کد خبر: ۲۲۰۶۰۵
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۶ - ۱۷ مهر ۱۴۰۳ - 08 October 2024
«ما باید این وضعیت بسیار ناپایدار را به دقت رصد کنیم. اما تا زمانی که این امر موقتی باشد و به تورم هسته سرایت نکند، افزایش قیمت نفت لزوما نباید سیاست پولی ما را تحت تاثیر قرار دهد.»

دنیای اقتصاد : گزارش‌ها حاکی از کاهش نرخ بهره بانک مرکزی اروپا در روزهای آتی هستند. چرا که بیشتر کشورهای اروپایی نرخ تورم خود را تا سطوح قابل قبولی پایین آورده‌اند. معاملات بازار طلا روز گذشته با کاهش قیمت جزئی آغاز شد و در کانال ۲۶۴۰ دلار تثبیت شد. به علت رویدادها و داده‌های مهمی که در هفته پیش‌رو منتشر می‌شوند، این هفته می‌تواند نقش مهمی در هدایت بازارهای جهانی داشته باشد.

به گفته فرانسوا ویلروی دو گالهاو، رئیس بانک مرکزی فرانسه و عضو شورای حکام بانک مرکزی اروپا، احتمالا نرخ بهره را در نشست بعدی خود در اواخر اکتبر کاهش خواهد داد. او اظهار کرد: «تورم در سپتامبر به زیر هدف ۲ درصدی بانک مرکزی اروپا کاهش یافته و شاخص‌های اصلی قیمت‌ها باید در سال ۲۰۲۵ نیز نزدیک به همین سطح باقی بمانند.» او همچنین گفت: «انتظارات بازار برای تورم سال ۲۰۲۵ کمتر از 1.8 درصد است.»

پس از آنکه بانک مرکزی اروپا هزینه‌های استقراض خود را در سپتامبر کاهش داد، ویلروی گفت که سیاستگذاران باید به رویکرد تدریجی کاهش نرخ‌ها ادامه دهند، اما مراقب باشند که نرخ تورم تثبیت شود. او ضمن نادیده گرفتن اثر افزایش قیمت نفت روی تورم افزود: «ما باید این وضعیت بسیار ناپایدار را به دقت رصد کنیم. اما تا زمانی که این امر موقتی باشد و به تورم هسته سرایت نکند، افزایش قیمت نفت لزوما نباید سیاست پولی ما را تحت تاثیر قرار دهد.»

رویدادهای کلیدی این هفته
درحالی که بازارهای جهانی با انتشار داده‌های مشاغل ایالات‌متحده به ثبات نسبی رسیدند، با این حال گزارش‌های اقتصادی و تورمی این هفته می‌تواند به آنها رونق بیشتری بدهد؛ به‌ویژه اگر احتمال کاهش شدید دیگر نرخ‌ها افزایش یابد. آمارهای اشتغال هفته گذشته که بر تداوم تاب‌آوری بازار کار تاکید کردند، این احتمال را افزایش دادند که اقتصاد به رشد بالاتر از روند، در سه ماه آینده ادامه دهد. داده‌هایی که در هفته پیش‌رو منتشر خواهند شد، می‌توانند دیدگاه بهتری از آینده بازارها ارائه دهند. فدرال‌رزرو صورت‌جلسه نشست ماه سپتامبر خود را در روز چهارشنبه منتشر خواهد کرد و از دیدگاه مقامات پولی به شرایط اقتصادی فعلی پرده‌برداری خواهد کرد. گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) مربوط به ماه سپتامبر، روز پنج‌شنبه منتشر خواهد شد.

شاخص قیمت تولید‌کننده‌(PPI) مربوط به ماه سپتامبر، در روز جمعه منتشر می‌شود. نتایج این داده‌ها می‌توانند بر گام بعدی سران پولی فدرال‌رزرو برای کاهش نرخ بهره تاثیر بگذارند. کاهش فشارهای قیمتی، فدرال‌رزرو را بر آن داشت تا نرخ بهره را در ماه سپتامبر کاهش دهد. این امر بر هزینه‌های وام در سراسر اقتصاد تاثیر می‌گذارد. جمعه همچنین شاهد قرائت اولیه شاخص احساسات مصرف‌کنندگان آمریکایی و انتظارات تورم مصرف‌کننده در ماه سپتامبر خواهیم بود. این داده‌ها نتایج بررسی‌های ماهانه اعتماد مصرف‌کننده و انتظارات تورمی بلندمدت را نشان می‌دهند.

سراشیبی ملایم طلای جهانی
قیمت طلا در روز گذشته مجددا تضعیف شد و برای چهارمین روز کاری، کاهش یافت زیرا گزارش اشتغال قوی روز جمعه در ایالات‌متحده، گمانه‌زنی‌ها را مبتنی بر کاهش بیش از حد نرخ‌ بهره ایالات‌متحده کاهش داد. قیمت هر اونس طلای جهانی در این روز با ۲۶۵۳ دلار گشایش شد و تا ساعت 17:30 به سطح ۲۶۴۱ دلار رسید.

متغیرهای اقتصادی بسیاری، از جمله نرخ بهره، بازدهی اوراق خزانه‌داری آمریکا، شاخص دلار، تنش‌های ژئوپلیتیک، تقاضای بانک‌های مرکزی و سایر متغیرها می‌توانند بر قیمت طلای جهانی تاثیر بگذارند. با این حال، باید منتظر نشست بعدی کمیته بازار باز فدرال رزرو بود؛ چرا که گام بعدی فدرال رزرو بیش از هر متغیر دیگری می‌تواند قیمت فلز زرد را هدایت کند.

نگار کریمی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: