کد خبر: ۲۱۸۰۸۰
تاریخ انتشار: ۰۷:۰۴ - ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - 15 June 2024
بانکداری ایرانی گزارش می دهد؛
بررسی عملکرد شرکت بیمه پاسارگاد در سال 1402 نشان می‌دهد که 20 درصد بیشتر از نسبت به سال های گذشته سرمایه گذاری کرده که از این محل سود قابل توجهی را کسب کرد.

بررسی عملکرد شرکت بیمه پاسارگاد در سال 1402 نشان می‌دهد که  20 درصد بیشتر از نسبت به سال های گذشته سرمایه گذاری کرده که از این محل سود قابل توجهی را کسب کرد.

به گزارش بانکداری ایرانی،  این شرکت بزرگ بیمه ای در سال مالی 1402 موفق شد در مجموع بالغ بر 253 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری را ثبت کند. این رقم در مقایسه با 202 هزار میلیارد ریال در مدت مشابه سال گذشته، حدود 20 درصد رشد داشته است.

مروری بر عملکرد سال 1402 شرکت بیمه پاسارگاد و مقایسه آن با مدت مشابه سال گذشته، نشان داد که درآمد حاصل از این سرمایه گذاری ها حدود 60 درصد رشد داشته است و از 24هزار میلیارد ریال در دوره قبل به 38هزار و 852 میلیارد ریال در این دوره مالی رسیده است .

بررسی های بانکداری نشان می دهد که عمده این سرمایه گذاری ها از محل عملیات بیمه گری بوده است.

شرکت های بیمه بر اساس آیین نامه های بیمه مرکزی مانند شماره 58 می توانند از محل ذخایر فنی خود سرمایه گذاری کنند که در نهایت سود آن به سهامداران می رسد. شرکت های بیمه از محل ذخایر فنی، سرمایه گذاری می نمایند و عواید آن متعلق به سهامداران است و در صورتی که خسارتی رخ دهد، منابع لازم از این محل تامین می شود. در حقیقت بیمه گرها چندین ذخیره دارند.

براساس این گزارش ؛ برای بیمه پاسارگاد در سال 1402 ذخیره خسارت معوق، مبلغ 9838میلیارد ریال، ذخیره ریسک های منقضی نشده بلند مدت مبلغ 3236میلیارد ریال، ذخیره حق بیمه عاید نشده 32867 میلیارد ریال، ذخیره ریاضی بیمه عمر 227419 میلیارد ریال وسایر ذخایر فنی هم 14455 میلیارد ریال بودند که در نهایت رشدی نزدیک به 40درصدی داشتند.

بیمه پاسارگاد بر اساس دستورالعمل بیمه مرکزی توانست با سرمایه گذاری از چندین محل مناسب مانند بیمه عمر و همچنین ذخایر رشد قابل توجهی را در سرمایه گذاری کسب کند که در نهایت سود خالص 25هزار و 329 میلیارد ریالی برای این شرکت محقق شد.

در سال جاری هم این رویه ادامه داشته و سرمایه گذاری های بلندمدت شرکت به سودآوری مثبتی می انجامد. در اردیبهشت 1403 این شرکت بالغ بر 73هزار میلیارد ریال حق بیمه عمر وزندگی صادر کرده است که خسارت آن حدود 15هزار میلیارد ریال بود و بر اساس تجارب گذشته بیمه پاسارگاد می توان گفت که این حق بیمه تولیدی در بخش سرمایه گذاری های مفید مصرف خواهد شد.

شایان ذکر است که اندوخته قانونی و سرمایه ای بیمه پاسارگاد که برای تضمین ریسک های شرکت جمع آوری می شود در حال حاضر مبلغ پج هزار و 457 میلیارد ریال برای اندوخته قانونی و د هزار و 936 میلیارد ریال برای اندوخته سرمایه ای لحاظ شده است همچنین سود انباشته شرکت هم مبلغ 24 هزار و 463 میلیارد ریال برآورده شده است.

در مجموع می توان گفت که بیمه پاسارگاد با تمرکز بر درآمد با کیفیت و سرمایه گذاری های مدیریت شده و بدون ریسک توانسته شرایط قابل قبولی از عملکرد شرکت ارائه کند که سبب شده تا علاوه بر توجه سهامداران ، سرمایه گذاران نیز به این شرکت توجه ویژه داشته تا به راحتی بتوانند از محصولی مانند بیمه عمر و زندگی که بر اساس سرمایه گذاری طراحی شده استقبال کنند.

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: