کد خبر: ۲۱۸۲۶۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۶ - ۰۶ تير ۱۴۰۳ - 26 June 2024
بررسی بانکداری ایرانی از وضعیت بانک ملت؛
بر اساس گزارش مجمع بانک ملت، آخرین وضعیت دارایی این بانک نسبت به دوره مالی قبل 68 درصد رشد داشته است و بر اساس اخرین صورت های مالی مبلغ 17،259 هزار میلیارد براورد شده است.

از کسب رتبه‌های نخست تا داشتن ریسکی کمتر از هشت برابر کل بانک‌های ایرانبر اساس گزارش مجمع بانک ملت، آخرین وضعیت دارایی این بانک نسبت به دوره مالی قبل 68 درصد رشد داشته است و بر اساس اخرین صورت های مالی مبلغ 17،259 هزار میلیارد براورد شده است و بدهی با رشدی 58 درصدی به رقم 15،115 هزار میلیارد ریال رسید.

 این بانک بزرگ بورسی در تیرماه امسال برای هر سهم 1672 ریال سود شناسایی کرد که نسبت به دوره های قبلی رشدی 177 درصدی داشت.

به گزارش بانکداری ایرانی،  ابتدا باید گفت که علت موفقیت های این شرکت در سال 1402 و 1403 را می توان اینگونه تحلیل کرد که رشد درآمدهای عملیاتی، عمدتًا مربوط به افزایش جذب درآمد ناشی از تسهیلات اعطائی دلاری و ارزی است. همچنین افزایش درآمدهای غیرعملیاتی، ناشی از سود سرمایه‌گذاری مرتبط با فعالیت‌های غیر بانکی، فروش وثایق تملیکی و دارایی غیرجاری نگهداری شده برای فروش است. علاه بر این رشد مانده سرمایه ثبت شده در سال 1402 نسبت به سال‌های گذشته مربوط به افزایش سرمایه از محل سود انباشته است. که یکی از سالم ترین رویه افزایش سرمایه است شایان ذکر است که افزایش مانده حقوق مالکانه ناشی از رشد سود انباشته و میزان سرمایه در سال 1402 نسبت به سالهای گذشته است. افزایش سود هر سهم نسبت به سال های گذشته عمدتًا ناشی از رشد درآمدهای عملیاتی است.

کنترل ریسک نقدینگی
بررسی ها نشان می دهد که یکی از بزرگترین موفقیت های بانک ملت در سال های اخیر کنترل ریسک نقدینگی بوده که نسبت به صنعت بانکداری ایرانی حدود 8 برابر سالم تر است در حقیقت، ریسک نقدینگی به عنوان یکی از ریسک های با اهمیت صنعت بانکداری همواره در بانک ملت مورد توجه بوده و با استفاده از شاخص های مختلف شناسایی،اندازه گیری، ارزیابی و پایش می شود. با عنایت به اهمیت موضوع نقدینگی، حفظ سپر نقدینگی مناسب در کلیه تصمیم گیری های بانک مطمع نظر قرار می گیرد. نسبت ناخالص بدهی بانک به بانک مرکزی به مجموع دارایی های بانک در سال 1402 برابر 0.46 بوده است. در صورتی که میزان نسبت مذکور برای سایر بانک ها و موسسات اعتباری کشور به طور میانگین برابر 3.89 درصد است که نشان دهنده مدیریت مناسب ریسک نقدینگی در بانک ملت است.

از کسب رتبه‌های نخست تا داشتن ریسکی کمتر از هشت برابر کل بانک‌های ایران


همچنین با توجه به اینکه تسهیلات، مولدترین دارایی بانک ها است، افزایش سهم تسهیلات از دارایی های بانک نشان دهنده جریان ورودی نقدی بیشتر می باشد. همانگونه که در نمودار مشخص است نسبت مذکور از 73.08درصد در سال 1401 به 78.46 درصد در سال 1402 افزایش داشته است.

 

از کسب رتبه‌های نخست تا داشتن ریسکی کمتر از هشت برابر کل بانک‌های ایران

رتبه های خاصی که این بانک کسب کرد

اقدامات بانک و بسترسازی های که این بانک در سالهای اخیر انجام داده سبب شده تا این بانک به یکی از بهترین ها در بخش خصوصی و دولتی تبدیل شود  و رتبه های قابل قبولی را در حوزه های مختلف در صنعت بانکداری ایران بدست اورد.

برخی از این رتبه ها عبارت است از
- رتبه های کسب شده در بین 500 شرکت بزرگ براساس اعالم سازمان مدیریت صنعتی:
- کسب رتبه اول از نظر بیشترین دارایی
- کسب رتبه چهارم از نظر شاخص ارزش افزوده
- کسب رتبه چهارم از نظر بیشترین اشتغال زایی
- کسب رتبه نهم از نظر شاخص فروش
- کسب رتبه اول در شاخص های فروش و بازده فروش در گروه بانک ها و موسسات اعتباری

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: