بیمه دی در سهماهه نخست سال ۱۴۰۴ عملکردی قابلتوجه از خود نشان داده که میتواند نشانهای از آغاز یک دورهی جدید موفقیت مالی و بهبود مدیریت ریسک در این شرکت باشد. این شرکت با داشتن پورتفوی با 92 درصد بیمه درمان دارای نسبت خسارت 16.5 درصدی است همچنین طی سه ماه کل تولیدی 12 ماهه سال گذشته را رکورد شکنی کرده است. و نشان از یک پدیده خاصی می دهد.
به گزارش بانکداری ایرانی، در سهماهه منتهی به ۳۱ خرداد ۱۴۰۴، فروش محصول و حق بیمه شرکت به رقم ۳۴۲ میلیارد تومان رسیده است. این رقم نه تنها نسبت به مدت مشابه سال گذشته (سهماهه اول ۱۴۰۳ با فروش ۱۹۸ میلیارد تومان)، رشدی بیش از ۷۳ درصدی را نشان میدهد، بلکه حتی از کل فروش شرکت در دوازدهماهه منتهی به اسفند ۱۴۰۳ نیز پیشی گرفته است.
این رشد قابلتوجه، نشانگر تقویت برند بیمه دی، افزایش اعتماد مشتریان، و احتمالاً گسترش فعالیتها در حوزههای جدید بیمهای مانند بیمه سلامت یا عمر است.
بهبود چشمگیر نسبت خسارت
یکی از شاخصهای کلیدی سنجش عملکرد یک شرکت بیمه، نسبت خسارت است؛ یعنی نسبت خسارتهای پرداختشده به حق بیمههای دریافتی. بیمه دی موفق شده این شاخص را در سهماهه اول ۱۴۰۴ به فقط ۱۶.۵ درصد کاهش دهد؛ در حالیکه این نسبت در دوازدهماهه سال ۱۴۰۳ معادل ۶۳ درصد بوده است.
چنین کاهش چشمگیری در نسبت خسارت نشاندهندهی مدیریت هوشمند ریسک، بهبود فرایند ارزیابی و پذیرش بیمهنامهها، و همچنین کاهش قابلتوجه خسارات بزرگ یا تقلبات احتمالی است.
ثبات در مدیریت خسارت در کنار رشد فروش
با وجود رشد فروش بیش از ۷۰ درصدی، خسارت پرداختی در سهماهه اول ۱۴۰۴ به ۵۶ میلیارد تومان رسیده که نسبت به دوره مشابه در سال قبل (۳۶ میلیارد تومان)، تنها ۵۵ درصد افزایش داشته است؛ و این نشان از کنترل موثر خسارتها در کنار توسعه بازار دارد.
اما نکته جلب توجه اینکه بیمه دی بصورت تخصصی روی بیم هدرمان کار کرده و الان با وجود کنترل نسبت خسارت هم 92 درصد از پورتفوی شرکت را بیمه درمان تشکیل می دهد. همچنین 88 درصد از کل خسارت پرداختی هم به بیمه درمان اختصاص دارد.
و در نهایت؛
عملکرد بیمه دی در سهماهه نخست سال ۱۴۰۴، از چند منظر قابلتحسین است و نشان از رشد سریع و پایدار فروش حق بیمه در مقایسه با دورههای گذشته داشته و در مقابل کاهش چشمگیر نسبت خسارت به پایینترین سطح ممکن (۱۶.۵ درصد) را تجربه کرده که گویای مدیریت ریسک شرکت است. و در نهایت به منزله ثبات در کنترل هزینههای خسارت حتی با افزایش فروش است. این شاخصها نشان میدهد بیمه دی در مسیر ارتقای بهرهوری عملیاتی و سودآوری قرار گرفته و چنانچه این روند در فصلهای بعدی نیز ادامه یابد، میتوان انتظار جهش جدی در عملکرد مالی و جایگاه بازار این شرکت در صنعت بیمه کشور داشت.