دكتر شهيدزاده در اين همايش با بيان اين مطلب كه نظارت بر عملكرد كاركنان سازمان، ضامن حركت در مسير معيارها و اهداف سازمان است و اساس كنترل و بازرسي را تشكيل مي دهد، گفت: نظارت به معناي مقايسه اقدامات انجام شده در سازمان با استانداردهاي از پيش تعيين شده است.
وي با اشاره به فرازهايي از نهج البلاغه و سابقه وجود بازرسان حكومتي در زمان خلافت حضرت علي (ع) افزود: نظارت و كنترل از مهم ترين وظايف مديران است زيرا مسئوليت نهايي مدير در سازمان، حفظ نظام آن سازمان است كه مي بايست به طور مستمر مورد نظارت و بازرسي قرار گيرد تا از قراردادها و اعتبارات انساني تعيين شده عدول نكند.
دكتر شهيدزاده تصريح كرد: پايه هاي يك سازمان بر نظارت و كنترل استوار است لذا توجه جدي، عميق و دقيق به آن الزامي است.
مدير عامل بانك كشاورزي وظيفه مديران در اعمال كنترل و نظارت را هماهنگي، برنامه ريزي، سازماندهي و در نهايت اصلاح اقدمات و عمليات معطوف به اهداف سازماني دانست و اظهار داشت : اعمال نظارت و بازرسي، ضامن تحقق يك برنامه ريزي اثرگذار است.
وی افزود: نظارت و بازرسی میبایست مشخصکننده انحرافات و حاوی پیشنهادهای اصلاحی لازم برای انجام صحیح و اصولي امور باشد لذا میبایست همزمان از راهکارهای عملی و علمي استفاده كرد.
شهيدزاده در بخش دیگری از سخنان خود سیستمهای نظارتی را راهنما و راهگشای سازمان دانست و تصریح کرد: هدف نهایی نظارت، اصلاح و بهبود اوضاع با ارائه راه حل اصلاحی است و کارکنان سازمان بایستی به بازرسان اعتماد کنند.
دكتر شهيدزاده گفت: بازرسي سالم و صحیح همزمان به نقاط قوت و ضعف توجه میکند تا افراد شایسته در مقام خود باقی بمانند و افراد نالایق فرصت خیانت پیدا نکنند. وی افزود: تشويق صالحان ، باعث افزايش انگيزه و ترغیب کارگزاران صديق میشود بنابراین بیان نکات مثبت و تشویق افراد موفق بایستی در اولویت کار بازرسی قرار گیرد و سپس به حکم ضرورت به نکات منفی پرداخته شود.
شهيدزاده نظارت پنهانی بر عملکرد کارکنان سازمان را موجب اصلاح رفتار کارگزاران با مردم، مراعات امانتداری و جلوگیری از ایجاد شبکههای مجرمانه دانست و افزود : سیستمهای بازرسی میبایست اقدامات خود را رصد کنند و آثار و نتایج کار خود را بینند.
دكتر شهيدزاده در پایان سخنان خود مزایای بازرسی ادواری شعب توسط حسابرسان بخش خصوصی را افزایش اثربخشی و کارایی، بهبود عملکرد، شفاف سازی اطلاعات،پیشگیری از بروز تخلفات، شناسایی انحرافات، آموزش کارکنان، افزایش کیفیت گزارشات و استمرار حضور حسابرسان در بازرسی ادواری برشمرد و تأکید کرد: بازرسی و نظارت نه برای مشکل آفرینی بلکه برای اصلاح، ارائه راهحلهای کاربردی و تصميم سازی مفید و مؤثر تلاش میکند تا اطلاعات مفید و لازم برای مدیریت اثربخش در يك سازمان انسانی و متعالی فراهم شود.