کد خبر: ۴۷۲۴۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۵ - ۲۲ تير ۱۳۹۴ - 13 July 2015
تعیین یک نرخ یکسان برای برنامه پنج ساله در حالی از سوی معاون سازمان امور مالیاتی مطرح می شود که طبق روال هر ساله این نرخ در ابتدای هر سال یک درصد افزایش پیدا می‌کند و در سال جاری به 9 درصد رسیده است.
در حالی که معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی افزایش مالیات بر ارزش افزوده به نرخ 10 درصد را در گرو تصویب لایحه اصلاح این قانون می‌داند، مجلس اعلام کرد که طرح اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده رد شده است.

به گزارش ایسنا، علیرضا طاری‌بخش از اعمال نرخ 10 درصدی برای مالیات بر ارزش افزوده در صورت تصویب لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده خبر داده و اعلام کرده بود که در صورت تصویب این لایحه تا پایان برنامه ششم توسعه تغییری در نرخ مالیات بر ارزش افزوده به وجود نخواهد آمد.

تعیین یک نرخ یکسان برای برنامه پنج ساله در حالی از سوی معاون سازمان امور مالیاتی مطرح می شود که طبق روال هر ساله این نرخ در ابتدای هر سال یک درصد افزایش پیدا می‌کند و در سال جاری به 9 درصد رسیده است.

معاون سازمان امور مالیاتی معتقد است که در اکثر کشور‌های دنیا نرخ این نوع مالیات بین 20 تا 25 درصد است، بنابراین نرخ 10 درصدی برای ایران را نرخ چندان بالایی نمی‌داند.

علاوه بر تعیین نرخ یکسان برای دوره برنامه ششم توسعه این لایحه دارای دیگر جوانبی نیز بود که براساس آن قرار شده بود چند قلم دیگر از اقلام لبنیات به عنوان کالاهای اساسی سبد خانوار در بین معافیت‌های مالیاتی قرار بگیرد.

تغییر دیگر در این لایحه مربوط به مواردی می‌شد که نرخ عوارض شهرداری با نرخ مالیات بر ارزش افزوده تداخل پیدا می‌کرد بر این اساس به گفته طاری بخش قرار بود که با تصویب لایحه اصلاحی این قانون، تکلیف سینماگران که تا به حال هم مالیات 9 درصدی و هم عوارض شهرداری پنج درصدی را می‌پرداختند، روشن شود.

طاری بخش با غیرقانونی دانستن دریافت عوارض شهرداری از سینماگران، وعده داده بود که با تصویب لایحه مالیات بر ارزش افزوده این دسته از مودیان ازپرداخت عوارض پنج درصدی معاف شوند.

در نهایت روز گذشته، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از رد طرح اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده خبر داد و اعلام کرد که برخی از ماده‌های این طرح با قانون اساسی مغایرت دارد و چنین طرحی را باعث بی‌انضباطی مالیاتی و ایجاد بار مالی برای دولت دانست.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: