کد خبر: ۲۲۰۳۵۳
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۷ - ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - 28 September 2024
بانکداری ایرانی گزارش می دهد؛
کفایت سرمایه بانک صادرات به مرز ۴ درصد نزدیک شده است. این بانک در خردادماه امسال اعلام کرد که در حال حاضر دارای ۱.۸۷ درصد کفایت سرمایه است، اما این رقم در حال تغییر است.

کفایت سرمایه بانک صادرات به مرز ۴ درصد نزدیک شده است. این بانک در خردادماه امسال اعلام کرد که در حال حاضر دارای ۱.۸۷ درصد کفایت سرمایه است، اما این رقم در حال تغییر است.

 به گزارش بانکداری ایرانی؛ بانک صادرات تأییدیه افزایش سرمایه را از حسابرس و بازرس قانونی خود دریافت کرده و تنها تأیید سازمان بورس و برگزاری مجمع باقی مانده است که به نظر نمی‌رسد مساله پیچیده‌ای برای این بانک باشد. این افزایش سرمایه تأثیر چشم‌گیری بر بانک صادرات خواهد داشت، زیرا منجر به دو برابر شدن کفایت سرمایه آن می‌شود.

به گفته معاون مالی بانک صادرات ایران، این افزایش سرمایه باعث جهش چشم‌گیر در کفایت سرمایه بانک خواهد شد.

بر اساس گزارش‌ها و تأیید حسابرس و بازرس قانونی نسبت به گزارش توجیهی هیئت مدیره، بانک صادرات یک گام به افزایش سرمایه ۱۲۰۰ هزار میلیارد ریالی نزدیک‌تر شده است. تنها تأییدیه سازمان بورس و مجمع این بانک باقی مانده که به نظر نمی‌رسد مانعی در اجرای آن باشد.

این در حالی است که سال گذشته بانک صادرات یک افزایش سرمایه قابل‌توجه را عملیاتی کرده بود که در خرداد امسال به ثبت رسید. در آذرماه سال گذشته، مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده بانک صادرات ایران برای افزایش سرمایه برگزار شد و با رأی اکثریت سهامداران، سرمایه بانک از طریق سلب حق تقدم و آورده نقدی ۴۰ هزار میلیارد ریالی، به میزان ۲۳ درصد افزایش یافت. این افزایش سرمایه مقدماتی، سرمایه بانک را از ۱۷۵ هزار و ۳۵۳ میلیارد ریال به ۲۱۵ هزار و ۳۵۳ میلیارد ریال رساند.

موضوع:اظهارنظر حسابرس و بازرس قانوني نسبت به گزارش توجيهي هيئت مديره در خصوص افزايش سرمايه
با عنایت به ماده 3 دستورالعمل مراحل زمانی افزایش سرمایه شرکت های ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار )مصوب 1395/07/17 هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار( به پيوست اظهارنظر حسابرس و بازرس قانونی)سازمان حسابرسی( نسبت به گزارش توجیهی افزایش سرمایة مورخ 1402/12/26
هیئت مدیرة شرکت مبنی بر لزوم افزایش سرمایه از مبلغ 215,353,972,000,000 به مبلغ 1,200,000,000,000,000 از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها به منظور اصلح ساختار مالی و بهبود نسبت های مالی ارائه می شود.بديهي است انجام افزايش سرماية يادشده منوط به موافقت سازمان بورس و اوراق بهادار و تصويب مجمع عمومي فوق العاده است.

این در حالی است که سال گذشته بانک صادرات افزایش سرمایه مناسبی را عملیاتی کرده بود که در خرداد امسال ثبت شد. آذر پارسال مجمع عمومی عادی سالانه به طور فوق‌العاده بانک صادرات ایران ‌برای افزایش سرمایه‌ برگزار و با رای اکثریت صاحبان سهام این بانک، سرمایه آن از طریق سلب حق تقدم و آورده 40 هزار میلیارد ریالی افزایش یافت بر این اساس، افزایش سرمایه مقدماتی بانک به صورت سلب حق تقدم و آورده نقدی 40 هزار میلیارد ریالی به میزان 23 درصد مورد تصویب قرار گرفت و سرمایه قبلی 175 هزار و 353 میلیارد و 972 میلیون ریالی بانک صادرات ایران به 215 هزار و 353 میلیارد و 972 میلیون ریال رسید.

مدیرعامل بانک صادرات ایران تاکید کرد: «همان‌گونه که استحضار دارید تجدید ارزیابی دارایی‌ بانک‌ها نیز به عنوان یکی از بندهای حسابرسی در صورت‌های مالی حسابرسی‌شده پایان سال و میان‌دوره‌ای مورد تاکید قرار گرفته و بانک‌ها موظفند که تجدید ارزیابی دارایی انجام دهند و سازمان بورس اوراق بهادار نیز به طور جدی تجدید ارزیابی هلدینگ‌ها و بانک‌ها و شرکت‌هایی که ارزش دفتری آنها شفاف نیست را با هدف شفاف‌سازی قیمت سهام آنها پیگیری می‌کند. بنابراین این موفقیت زمانی میسر خواهد بود که بتوانیم بخشنامه کفایت سرمایه بانک مرکزی را در زمینه افزایش سرمایه از محل آورده نقدی رعایت کنیم.»

افزایش سرمایه و جهش کفایت سرمایه بانک صادرات

 

این افزایش سرمایه با هدف اصلاح ساختار مالی، بهبود سرمایه نظارتی و افزایش کفایت سرمایه انجام شد و زمینه‌ساز مراحل بعدی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها و رعایت بخشنامه‌های بانک مرکزی بوده است. بانک صادرات در گذشته نیز چندین بار اقدام به افزایش سرمایه کرده است.

افزایش سرمایه همواره به بهبود وضعیت بانک منجر می‌شود. این افزایش ۴۵۸ درصدی سرمایه، شرایط بانک صادرات را بهبود بخشیده و تأثیرات قابل‌توجهی خواهد داشت. به گفته کارشناسان، با توجه به شرایط تورمی کشور، افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها باعث به‌روزرسانی ترازنامه بانک‌ها شده و ظرفیت فعالیت آن‌ها را به‌طور چشمگیری افزایش می‌دهد. علاوه بر این، به دلیل معافیت مالیاتی بانک‌ها در افزایش سرمایه از این محل، بانک صادرات به نسبت سایر بانک‌ها در شرایط بهتری قرار خواهد گرفت.

علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: