کد خبر: ۴۵۶۸۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۳ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - 14 June 2015
مشارکت بانک براي اجرا و تجهيز فاز يک بندرشهيد بهشتي بوده که از منابع صندوق توسعه ملي تامين مي شود. بررسي ها نشان مي دهد اين بندر استراتژيک نزديک ترين و با صرفه ترين راه دسترسي کشورهاي محصور خشکي آسياي ميانه (افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجيکستان، قرقيزستان و قزاقستان) براي ترانزيت و انتقال کالااز طريق آب هاي آزاد جهان قلمداد خواهد شد.
مهندس رضا ساعدی فر نوشت :«دروازه توسعه محور شرق»، «نخستين بندر سبز جمهوري اسلامي» و «تنها بندر اقيانوسي کشور» عباراتي است که براي توصيف بندر شهيد بهشتي چابهار به کار مي رود.

بندر شهيدبهشتي به عنوان دومين بندر مهم چابهار در کرانه درياي عمان و اقيانوس هند از اهميت بازرگاني و راهبردي فوق العاده اي برخوردار است. ظرفيت نهفته توسعه اقتصاد کشور از طريق بندر مهم چابهار با دارا بودن 315 کيلومتر ساحل با درياي عمان و در اختيار داشتن حدود يک ششم کل مرزهاي جنوبي کشور از سويي و امتياز چابهار نسبت به ساير بنادر و جزاير خليج فارس به دليل تماس مستقيم و بدون واسطه سواحل مکران با آب هاي آزاد شرايط خاص و بي بديلي براي اين منطقه فراهم آورده است.

بندر شهيد بهشتي داراي مساحت کل 240 هکتار و مساحت محوطه هاي بارانداز 16 هکتار و مساحت انبارهاي مسقف 30 هزار متر مربع بوده است و طرح توسعه و افزايش گنجايش بارگيري آن بويژه براي کشتي هاي اقيانوس پيما در دست انجام است.

ارتقاي ظرفيت بندر شهيد بهشتي چابهار با برنامه 15 ساله با عنوان تنها بندر اقيانوسي کشور مي تواند نقش مهمي در اقتصاد و سياست کشور بر عهده گيرد. اين مهم پس از روي کار آمدن دولت تدبير و اميد بيش از پيش مورد توجه سياستگذاران عرصه تجارت و اقتصاد قرار گرفت.

استفاده از ظرفيت بسيار بالاو مغفول مانده سيستان و بلوچستان و درياي عمان، دولت را بر آن داشت تا با برنامه اي جدي توسعه بندرشهيد بهشتي را در راس اولويت هاي خود قرار دهد تا جايي که نزديک به 57 درصد از طرح نخست توسعه اين بندر به پايان رسيده است تا گام هاي بعدي را محکم تر بردارد.

قرار است ظرفيت بندر شهيد بهشتي چابهار بيش از 40 برابر افزايش يابد که اين نشان از برنامه بلند مدت دولت براي اين بندر است.ظرفيت تخليه و بارگيري چابهار درحدود 2/5 ميليون تن در سال است که بناست با تکميل فاز نخست توسعه آن به 8 ميليون تن برسد. اين رقم قرار است در آينده با ورود کشتي هاي 100 تا 300 هزار تني به آن بالغ بر80 ميليون تن شود.

مشخصات و ظرفيت نهايي بندر شهيد بهشتي در افق سال 1404 به ميزان 82 ميليون تن در 414 هکتار به تعداد 32 اسکله کانتينري، چند منظوره، فله مايع و فله خشک خواهد بود. گرچه چنين پروژه هاي عظيمي به طور متداول از رديف هاي بودجه اي دولتي بهره مند مي شوند، اما دريافت تسهيلات از موسسات مالي و بانک ها جزو لاينفک به ثمر رسيدن طرح هاي ملي است.

ورود در توسعه زيرساخت هاي صادراتي و وارداتي کشور که يکي از آنها توسعه بنادر است از برنامه هاي ماموريتي بانک توسعه صادرات محسوب مي شود. از اين رو اين بانک براي احداث و تجهيز فاز يک بندر شهيد بهشتي چابهار 334 ميليون دلار اختصاص داده است.

مشارکت بانک براي اجرا و تجهيز فاز يک بندرشهيد بهشتي بوده که از منابع صندوق توسعه ملي تامين مي شود. بررسي ها نشان مي دهد اين بندر استراتژيک نزديک ترين و با صرفه ترين راه دسترسي کشورهاي محصور خشکي آسياي ميانه (افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجيکستان، قرقيزستان و قزاقستان) براي ترانزيت و انتقال کالااز طريق آب هاي آزاد جهان قلمداد خواهد شد.

بندر شهيد بهشتي به عنوان بندري نسل سومي و بهره مند از امکانات حمل و نقل چند وجهي و ترانزيت و ترانشيپ کالادر منطقه چابهار به دليل موقعيت استراتژيک و دستيابي به آب هاي آزاد بين المللي جايگاه ويژه اي در مبادلات ايران با سايرکشورهاي منطقه ايفا خواهد کرد.

البته طرح توسعه بندر چابهار تنها به بندرشهيد بهشتي محدود نمي شود و تکميل محورهاي مواصلاتي چابهار و اتصال راه آهن زاهدان به اين بندر از جمله ديگر برنامه هاي توسعه اي وزارت راه و شهرسازي است.

پيش بيني شده است فاز يک بندر شهيد بهشتي چابهار تا سال 96 به بهره برداري برسد که با بهره برداري از اين بندر شاهد توسعه فعاليت هاي اقتصادي در شرق کشور خواهيم بود.
هزينه اجراي اين پروژه معادل يکهزار ميليارد تومان در نظر گرفته شده است که با اجراي آن تحول بزرگي در اقتصاد استان و ايجاد رونق اقتصادي و اشتغال ايجاد خواهد شد. در حاشيه بندر فوق مجتمع پتروشيمي مکران با سرمايه گذاري بالغ بر 12 ميليارد دلار تعريف شده است که زيرساخت هاي اين مجموعه عظيم به عنوان يکي از قطب هاي بزرگ پتروشيمي کشور در حال آماده سازي است.
 


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: