مشاور وزیر راه در امور هوانوردی با تاکید بر اینکه مناسبات سیاسی مانع خرید هواپیما برای ایران نیست، گفت: خرید هواپیما در کشور با مشکل کمبود نقدینگی روبهروست و این طور نیست که در صورت وجود منابع مالی نتوانیم به علت مباحث سیاسی هواپیما خریداری کنیم.
محمدعلی ایلخانی در گفتوگو با آنا با بیان اینکه همه شرکتهای هواپیمایی برای خرید هواپیما در تلاشاند، افزود: متاسفانه قریب به اتفاق ایرلاینها در کشور با مشکل کمبود نقدینگی دستوپنجه نرم میکنند و به همین علت مقوله خرید هواپیما به کندی پیش میرود.
وی با بیان اینکه تحریمها نیز تا حدودی هزینه خرید هواپیما برای ایران را بالا میبرد، تصریح کرد: خرید هواپیما در کشور از دو طریق اعطای وام بانکی و ارائه تسهیلات از صندوق توسعه ملی صورت میگیرد که در سال گذشته اعتباراتی از این بخشها اختصاص یافت.
ایلخانی با بیان اینکه نقدینگی شرکتهای هواپیمایی تنها میتواند کفاف هزینههای جاری آنها را بدهد، عنوان کرد: اگر امسال نیز منابعی از صندوق توسعه ملی و با بانکها برای خرید هواپیما اختصاص یابد، میتوانیم باز هم هواپیما خریداری و وارد ناوگان هوایی کشور کنیم.
مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور هوانوردی در پاسخ به این پرسش که سفارش خرید 400 فروند هواپیمای مورد اشاره وزیر راه و شهرسازی از چه زمانی آغاز خواهد شد، اظهار کرد: ناوگان هوایی کشور به 400 فروند هواپیما نیاز دارد، اما اینکه چه تعداد از آن را بتوانیم خریداری کنیم، بحث دیگری است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر 247 هواپیما در بخش حملونقل هوایی کشور فعال است، تاکید کرد: واردات 9 فروند هواپیمای جدید از سوی شرکت هواپیمایی ماهان علاوه بر ایجاد تحولی بزرگ در ناوگان، سن متوسط هواپیماهای موجود در کشور را نیز کاهش داد، چرا که همه 9 فروند هواپیمای خریداری شده ساخت سالهای 2002 و 2003 هستند.
ایلخانی در پاسخ به این پرسش که با خرید هواپیما از سوی ماهانایر سن متوسط ناوگان هوایی کشور چه میزان کاهش یافت، خاطر نشان کرد: با توجه به بالا بودن تعداد هواپیماهای فرسوده و متوسط سن بالا در ناوگان، محاسبه کاهش این سن چندان دقیق نخواهد بود، اما با این حال پس از ورود این 9 فروند هواپیما متوسط سن هواپیماهای کشور با حدود 3 سال کاهش به 20 سال رسیده است.