بیمه مرکزی در گزارش ماهانه خود که برای پنج ماهه منتهی به 31 مرداد 1404 بوده اعلام کرده که پنج شرکت بیمه بالای 60درصد از کل بیمه را تولید کردند که رقم بزرگی است.
به گزارش بانکداری ایرانی و بر اساس گزارش بیمه مرکزی، در این مدت پنج شرکت ایران، دی، دانا، آسیا، کوثر در مجموع ۱۷۰ هزار میلیارد تومان حقبیمه تولید کردند که ۶۳ درصد کل بازار است. این شرکتها همچنین ۶۵ درصد از کل بیمهنامههای صادرشده را ایجاد کردهاند؛ تمرکز بالایی که اگرچه توان بازاری و نفوذ برند را افزایش میدهد.
همچنین بر اساس، آمار جدید بیمه مرکزی نشان میدهد که ورق در ترکیب رشتههای بیمهای برگشته و برای نخستینبار در چند سال اخیر، رشته بیمه درمان با سهم ۴۷.۴ درصد از حقبیمه تولیدی و ۴۴ درصد از خسارت پرداختی، از شخص ثالث و مازاد پیشی گرفته و در صدر پرفروشترین رشتههای بیمهای کشور قرار گرفته است.
در جایگاه دوم، شخص ثالث و مازاد با سهم ۲۲.۱ درصدی از حقبیمه و ۲۴.۱ درصدی از خسارت پرداختی، همچنان یکی از ارکان اصلی بازار محسوب میشود. بیش از ۱۱ میلیون بیمهنامه در این بخش صادر شده که نسبت به سال قبل تنها ۴.۵ درصد رشد داشته است. رشته زندگی (عمر) نیز با برخورداری از ۱۲.۳ درصد از حقبیمه و ۱۴.۶ درصد از خسارت پرداختی، جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است. بدنه اتومبیل نیز سهم ۴.۳ درصدی از حقبیمه و ۷.۸ درصدی از خسارت دارد.
این مساله به روشنی نشان می دهد که شرکت های بیمه دانا و دی و کوثر به دلیل تمرکز بر بیمه درمان از بقیه رقبا پیشی گرفتهاند. بیمه دی به دلیل قراردادهای بزرگ با بنیاد شهید و فروش بیمه درمان و بیمه کوثر هم با قرارداد با سازمان بازنشستگی خدماتدرمانی یکی از پرفروش ترین شرکتهای حوزه بیمه درمان در سالهای اخیر بوده اند.
از سوی دیگر بیمه دانا یکی از شرکت های مهم در حوزه درمان است. این شرکت تجربه چندین دهه در این حوزه دارد و کاملا در بیمه درمان شناخته شده است. بیمه تکمیلی درمان یکی از جذاب ترین رشته های سالهای اخیر بوده که فروش بالای داشته است. به همین دلیل شرکت های فوق توانستند فروش قابل قبولی را ثبت کنند.
بیمه ایران هم به دلیل خاص بودن نفوذ بازار مناسبی دارد. این شرکت در سالهای اخیر در حوزه بیمه درمان مانند شخص ثالث عملکرد خوبی داشته اما بر اساس امارهای گذشته بیمه ایران روی بیمه شخص ثالث بیتشرین تمرکز را دارد که به دلیل خوشنامی و گستردگی در سراسر کشور همواره مرد توجه بوده است.
و در نهایت؛
آمار پنجماهه ۱۴۰۴ تصویری دوگانه از بازار بیمه ایران نشان میدهد که از یکسو، تمرکز بازار در دست پنج شرکت بزرگ، که میتواند رقابت را محدود کند و مانع نوآوری شود؛ و از سوی دیگر، چرخش تاریخی به سمت بیمه درمان که نه تنها سود شرکتهای درمانمحور را افزایش داده، بلکه ساختار ریسک صنعت بیمه را نیز دگرگون کرده است.
پرسش اصلی برای آینده این است که آیا شرکتهای کوچکتر میتوانند در این فضای رقابتی جایگاهی برای خود بیابند یا روند تمرکز بازار همچنان ادامه خواهد یافت؟ همچنین، آیا افزایش سهم بیمه درمان با مدیریت کارآمد هزینهها همراه خواهد شد یا اینکه فشار خسارتها سودآوری صنعت بیمه را به چالش خواهد کشید؟