ماجرای چهار قطعه آزادراه تهران – شمال در طول سالهای گذشته بسیار پیچیده طولانی بوده است، از افتتاح قطعه4 در شرایط پیشروی 90 درصدی گرفته تا اختلافات موجود با چینیها بر سر تکمیل و ساخت قطعه1 و البته سکوت و بی خبری در قطعات 2 و 3. تمام این اتفاقات آزادراه تهران – شمال را به تاریخی ترین پروژه عمرانی ایران بدل کرده است.
در طول دو سال گذشته اما همزمان با ورود آخوندی به وزارت راه و البته آمدن سعیدی کیا به بنیاد مستضعفان به نظر میرسد دو طرف بر سر تکمیل لااقل بخشی از این راه مهم به توافق رسیدهاند و کار تا جایی پیش رفته که نسبت به تکمیل تمام بخشهای باقی مانده آن در مدتی کوتاه سخن میگویند. موضوعی که به خوبی از نحوه پیگیری مراحل ساخت این راه قابل درک است.
مدیرطرح آزادراه تهران – شمال در این باره به ایسنا گفت: در طول دو سال گذشته بازدید چندباره معاون اول رییس جمهوری و وزیر راه، به همراه نظارت دقیق رییس بنیاد مستضعفان نشان می دهد دو طرف انگیزه بسیاری برای تکمیل این راه دارند.
در بعد عمل نیز شرایط به همین شکل است. هرچند در سالهای گذشته کار در قطعه1 این آزاد راه با سرعتی کم و از سوی پیمانکار چینی دنبال میشد حالا به نظر میرسد اوضاع به طور کامل دگرگون شده است.
بر اساس گفتههای شیخی، مدیر این طرح، در طول دو هفته گذشته تعداد جبهههایی که کار اجرایی در آن ادامه دارد از 60 به بیش از 70 نقطه رسیده که این مساله اهمیت بسیار زیادی برای تکمیل این پروژه دارد.
هرچند تا تکمیل کامل این قطعه مهم که نقشی اساسی در کاهش مسافت سفر از تهران به استانهای شمالی دارد فاصلهای طولانی باقی مانده، اما به نظر میرسد کار همزمان در 70 نقطه که البته قرار است به زودی مرز 80 نقطه را نیز رد کند، میتواند برای رسیدن به این هدف گره گشا باشد.
آزادراه تهران – شمال که در طول سالهای گذشته بسیاری از رکوردهای منفی را به خود اختصاص داده حالا میتواند در تکمیل و بهرهبرداری رکوردی جدید اما مثبت را از خود به جای بگذارد. رکوردی که در صورت ثبت آن نقطه قوتی بزرگ در کارنامه مسئولان فعلی خواهد گذاشت./ایسنا