کد خبر: ۲۲۰۵۴۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۲ - ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - 05 October 2024
بانکداری ایرانی گزارش می دهد؛
بررسی ها نشان می دهد در شهریور 1403 ناترازی مصارف و منابع بانک در مجموع به 64 هزار میلیارد ریال رسیده است.

تراز منفی بانک پارسیان در ماه‌های اخیر بیشتر از گذشته شده و این بانک را در بحران عمیق‌تری فرو برده است. بررسی ها نشان می دهد در شهریور 1403 ناترازی مصارف و منابع بانک در مجموع به 64 هزار میلیارد ریال رسیده است.

 به گزارش بانکداری ایرانی؛ این بانک در شهریور در مجموع 182 هزار میلیارد ریال درآمد داشته که 142 هزار میلیارد ریال آن به تسهیلات اختصاص داشته است همچنین در مقابل مجموع هزینه پرداخت شده این بانک 247 هزار میلیارد ریال ثبت شده است که 226 هزار میلیارد آن به سپرده های مشتریان و سود پرداختی بابت آن ختصاص دارد.

بانک پارسیان از چاله به چاه؛ بحرانی که روز به روز بیشتر می‌شود

در حقیقت تراز منفی درآمد تسهیلات به هزینه سود سپرده مبلغ 84 هزار میلیارد ریال است  که این وضعیت سبب شده تا بانک پارسیان روز به روز نسبت به دوره های قبل‌تر با مشکلات بیشتری دست و پنجه نرم کند.

نگرانی از آنجایی بیشتر شده است که مجموع سپرده مشتریان نزد بانک پارسیان به رقم 3304 هزار میلیارد ریال رسیده که نشان از ریسک بالای پس انداز برای مشتریان دارد  و بانک مرکزی هنوز چاره ای برای این میزان از سپرده گیری بانک نکرده است.

بانک پارسیان از چاله به چاه؛ بحرانی که روز به روز بیشتر می‌شود

براساس این گزارش ؛ در صورت های مالی سه ماهه منتهی به خرداد 1403 بانک اعلام کرده که میزان سپرده قانونی بانک حدود 285 هزار میلیارد ریال بوده که در آن تاریخ هم به دلیل وضعیت نامناسب شرایط بانک باید تدبیری دیگر اندیشیده می شد.از سوی دیگر در گزارش سه ماهه بانک آمده است که زیان بانک از رقم 37 هزار میلیارد ریال گذشته و رشدی 27 درصدی داشت.

بانک پارسیان از چاله به چاه؛ بحرانی که روز به روز بیشتر می‌شود

با توجه به تراز منفی به دست آمده بانک پارسیان، درآمد از بخش کارمزد، مبادلات و معاملات ارزی و سایر درآمدهای عملیاتی نیز تأثیری بر این منفی بودن بگذارد و در انتها حاصل کار وپارس در بخش درآمدها، با مبلغ منفی یک هزار و ۶۷۷ میلیارد تومان است.

میزان سرمایه به ثبت رسیده از سوی بانک پارسیان در پایان خردادماه ۱۴۰۳، مبلغی برابر 156 هزار میلیارد ریال بوده و زیان انباشته بانک 82 هزار میلیارد ریال یعنی بیش از 50 درصد از سرمایه بانک شده است.

بر کسی پوشیده نیست که با وجود زیان انباشته‌ای که بانک پارسیان در پایان خردادماه از خود بر جای گذاشت، با ماده ۱۴۱ قانون تجارت دست و پنجه نرم می‌کند. کل زیان انباشته بانک دربرگیرنده‌ی ۵۲ درصد از کل میزان سرمایه‌ اعلام‌شده از سوی بانک است.از سوی دیگر برای فروش سهام خود در شرکت سرمایه گذاری پارسیان اقدام کرده است. اما این مزایده ها نتیجه‌ای برای بانک نداشته و نتوانسته کمکی به این بانک باشد.

در حقیقت، برخی از تحلیل گران به این معامله توجه زیادی کرده و معتقدند که بانک پاسارگاد توانایی فروش این دارایی را ندارد و این دارایی نمی‌تواند در حال حاضر کمکی برای کم کردن بحران روز افزون بانک باشد.

 

بانک پارسیان از چاله به چاه؛ بحرانی که روز به روز بیشتر می‌شود

*****************

 این رسانه ضمن توجه به اصول حرفه ای خود از پاسخ بانک پارسیان استقبال می کند چراکه تعامل سازنده از ارزش های سازمانی این پایگاه خبری است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: