کد خبر: ۵۵۲۱۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۸ - ۰۱ آذر ۱۳۹۴ - 22 November 2015
کاهش نرخ سود بانکی در شرایط فعلی اقتصاد تصمیمی غیرمنطقی است چرا که در شرایط کنونی جایگزین مناسبی برای پس اندازها وجود ندارد و سرمایه گذاری هم به دلیل نبود فضای مناسب در جهت تولید هدایت نمی شود.
بانکداری ایرانی – سرویس بانک و بیمه؛ در حالی که دولت یازدهم به دنبال هموار سازی مسیر رشد اقتصادی از طریق سیاست کاهش نرخ سود بانکی است، عده یی از کارشناسان معتقدند دولت نباید به صورت دستوری مداخله یی در نظام بانکی داشته باشد.

در برابر، شماری نیز می گویند این توصیه نمی تواند هوده یی برای تیم اقتصادی دولت به بار آورد چرا که طبق آموزه ها و الگوهای اقتصادی و همانطور که گفته شد سودهای بانکی باید متناسب با نرخ تورم حرکت کند.

شکاف این 2 نرخ در اقتصاد ایران در حال حاضر باعث شده صاحبان سرمایه ریسک سرمایه گذاری در دیگر بازارها را نپذیرند و با هجوم سرمایه ها به سپرده ها قدرت بنگاه داری بانک ها و ورود به بازارهای مختلف افزایش یابد.

اقتصاددان ها معتقدند  تعیین نرخ بهره ی بانکی مساله یی بسیار پیچیده است و نمی توان در بازه ی زمانی محدود درباره ی آن تصمیم گرفت،  کاهش نرخ سود بانکی در شرایط فعلی اقتصاد کشورمان، تصمیمی غیرمنطقی است چرا که در شرایط کنونی جایگزین مناسبی برای پس اندازها وجود ندارد و سرمایه گذاری هم به دلیل نبود فضای مناسب در جهت تولید هدایت نمی شود.

 نسبت سرمایه گذاری به تولید ناخالص داخلی در ایران در پایین ترین سطح ها قرار دارد که بازتاب آن را در رشد اقتصاد کشور می بینیم. این در حالی است که در ترکیه به رغم کاهش شدید ارزش لیر پیش بینی می شود نرخ رشد اقتصادی این کشور تا سال جاری میلادی به چهار درصد برسد و در مقابل، در ایران از رسیدن به رشد صفر درصد یا در نهایت یک درصدی سخن به میان می آید.

 پس از کاهش نرخ سود بانکی بعید است سرمایه های آزاد شده از بانک ها به سمت تولید جریان یابد.  در شرایط کنونی و در حالی که بانک ها در شرایط نامناسب مالی قرار دارند، سرمایه های آزاد شده ناشی از کاهش نرخ سود به سمت بازارهای سرمایه هدایت نخواهد شد. این در حالی است که در دیگر کشورها، زمانی نرخ بهره را کاهش می دهند که این منابع به سمت بازار سرمایه هدایت شود.

 کاهش نرخ سود بانکی منجر به خروج پس اندازها از سیستم بانکی می شود و به سمت سوداگری مالی خواهد رفت چنانکه به دنبال انتشار اخبار درباره ی کاهش نرخ سود سپرده ها شاهد افزایش تقاضا در بازار طلا و ارز هستیم .

 با خروج پس اندازها از بانک ها قدرت وام دهی بانک ها هم کاهش می یابد. اقتصاد ایران اکنون در شرایط متعادلی قرار ندارد که از ابزارهای سنتی اقتصاد کلان در این مقطع بخواهیم استفاده کنیم.


کانال تلگرام رسمی خبرگزاری دانشجو
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: