کد خبر: ۲۱۸۰۸۱
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۰ - ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - 15 June 2024
بانکداری ایرانی گزارش می دهد؛
مروری بر عملکرد بیمه آسیا در سال 1402 و مقایسه آن با مدت مشابه سال گذشته، نشان داد که بیش از 322 درصد سود عملیاتی بیشتر از سال قبل محقق کرده است .

مروری بر عملکرد بیمه آسیا در سال 1402 و مقایسه آن با مدت مشابه سال گذشته، نشان داد که بیش از 322 درصد سود عملیاتی بیشتر از سال قبل محقق کرده است که این سود بیشتر از محل تسعیر ارزی بوده و نشان از عملکرد مثبت بیمه اسیا در این حوزه دارد.

به گزارش بانکداری ایرانی، این شرکت در سال گذشته موفق شد تا بالغ بر سه هزار و 651 میلیارد ریال سوپ ناشی از تسعیر با تسویه دارایی های و بدهی های ارزی عملیاتی ثبت کند که این درآمد سبب شده تا سود عملیاتی بیمه آسیا با جهش 322 درصدی به رقم دو هزار و 170 میلیارد ریال برسد.

شایان توجه است که سود عملیاتی در سال قبل از ان منفی بوده است بیمه اسیا علاوه بر مراودات ارزی، دارای پس انداز ارزی نزد برخی از بانکهاست که با تسعیر نرخ بانک مرکزی محاسبه می شود.

بررسی ها نشان می دهد ؛ دارایی ارزی بیمه اسیا در پایان دوره بالغ بر 17 هزار و 199 میلیارد ریال ارزیابی شده است.

بیمه آسیا یکی از مهمترین شرکت های بیمه است که در حوزه بیمه نامه های ارزی فعالیت می کند . این شرکت بزرگ بیمه ای توانست در سال گذشته بالغ بر 15 هزار و 638 میلیارد ریال بیمه نامه براربری، کشتی و هواپیما صادر کند که اغلب این رشته ها می توانند بیمه نامه ارزی باشند و به همین دلیل یکی از بازوهای مراوداتی بیمه آسیا ارز است.

نکته ای که باید به ان توجه داشت ریسک نوسانات ارزی است که شرکت بیمه آسیا همواره به آن توجه داشته و تلاش کرده که با نوعی هج کردن در سیستم ارزی مانع از زیان ناشی از نوسانات ارزی شود.

علاوه بر این در رشته های بیمه باربری نیز فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل جادهای، دریایی و هوایی، کاهش واردات و صادرات به تبع تحریم‌های اعمالی، مشکلات مربوط به نوسانات نرخ ارز و تأمین ارز در خصوص بیمه نامه های ارزی، افزایش تلفات و ایجاد حوادث عمدی به ویژه در حمل و نقل دریایی مثل لنج، بارج و غیره فرسوده بودن تجهیزات تخلیه و بارگیری و آسیب های ناشی از آن به محموله و غیره مشکل آفرین هستند.با این وجود شاهد سودآوری شرکت بیمه آسیا در این رشته ها هستیم که نشان از مدیریت ریسک این شرکت دارد.

یکی دیگر از حوزه هایی که بیمه آسیا در آن موفق بوده و به ارز هم وابسته است، بیمه اتکایی است. بیمه آسیا از قدیمی ترین شرکت هایی است که مجوز اتکایی داشته و در این حوزه موفق عمل کرده است. هرچند باید گفت که با اعمال مجدد تحریم ها بر کشور، صنعت بیمه با کاهش شدید واگذاری ریسک های عمده و بزرگ به خارج از کشور،محدودیت شدید در نقل و انتقال ارز به منظور پرداخت حق بیمه و دریافت خسارت بابت پوشش های بیمه ای اخذ شده از بیمه های خارجی و... مواجه شده است. لیکن صنعت بیمه کشور مانند دوران قبل تلاش کرده است با استفاده از ظرفیت صندوق ویژه تحریم و استفاده از ظرفیت صندوق مشترک با کل صنعت بیمه و ورود به بازارهای نوظهور (بازارهایی که در سنوات گذشته علیرغم تحریم با صنعت بیمه کار کردند ) استفاده از ظرفیت بیمه پی اند آی کیش و قشم و ... مشکلات در این حوزه را تا حدودی برطرف سازد .

در مجموع می توان گفت که بیمه آسیا یکی از شرکت هایی است که به دلیل پشتوانه تجربی، نیروی انسانی و مالی و توانگری که دارد می تواند در حوزه های مختلفی مانند ارزی و بین المللی موفق عمل کرده و به سودهای کلانی دست یابد .

پیش بینی کارشناسان بیمه برای سال 1403 این است که این شرکت در سال جاری بالغ بر هشت هزار میلیارد ریال درآمد عملیاتی خواهد داشت.

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: