کد خبر: ۴۶۱۱۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۵ - ۰۱ تير ۱۳۹۴ - 22 June 2015
معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ارس از احداث یک مجتمع گلخانه ای با وسعت 50 هکتار توسط شرکت ارس تارلاامین در این منطقه خبر داد.
بانکداری ایرانی ـ سرویس گردشگری و مناطق آزاد: ابراهیم باقرزاده با اعلام این خبر افزود: این مجتمع گلخانه ای علاوه بر مجموعه گلخانه ای ارس با سرمایه گذاری یک هزار و 377 میلیارد ریالی بخش خصوصی و با هدف تولید سالانه 12 هزار و 700 تن انواع محصولات کشاورزی گلخانه ای و اشتغالزایی96 نفر در منطقه آزاد ارس در حال اجرای عملیات احداث است.

وی با بیان اینکه بیش از 85 درصد عملیات زیرساختی مجموعه گلخانه ای شرکت ارس تارلا امین به اتمام رسیده است، گفت: سیستم این مجموعه گلخانه ای از نوع VENLO شیشه­ای و کشت به صورت هیدروپونیک به همراه سامانه اتوماسیون و کنترل کلیمای هوشمند بوده و نوع اسکلت، دریچه های تهویه، ناودان های جمع آوری آب باران و آب تغلیظ، ساختمان گلخانه و تاسیسات جانبی، واحدهای سورتینگ و بسته بندی سامانه های تهویه، گرمایش، آبیاری وتغذیه مبتنی برفناوری های نوین جهان و برای نخستین بار در کشور در منطقه آزاد ارس اجرا می شود.

باقرزاده همچنین با اشاره به مجموعه 102 واحدی گلخانه در قالب مجتمع گلخانه ای منطقه آزاد ارس، از آغاز تولید محصولات در هفت واحد تازه احداث این مجموعه خبر داد و گفت: این مجموعه نیز با 140 هکتار عرصه و بیش از 36 هکتار سطح مفید تا پایان سالجاری تمامی واحدها تولید خود را شروع خواهند کرد.

وی رونق تولید و صادرات و حضور در بازارهای بین المللی را هدف اصلی منطقه آزاد ارس عنوان کرد و گفت: سرمایه گذاری های با هدف تولید برای صادرات از سوی این سازمان و سازمان جهاد کشاورزی استان حمایت می شوند.
وی محدودیت های بوجود آمده در منابع تولید در بخش کشاورزی و افزایش جمعیت و نیاز به محصولات کشاورزی را عوامل مهمی در موفقیت سرمایه گذاری در صنعت نوین کشاورزی اعلام کرد و گفت: منطقه آزاد ارس بعنوان صنعتی ترین و سرمایه پذیرترین منطقه آزاد ایران با ظرفیت های بالقوه موجود بهترین مکان برای تولید و صادرات محصولات گلخانه ای است.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ارس کمک به اقتصاد ملی، تامین بخشی از نیاز داخل کشور، ایجاد اشتغال پایدار و حضور فعال سرمایه گذاران و تولیدات منطقه در بازارهای بین المللی را از اهداف مهم اقتصادی این سازمان عنوان کرد و اظهار داشت: یکی از مزیت های کم نظیر این منطقه وجود ظرفیت های لازم برای رونق صنعت کشاورزی و ایجاد ارزش افزوده از این محل می باشد و برنامه ریزی های لازم برای تبدیل این منطقه به هاب صادرات محصولات کشاورزی گلخانه ای انجام شده است.

باقرزاده افزود: مجتمع گلخانه ارس تارلاامین با دانش فنی نوین و حجم فعالیت، بزرگترین و فنی ترین مجتمع گلخانه ای خواهد بود که تاکنون در سطح کشور اجرا شده است.

هم اکنون علاوه بر مجموعه های گلخانه ای ارس، حدود1800 هکتار باغ های میوه موجود در منطقه انواع محصولات کشاورزی با شیوه آبیاری تحت فشار تولید و روانه بازار می کنند.

گفتنی است طرح بزرگ انتقال آب رودخانه ارس به دشت های گلفرج و خداآفرین با همکاری سازمان جهاد کشاورزی و سازمان آب استان آذربایجان شرقی در حال اجرا می باشد. با اتمام این طرح تحول بزرگی در صنعت کشاورزی منطقه بوجود خواهد آمد.

با توجه به توپوگرافی و اقلیم خاص منطقه و با در نظر گرفتن سرمایه گذاری های انجام شده در زمینه انتقال آب و ایجاد شبکه های آبیاری، توجه به توسعه کشاورزی و ایجاد فضای مناسب فعالیتها در محیط های کنترل شده با هدف افزایش راندمان محصول،تولید محصولات سالم و افزایش بهره وری استفاده از منابع آب،خاک و نیروی انسانی از اهداف اساسی سازمان منطقه آزاد ارس میباشد که این برنامه ریزی، توسعه صادرات،تحصیل درآمد و اشتغال مولد و پویا را بدنبال دارد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: