کد خبر: ۴۵۱۹۰
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۵ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - 02 June 2015
معاون تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی از کاهش 2.5 میلیارد دلاری در توازن منفی واردات و صادرات بخش کشاورزی طی یک سال گذشته خبر داد.
حسن رکنی اظهار داشت: سال 92 در بحث واردات و صادرات شاهد حدود 8 میلیارد دلار توازن منفی بودیم که با دست توانمند تمامی کشاورزان و دامداران این رقم در سال گذشته با 2.5 میلیارد دلار کاهش به 5.5 میلیارد دلار رسیده است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته با وجود همه محدودیت‌ها، فشارها، تحریم‌ها و مشکلاتی که در سطح کشور وجود داشت، اما خوشبختانه در سایه تلاش و پشتکار فعالان بخش‌های مختلف کشاورزی شاهد اتفاقات خوبی بودیم، گفت: امیدواریم با برنامه‌ریزی‌ها و انجام پروژه‌های متعدد امسال شاهد رونق گرفتن بخش کشاورزی در کشور باشیم و علاوه بر تأمین نیازهای داخلی بتوانیم تولیدات را صادر کنیم.

معاون تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه در بخش دام و طیور در سال گذشته به یک رکورد خوب در بحث صادرات دست یافته‌ایم خاطرنشان کرد: در بحث مرغ، تخم مرغ، دام زنده و تولید عسل رتبه نخست را در یک دهه گذشته در بحث صادرات به دست آوردیم.

وی با بیان اینکه در بحث اصلاح‌نژاد کارهای خوبی در سطح کلان انجام شده است، تصریح کرد: زمانی که جمعیت کشور 40 میلیون نفر بود همیشه تشنه شیر و فرآورده‌های آن بودیم، اما در حال حاضر با جمعیت 80 میلیون نفری باید به دنبال بازار پیدا کردن برای شیر باشیم، لذا پرداختن به دام‌های اصلاح شده و استفاده از علوم روز در دام سنگین در دستور کار قرار گرفته است و به دنبال یک بازار جدید برای محصول شیر هستیم.

رکنی با تقدیر از تلاش‌ها و پیگیری‌های مجدانه نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی برای توسعه و رونق بخشیدن به بخش کشاورزی افزود: نماینده کاشمر از چهره‌های ملی و اثرگذار در حوزه کشاورزی و افتخاری برای بخش کشاورزی هستند که از روحیه‌ای پر تلاش و پیگیر برخوردار است.

وی با بیان اینکه هدف ما نباید سرکوب کردن تولید شیر باشد بلکه باید از شیر به عنوان بهترین ماده غذایی حمایت و ضمن تأمین نیاز داخلی زمینه صادرات آن را که ارزآوری خوبی برای کشور دارد فراهم کرد، گفت: در بحث دام سنگین و سبک می‌توانیم با توجه به ظرفیت‌هایی که در اختیار داریم شهرستان را در این حوزه کمک کنیم.

معاون تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در بحث دام کوچک یک‌سری دام‌های ممتاز تحت عنوان بزهای شیری فوق‌العاده اصلاح نژادی شده داریم، ادامه داد: در کشوری مثل فرانسه از جمعیت یک میلیون رأسی بز 800 هزار تن تولید شیر دارند، اما در کشور ما با 20 میلیون رأس بز کمتر از 400 هزار تن شیر تولید می‌شود؛ بنابر این باید با استفاده از خمیرمایه‌های ژنتیکی طوری با بزهای محلی آمیخته شود که برای دامداران اقتصادی باشد.

وی با بیان اینکه هزینه‌های مربوط در این ارتباط توسط حوزه تولیدات دامی تأمین می‌شود، یادآور شد: امیدواریم با اجرای پایلوت این طرح در 50 نقطه از شهرستان بتوانیم زمینه گسترش آن را فراهم کنیم.

رکنی همچنین در ارتباط با اصلاح قراردادهای شرکت پشتیبانی امور دام، نحوه پرداخت تسهیلات به دامداران، مباحث مربوط به تحویل شیر و نهاده‌ها قول رسیدگی و مساعدت داد. 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: