کد خبر: ۲۲۰۵۰۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۵ - ۱۲ مهر ۱۴۰۳ - 03 October 2024

بانکداری ایرانی- با توجه به پیشرفت تکنولوژی و همچنین افزایش جرایم رایانه‌ای در جهت امنیت حریم خصوصی باید تلاش شود با انجام اقداماتی مانند داشتن رمز عبور قوی، افراد سودجو و هکرها نتوانند به اطلاعات مهم افراد و سازمان ها دسترسی پیدا کنند.

به گزارش ایسنا، با فراگیر شدن اینترنت در زندگی شخصی و کاری کابران اهمیت انتخاب گذرواژه امن بیش از پیش احساس می‌شود چراکه کلمه عبور یکی از رایج‌ترین راه‌های دسترسی به اطلاعات شخصی افراد توسط سودجویان و هکرها است.

براساس بررسی‌های انجام شده و البته اظهارات کارشناسان همچنان بسیاری از کاربران در جهان از کلمات بسیار ساده و قابل حدس مانند نام خانوادگی، تاریخ تولد، شماره تلفن و غیره برای کلمه عبور خود استفاده می کنند که این کار باعث می‌شود کاربران با خطرناک‌ترین اتفاقات روبرو شده و در اصل راه را برای نفوذ و ورود هکرها باز بگذارند تا به راحتی از اطلاعات، تصاویر و محتوای شخصی آن‌ها سوءاستفاده کنند.

همانطور که مشخص است، پسورد، رمز عبور، گذرواژه یا Password به چند عبارت یا کاراکتر گفته می‌شود که توسط کاربران برای ورود به حساب کاربری انتخاب می‌شود. به طور مثال اگر کاربری در سایتی حساب داشته باشد، برای ورود به حساب کاربری خود باید یک رمز عبور تعریف کند و زمانی که بخواهید وارد بخش مدیریت سایت شوید، باید نام کاربری و رمز عبور خودتان را وارد کنید.

در قدم اول توصیه می‌شود کاربر رمز عبور طولانی انتخاب شود چراکه اکثر سیستم‌هایی که پسورد دریافت می‌کنند به حداقل ۸ کاراکتر نیاز دارند، هر چقدر پسورد طولانی‌تر باشد امنیت آن بیشتر است.

در قدم بعدی بهتر است کاربران برای رمز عبور خود از ترکیب تصادفی حروف و عدد استفاده کنند. به این صورت که یک کلمه و یا کلماتی “تصادفی” را انتخاب کند که یادآوری آن برای فرد ساده باشد و آن کلمات را به عنوان کلمات پایه در نظر بگیرید. همچنین رمزعبور باید پیچیده باشد چون علاوه بر طول، پیچیدگی نیز از کشف رمز توسط نرم افزارهای رمزشکن، که ترکیبی تصادفی از حروف را کنار یکدیگر قرار می‌دهند، جلوگیری می کند پس در صورت امکان سعی کنید، رمز عبور شما شامل حروف بزرگ انگلیسی، حروف کوچک انگلیسی، اعداد و علامت هایی مثل نقطه، کاما و ... باشد.

علاوه بر موارد گفته شده بهتر است کاربر از مشخصات فردی خودشان استفاده نکند. زمانی که فرد نزدیکی قصد هک کردن وی را داشته باشد، اولین چیزی که امتحان می‌کند، اطلاعات شخصی او است؛ علاوه بر آن، بخشی از ‌اطلاعات شخصی کاربر به راحتی در شبکه‌های اجتماعی قرار دارد در نتیجه انتخاب رمز عبور بر اساس اطلاعات شخصی مانند تلفن همراه، سال و ماه تولد اشتباه‌ترین حرکت ممکن است و از به کار بردن این اطلاعات در رمز عبور باید خودداری شود.

در عین حال نباید از یک رمز عبور برای چند حساب مختلف استفاده شود. دلیل این موضوع آن است. زمانی که برای حساب‌های کاربری خودتان از یک رمز عبور ثابت استفاده می‌کنید، اطلاعات تمام اکانت‌های شما در خطر است. اگر هکر پسورد یکی از حساب‌های شما را پیدا کند، خیلی سریع به بقیه اکانت‌ها هم نفوذ کرده و به اطلاعات شما دسترسی پیدا می کند.

پس از انجام همه مراحل گفته شده توصیه می‌شود کاربران رمز عبور خود را پس از چند وقت تغییر دهند. بهتر است رمز عبور به طور منظم حداقل هر دو ماه یک بار عوض شود زیرا به مرور زمان احتمال اینکه دیگران رمز عبور را بفهمند، افزایش می‌یابد؛ همچنین اگر کسی بدون اطلاع کاربر رمز عبور را سرقت کنند تا زمانی که آن را عوض نکند، از رمزعبور استفاده می‌کند.

بنابراین به دلیل اینکه مجرمان سایبری روزبه‌روز راه‌های بیش‌تری از حملات فیشینگ و نرم‌افزارهای جاسوسی برای سرقت اطلاعات کاربران استفاده می‌کنند و اما چاره‌ی این حملات محافظت بیش‌تر از رمزهای عبور و استفاده از نکات امنیتی لازم است.

هر زمان که مجرمان سایبری یک گروه از اطلاعات را سرقت می‌کنند، اطلاعات حساب کاربر شامل نام کاربری و رمز عبور نمایان می‌شود. اهمیتی ندارد که رمز عبور تا چه میزان سخت باشد، به‌محض آنکه رمز عبور روی رایانه مجرمان سایبری ظاهر شود، از آن رمز عبور در راستای اعمال مجرمانه بهره می‌برند.

کارشناسان به کاربران توصیه دارند که برای بالا بردن امنیت خود از دادن رمز عبور خود به سایر افراد جداً اجتناب کنند. از نوشتن رمز عبور بر روی کاغذ و گذاشتن آن بر روی میز محل کار، نزدیک کامپیوتر و یا چسباندن آن بر روی کامپیوتر، جداً خودداری کنند. تعداد زیادی از برنامه‌ها امکان به خاطر سپردن رمزهای عبور را ارائه می‌کنند، زمانی که سیستم را ترک می‌کنید، این قابلیت را غیرفعال کنید.

نگار کریمی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: