کد خبر: ۵۰۱۳۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۶ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - 12 September 2015
با برگزاری ششمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی از 23 تا 27 شهریور ماه، تبریز میزبان هنرمندان صنایع دستی کشور است.
فرزین حق پرست مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی با اعلام این خبر گفت: برگزاری نمایشگاه سراسری صنایع دستی فرصتی برای تعامل و گفتگوی نزدیک هنرمندان و ارتقا کیفی صنایع دستی است.

وی با تشریح برنامه ها به عناوین روزهای برگزاری نمایشگاه اشاره کرد و گفت: روز نخست نمایشگاه با نام صنایع دستی، تجلی هنرهای قدسی و دینی؛ روز دوم، صنایع دستی، گستره ملی، شهرت جهانی، روز سوم، صنایع دستی رهیافتی برای اقتصاد مقاومتی، روز چهارم، صنایع دستی میراثی فرهنگی، برای توسعه گردشگری و روز پنجم، صنایع دستی، خانواده ایرانی، تولید ملی بازاریابی بین المللی نام گذاری شده است و مطابق عناوین ذکر شده برنامه های مرتبط فرهنگی، هنری و آموزشی در حاشیه نمایشگاه برای بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده است.

وی حضور در فصل گردشگری و سفر قابل توجه گردشگران به تبریز را از جمله دلایل انتخاب زمان برگزاری نمایشگاه سراسری صنایع دستی عنوان کرد و افزود: تلاش کردیم تا زمینه را برای بهره مندی حداکثری شهروندان و میهمانان از نمایشگاه سراسری صنایع دستی فراهم کنیم.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در ادامه از اهتمام این اداره کل بر ایجاد بازارچه های صنایع دستی در شهرستانها خبر داد و گفت: قطعا  این کار زمان بر است و نیاز به هماهنگی های گسترده دارد ولی سرعت تاثیر گزاری نمایشگاه ها بالاست و امیدواریم برگزاری نمایشگاههای صنایع دستی  موجب شود تا صنایع دستی به زندگی مردم وارد شود.

 وی برگزاری نمایشگاه های صنایع دستی را موجب معرفی این هنرها به مردم وعلاقه مند کردن مردم به فعالیت در این حوزه  و اشتغال زایی  برای کشور دانست و افزود: پیوند بین گردشگری و صنایع دستی ازدیگر اهداف برگزاری نمایشگاه سراسری صنایع دستی است .

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با انتقاد از رویکرد واسطه گری  و سودا گری در حوزه صنایع دستی خاطر نشان کرد: به واسطه مشکلات قانونی برای صادرات شاهد میلیون ها دلار صادارت آنهم به شکل چمدانی هستیم. وی با اشاره به هسته کلیدی بازاریابی و تبلیغ درسند تدبیر و توسعه استان توجه به این مساله راموجب ارتباط مستقیم تولید کننده و بازار بدون حضور واسطه گرعنوان کرد.

وی حضور فعالان بازاریابی و تبلیغات را در نمایشگاه سراسری صنایع دستی زمینه ساز ارایه طرحهای بهتر از صنایع دستی وارتقا شرایط  بازاریابی برای این بخش توصیف کرد و افزود: تلاش داریم تا با آسیب شناسی  و نشان مایه سازی با رفع موانع موجود برای صادارت رونق صنایع دستی  را شاهد باشیم.

حق پرست با اشاره به فعالیت 80 رشته صنایع دستی در استان آذربایجان شرقی گفت: در ششمین نمایشگاه صنایع دستی 120هنر مند از سایر نقاط  کشوردر کنار 120 هنرمند از استان ما در 250 غرفه  میزبان  بازدید کنندگان و علاقه مندان صنایع دستی هستند. 

حق پرست از میزبانی تبریز برای گردهمایی نشان ملی صنایع دستی  شمال غرب در بهمن ماه خبر داد و اظهار داشت: دریافت نشان ملی نشانگرسطح کیفی آثار تولیدی است و زمینه معرفی برای دریافت مهر اصالت از سازمان یونسکو فراهم می کند. 
وی افزود:  تا کنون 28 نشان ملی دریافت کردیم و امیدواریم با تلاشهای صورت گرفته امسال این تعداد را به بیش از 50 نشان افزایش دهیم.

در ادامه حق پرست ضمن تشکر از تلاشهای  اهالی فرهنگ ورسانه و هنرمندان و مردم شریف تبریز انتخاب تبریز به عنوان شهر جهانی صنایع دستی و بافت فرش را تبریک گفت و از برگزاری جشن جهانی شدن تبریز در پاییز سال جاری با حضور دست اندرکاران و هیات ریسه شورای جهانی صنایع دستی خبر داد.

 وی یادآور شد: تبریز یک شهر جهانی است و رویداد های  خوب از این  دست نظیر  ثبت جهانی بازار تبریز، جهانی بودن این شهررا مستند و اثبات می کند. 

حق پرست افزوده شدن بار معنایی  و معنوی به شهر را از دست آوردهای کسب این عنوان جهانی دانست و افزود: از میان صنایع دستی تنها فرش به عنوان بخشی از فرهنگ وارد زندگی ما شده است. بازار پویا و فعال فرش در کنار اشتغال زایی بالا از علت های انتخاب تبریز به این عنوان جهانی بوده است و قطعا وقتی یک اثر یا فرایند در سطح بین المللی مطرح می شود در بلند مدت تاثیرگزار است.

شایان ذکراست،  در مراسمی به همین منظور از پوستر، تیزر و وب سایت اطلاع رسانی ششمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی به آدرس www.hcft.ir نیزرونمایی شد. 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: