کد خبر: ۴۵۵۳۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۹ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۴ - 11 June 2015
با حضور وزیر راه و شهرسازی،رییس کل بانک مرکزی ،مدیرعامل و اعضای هیات مدیره بانک،مدیران امور،مدیران مناطق و روسای ادارت کل مراسم رونمایی از حساب صندوق پس انداز مسکن یکم در شعبه مستقل مرکزی تهران برگزار شد.

وزیر راه: برای توسعه بخش مسکن، بانک مسکن باید به ماموریت اساسی و بنیادین خود برگردد
برای توسعه بخش مسکن، نیاز داریم که بانک مسکن به ماموریت اساسی و بنیادین خود که یک برنامه توسعه ای در بخش مسکن است برگردد و بتواند به عنوان یک بانک توسعه ای عمل کند.
دکتر آخوندی وزیر راه و شهرسازی که در این مراسم با بیان این مطلب ایجاد حساب صندوق پس انداز مسکن یکم را به خانواده بانک مسکن و کارکنان وزارت راه وشهرسازی و تمام جامعه ایران که زمینه ساز اتفاقات بسیار بزرگ و به خصوص در جهت خروج اقتصاد از وضعیت رکودی و هم به توسعه بخش مسکن است تبریک گفت.

وی درخصوص اصلی ترین بحث سیاست گذاری بانک مسکن گفت: اگر از هر مسوولی سوال شود که با یک درآمد مشخص چگونه می توان خانه دار شد در جواب بدون لکنت زبان بتوانیم جوابگو باشیم.اگر ما بتوانیم جوابگوی مردم باشیم. این در واقع مجموع سیاستگذاری دولت و بانک مسکن در بخش مسکن است.

آخوندی افزود:در واقع این تلفیق اقتصاد خرد و کلان، تلفیق اقتصاد خانوار برای نظام پس انداز و نظام خانه دار شدن است و تلفیق اقتصاد کلان برای نحوه تجهیز منابع مالی برای توسعه بخش مسکن است.

وی با اشاره به این مطلب که ما می خواهیم امروز یک پاسخ ساده نه برای همه اقشار بلکه برای قشر متوسط جامعه ایران و به منظور افزایش قدرت خرید واحد مسکونی توسط آن ها را توضیح دهیم گفت: ما باید خیلی ساده پاسخگو باشیم که اگر شما یک مبلغی را در بانک مسکن پس انداز کنید هر 6 ماه یک برابر آن مبلغ دریافت می کنید این بانک تا سقف 6 برابر به شما تسهیلات می دهد.
وزیر راه و شهرسازی افزود:این مدل ساده می تواند در ذهن هر ایرانی بماند و هم در اقتصاد خانوار که بتواند در قالب یک مدل پس انداز کند و هم به اقتصاد کلان که بتواند در قالب یک رژیم چه به صورت مستقیم یا از طریق تغییر بازار پس انداز ها و یا از طریق تغییر پولی و مالی کشور تجهیز منابع مالی انجام دهد.

دکتر آخوندی افزود:پول بانک پس اندازهای مردم است که بانک ها متعهد شده اند که این وجوه مردم را به بهترین نحو بهره برداری اقتصادی کنند و بیشترین منافع را هم به جامعه و سپرده گذاران برسانند.

وی با اشاره به آیه قرآن کریم که همه باید به عهد ، پیمان و قراردادها پایبند باشند گفت:اگر بانک در برابر سپرده گذار متعهد است که از منابع سپرده گذار بیشترین استفاده را کند و بهترین وجه و بیشترین منابع را به سپرده گذار برساند؛ بنابراین نمی تواند بانک به تعهد خودش بی تعهدی و بی توجهی نشان دهد.
وزیر راه و شهرسازی درخصوص اقتصاد کلان کشور نیز افزود:ما باید تعادلی بین رشد و بحث تورم داشته باشیم و نمی توانیم رشد و تورم را جایگزین یکدیگر کنیم.ضمن اینکه در واقع این تعادل نباید مانع پذیرش ریسک و عدم تحرک شود .

دکتر آخوندی با اشاره به وجود آمادگی در دولت و وزارت راه و شهرسازی در خصوص افزایش سرمایه بانک مسکن تاکید کرد: بعد از اعمال بررسی هایی در دارایی های بانک ها حتما باید به سوی افزایش سرمایه بانک ها برویم.

وی گفت:معتقدیم سرمایه بانک مسکن را می توانیم به 2 برابر برسانیم و قدرت وام دهی را بیشتر کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این مطلب که ابتکار در فعالیت ها منجر به افزایش سرمایه می شود به تشریح انتظارات خود از بانک مسکن در خصوص ایجاد صندوق پس انداز منطقه ای و پروژه ای وطراحی اوراق بهادار بازپرداخت اقساط مسکن پرداخت.

وی گفت : ازبانک مسکن انتظار داریم تدابیر مناسبی برای خانه دار کردن مردم بهسازی بافت های فرسوده شهری و بافت های ناکارمد شهری داشته باشد.

رییس کل بانک مرکزی: تلاش بانک مسکن در ایجاد و طراحی این ابزار برای خانه دارکردن مردم قابل قدردانی است
کشور در شرایط خاصی به سر می برد و مسیر سخت اقتصادی در پیش داریم که مهم ترین آن استمرار دستاوردهای بزرگی از قبیل کنترل تورم و ورود تورم در مسیر کاهشی خود است که در دولت یازدهم حاصل شده است. 

دکتر سیف رییس کل بانک مرکزی نیز در این مراسم با بیان این مطلب گفت از بانک مسکن به دلیل تلاش مستمری که در ایجاد و ارایه و رونمایی حساب صندوق پس انداز مسکن یکم برای اقشار جامعه داشته است قدردانی کرد. 

وی گفت: در سال 93 شاهد رشد اقتصادی بودیم و استمرار این دستاورد ها در سال 94 بحث بسیار جدی است گرچه مقداری سخت است. بنابراین در سال 94 از هر جهت باید همه عوامل همراه باشد و یک انضباط پولی و مالی که سرمایه فعالیت تمامی اعضای دولت بوده بتواند استمرار پیدا کند تا بتوانیم این دستاوردها را ادامه دهیم. بنابراین تصمیم های درست و به موقع ما می تواند این مسیر را ادامه دهد.

دکتر سیف در بخش دیگری از سخنان خود از مسکن به عنوان محرک اقتصادی زمینه ساز سرعت بخشیدن در رشد اقتصادی یادکرد که جایگاه ویژه ای در بین سایر بخش ها دارد.
وی افزود: با توجه به این جایگاه و با پیگیری هایی که بین بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی انجام شد وبرگزاری جلسات پی در پی در نهایت مسیر مشخصی تدوین شد تا بتواند زمینه ساز ایجاد تحرک در بخش مسکن باشد.

سیف گفت :در این مسیر اصولا بازگشتی به سمت بانک های توسعه ای داشتیم چراکه مدتی تداخل های مختلفی در فعالیت های بانک ها انجام گرفت .از این رو مذاکراتی با دکتر بت شکن انجام گرفت تا بانک مسکن به وظیفه تخصصی خود که از ابتدا برای این بانک تعریف شده است؛برگردد.
وی با بیان این مطلب که افتخار نیست که ما بانک های توسعه ای خود را به سمتی ببریم که هرکاری را در سیستم بانکی انجام دهند یادآور شد:هربانکی در اقتصاد وظیفه و رسالت خود را دارد.بانک مسکن سابقه بسیار درخشان و تجربه های ارزنده ای در بخش مسکن داشته است و زمینه های مثبتی که در درون فعالیت های خود در این مدت داشته است را نباید به فراموشی سپرد و ما نباید انتظار داشته باشیم که همه بانک ها این فعالیت ها را انجام دهند.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به این مطالب خاطرنشان ساخت:بانک مسکن در زمینه تخصصی خود تا کنون هیچگونه تجربه منفی نداشته است و عموما در زمینه ارایه طرح های مختلف در بخش مسکن و کمک به رونق این بخش و خانه دار کردن اقشار جامعه موثر و موفق عمل کرده است و اکنون نیز با ارایه این طرح گام محکم تری در این خصوص برداشته است.

وی با تاکید بر رسالت بانک مسکن به عنوان بانک توسعه ای و تخصصی گفت:بانک توسعه ای در جهان دارای رسالت ویژه است که محتوا و رسالت آن تعریف شده است اما در کشور ما بعد تخصصی هم به آن اضافه شده است که می تواند فعالیت های فنی آن در بانک مسکن انجام شود و محصولات متنوع و موثر در این حوزه را بانک مسکن ارایه دهد و زمانی که این طرح ها در جامعه جا افتاد به سایر بانک ها سپرده شود.بنابراین بانک مسکن باید همیشه پیشتاز طرح ها و ایده های خاص در این زمینه باشد.

دکتر سیف در ادامه با تشکر از وزارت راه و شهرسازی که با ایده و ذهنیت خلاق پیگیر حرکت در این مسیربوده است افزود: دولت یازدهم در شروع کار با مشکلات زیادی مواجه بود که مهم ترین آن مسکن مهر است که هنوز هم درگیر حل و فصل مشکلات آن هستیم چراکه تعهداتی در طرح مسکن مهر وجود دارد که باید واحد های نیمه تمام به سرانجام می رسید که این کار انجام شد و نهایتا با تمدید منابع درگیر در بخش مسکن مهر زمینه ای ایجاد کردیم که در درجه اول بتواند واحد های نیمه تمام با سرعت تکمیل شود و در مرحله بعد بتوانیم از آن منابع در سایر ایده هایی که می تواند در جهت توسعه مناسب در بخش مسکن و ساخت و ساز در کشور کمک کند استفاده کنیم . 

سیف افزود:فکر می کنم با مدلی که طراحی شده است به صورت خودکفا حساب صندوق پس انداز مسکن یکم بتواند استمرار پیداکند و مانیز متناسب با شرایطی که در هر دوره پیش می آید تجربیات 5 ساله را بازنگری می کنیم و با تعامل بانک مرکزی،وزارت راه و شهرسازی و بانک مسکن مجددا تصمیم های جدید و به روزی بگیریم تا بیشتر با شرایط روزمنطبق شویم .

رییس کل بانک مرکزی افزود: اقتصاد ما بانک محور است بیشتر از 85 درصد از تامین مالی در اقتصاد کشور توسط نظام بانکی انجام می شود در دنیا این وظیفه تقسیم شده است و تعریف خاص خودش را دارد تامین مالی ابزارهای بلند مدت،تامین مالی بنگاه های بزرگ اقتصادی که از طریق بازار های سرمایه انجام می شود و بانک ها نیزعموما تامین مالی کوتاه مدت و تامین مالی بنگاه های کوچک را برعهده دارند. الان به دلیل این که بنگاه های بزرگ نیاز به نقدینگی دارند امکان رسیدگی و تامین مالی مناسب بنگاه های کوچک را در بانک به درستی ندارند که امیدواریم هر چه زودتر این مشکل حل شود . 

وی یادآور شد:خوشبختانه با قانونی که در مجلس شورای اسلامی تصویب شده امکان افزایش کفایت سرمایه بانک ها فراهم شده است که این قانون نیاز به حمایت دارد که نظام بانکی در شرایطی قرار بگیرد که متناسب با سایز و اندازه اقتصاد کشور ایفای نقش کنند.

رییس کل بانک مرکزی با بیان این مطلب که اقتصاد کشور بعد از انقلاب اسلامی رشد زیادی داشته است اما نظام بانکی ما رشد کافی را نداشته است تاکید کرد : جا دارد ظرفیت سازی کنیم تا رسالتی که از بانک ها انتظار داریم انجام شود.

وی خاطرنشان ساخت:توسعه نظام بانکی افزایش تعداد بانک ها نیست بلکه تقویت بنیه نظام بانکی است، افزایش پایه سرمایه بانک ها از طریق تجدید ارزیابی دارایی های بانک ها و تزریق نقدینگی به عنوان افزایش سرمایه است که امیدواریم با حمایت دولت و مجلس تحول در نظام بانکی ایجاد شود و کارکنان بانک نیز با انگیزه بیشتر در تحقق اهداف تلاش کنند.مانیز خدمتگزار جامعه پرتلاش و اسلامی هستیم تا بتوانیم وظیفه خود را به درستی انجام دهیم و به ارتقای جایگاه سیستم بانکی کمک کنیم.
 
مدیرعامل بانک مسکن: حساب صندوق پس انداز مسکن یکم اهداف توسعه ای دولت در بخش مسکن را محقق می کند
امیدواریم در سال جاری بتوانیم قدم مثبتی در جهت اجرای سیاست های توسعه ای دولت در بخش مسکن و ساختمان برداریم.

به گزارش روابط عمومی بانک مسکن دکتر محمدهاشم بت شکن مدیرعامل این بانک با بیان این مطلب،ایجاد حساب صندوق پس انداز مسکن یکم را برگرفته از تجارب برخی از کشورها عنوان کرد.
وی با اشاره به شرایط و جزییات این حساب عملکرد بانک مسکن را نشانگر همراهی همه جانبه در جهت تحقق اهداف توسعه ای دولت به ویژه در بخش مسکن برشمرد.

بت شکن گفت: امروز هم بانک مسکن می تواند به شرط تجدید ساختار مالی و در راستای تقویت ظرفیت تسهیلات دهی از طریق وصول مطالبات از دولت و افزایش سرمایه چون گذشته وظیفه پشتیبانی و اجرای سیاست های دولت را در این بخش اجرا نماید.

وی تشریح کرد:به نظر می رسد با توجه به قرار گرفتن تورم در هسته سخت خود و رشد اقتصادی در پوسته سخت آن و محدودیت منابع و تنگنای مالی اوراق بهادار سازی به اتکای مطالبات و نهاد سازی و بهره گیری از ظرفیت های توام بازار های پول و سرمایه با تاکید بر ماهیت تامین مالی بلند مدت و با ثبات مسکن اجتناب ناپذیر باشد و بنابراین بانک مسکن به اتکا 75 سال قدمت و نیروی انسان خبره و بزرگترین و مستحکم ترین پرتفوی تسهیلاتی نظام بانکی می تواند پیشتاز این حرکت باشد.

مدیرعامل بانک مسکن انتشار اوراق مشارکت به پشتوانه تسهیلات رهنی به منظور راه اندازی بازار ثانویه رهن، فراهم سازی زمینه تاسیس و راه اندازی شرکت پس انداز تسهیلات منظقه ای و تاسیس صندوق تضمین تسهیلات رهنی و موارد دیگر را پروژه های در جهت اجرای طرح های توسعه ای بخش مسکن و ساختمان بر شمرد که می تواند نمونه هایی از این برنامه های توسعه ای بانک مسکن در سال جاری باشد.

شایان ذکر است در ادامه این مراسم زوج ایرانی که واجد شرایط دریافت این تسهیلات هستند در حضور وزیر راه و شهرسازی،رییس کل بانک مرکزی و مدیرعامل و اعضای هیات مدیره بانک به عنوان اولین زوج اقدام به افتتاح این حساب کردند.

همچنین از سه نفر از مشتریان خوش حساب بانک در شعبه مستقل مرکزی نیز با اهدای هدایایی قدردانی شد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: