کد خبر: ۲۱۹۳۱۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۳ - ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - 10 August 2024
رییس مرکز فناوری مالی و اطلاعاتی صندوق کار آفرینی امید در گفتگو با بانکداری ایرانی:
برنامه صندوق کارآفرین امید در حال حاضر فراهم کردن بستری برای پرداخت تسهیلات به صورت کاملاً غیر حضوری بدون نیاز مراجعه حضوری مردم به شعبه است.

رییس مرکز فناوری های مالی و اطلاعاتی صندوق کارآفرین امید گفت: در سال گذشته بیش از یک و نیم میلیون فقره وام غیرحضوری در این صندوق در پرداخت شده است، برای اولین بار در کشور احراز هویت ، افتتاح حساب و پرداخت تسهیلات همگی بصورت غیرحضوری  توسط صندوق کار آفرینی امید عملیاتی شد و در اختیار مردم قرار گرفت، تسهیلات پرداخت شده در این مجموعه تاکنون برای موارد ضروری بوده اما از این به بعد تسهیلات اشتغال زایی هم در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

به گزارش بانکداری ایرانی، امینی که در حاشیه شانزدهمین نمایشگاه صنعت مالی ایران با بیان مطلب فوق و در گفت‌و گو با خبرنگار بانکداری ایرانی اظهار کرد : برنامه صندوق کارآفرین امید در حال حاضر فراهم کردن بستری برای پرداخت تسهیلات به صورت کاملاً غیر حضوری بدون نیاز مراجعه حضوری مردم به شعبه است.

او با اشاره به اینکه بیشتر مشتریان این صندوق در مناطق روستایی  بوده و امکان مراجعه حضوری ندارد، تاکید کرد: حمایت از این افراد  برای صندوق اهمیت  زیادی دارد.

امینی در ادامه  افزود: گام بعدی تجهیز منابع و اتصال به سامانه‌های ملی مانند سامانه وزارت اقتصاد است که این صندوق در این امر نیز پیش قدم بوده و توانسته این روال را به صورت مکانیزه به مردم ارائه دهد.

همچنین این صندوق در نظر دارد در موضوع اشتغال با محوریت فناوری نقش پررنگ‌تری ایفا کند و تا کنون توانسته سامانه ملی اشتغال ایران و همچنین راه اندازی سامانه جستجوی شغل برای وزارت کار عملیاتی کند.

رییس مرکز فناوری های مالی و اطلاعاتی صندوق کارآفرین امید گفت: این صندوق در تلاش است که بخش های تامین مالی، سامانه‌های که در بخش خصوصی به صورت بر خط فعال هستند و همچنین نهادهای که در بخش مشاغل خرد و شرکت‌هایی که وظیفه آنها اشتغال کلان و تامین مالی است را با استفاده از بانکداری مشارکتی و تامین مالی مشارکتی در یک بستر خاص در کنار هم قرار دهد.

او افزود: صندوق کارآفرین امید در پرداخت تسهیلات برای مشاغل خرد موضوع تبصره ۱۸ رتبه اول کشور را در اختیار دارد و در سال گذشته بیشتر و بالاتر از همه بانک‌های کشور در این زمینه فعالیت کرد. در واقع  این صندوق توانسته در موضوعی که وظیفه و ماموریت اصلی خود خوب عمل کرده و متمرکز شده است، در پخش راه‌اندازی واحدهای تولیدی راکد این صندوق پیش از ۹۰ درصد شاخص‌های لازم را کسب کرده و توانسته با موفقیت عمل کند. این صندوق در دو و نیم سال گذشته بیش از یک و نیم میلیون فقره تسهیلات غیر حضوری در اختیار مردم قرار داده است از ویژگی‌های بارز تحصیلات این صندوق پرداخت تسهیلات به صورت مرحله‌ای و همزمان با پیشرفت کار  و متناسب با طرح اشتغال زایی است اما باید توجه داشت که نرخ نکول صندوق باید قابل دفاع باشد و تسهیلات در اختیار افراد صاحب صلاحیت قرار گیرد با مکانیزه کردن فعالیت‌ها این صندوق می‌تواند بهتر و بیشتر در مناطق محروم و روستاها عمل کند چون امکان تاسیس شعبه در این مناطق وجود ندارد و این امر مستلزم استفاده از فناوری و آموزش به متقاضیان است.

امینی در خصوص چگونگی پرداخت تسهیلات در صندوق کارآفرینی امید گفت : از طریق سامانهای تحت عنوان "خاص"  این خدمات در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد احراز هویت، افتتاح حساب، پرداخت تسهیلات و بازپرداخت اقساط همگی در این سامانه در اختیار متقاضیان قرار دارد.

او تاکید کرد:  یکی از اهداف بسیار مهم صندوق کارآفرین امید حضور فعالیت‌های شرکت‌های دانش بنیان در مناطق روستایی است و هدف از این کار استفاده روستایان از فناوری‌های نوین  برای بهره‌وری بیشتر در مشاغل خود است ،این صندوق به دو صورت از شرکت‌های دانش بنیان حمایت می‌کند یکی در بحث تامین مالی است و دیگری اتصال این شرکت‌ها به کسب و کارهای خرد به خصوص در مناطق روستایی برای افزایش بهره‌بری و همچنین ایجاد فضایی برای فعالیت این شرکت‌ها است که این امر در قالب طرح‌های صندوق پیگیری می‌شود مثل طرح "نو فن"  طرح "روستای بدون بیکار" یا "هر روستا یک محصول" از جمله این طرح‌هاست.

رییس مرکز فناوری های مالی و اطلاعاتی صندوق کارآفرین امید در پایان گفت : طرح جدیدی که در این صندوق در حال پیگیری است در سه محور در حال اجراست. یکی بانکداری اجتماعی که از هر طرحی یا نوآوری اجتماعی که موجب اشتغال زایی و پایداری اشتغال ‌شود حمایت می‌شود موضوع دوم بانکداری اصناف است و تمرکز در این موضوع بر کارهای خرد و متوسط است و در واقع تامین مالی صنوف خرد و متوسط است و سومین مورد مبحث بانکداری وقف است که هدف آن استفاده از ظرفیت وقفی است که در کشور وجود دارد  برای ایجاد اشتغال و پایداری آن استفاده شود.

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: