کد خبر: ۲۱۷۳۰۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۸ - ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 11 May 2024
دو کارشناس بازار سرمایه با اشاره به نشانه عدم تمایل بانک‌ها و دیگر مشتریان نسبت به خرید اوراق "اخزا" با نرخ 28.8 درصد در گفت و گو با دنیای اقتصاد، روندی کم‌رمق و متعادل را برای هفته جاری پیش بینی کردند.

دو کارشناس بازار سرمایه با اشاره به نشانه عدم تمایل خرید اوراق با نرخ سود ۲۸.۸ درصد، روندی کم‌رمق و متعادل را برای هفته جاری پیش بینی کردند.

دو کارشناس بازار سرمایه با اشاره به نشانه عدم تمایل بانک‌ها و دیگر مشتریان نسبت به خرید اوراق "اخزا" با نرخ 28.8 درصد در گفت و گو با دنیای اقتصاد، روندی کم‌رمق و متعادل را برای هفته جاری پیش بینی کردند.

آراد پورکار: بازار هفته گذشته کم‌ رمق بود و ارزش معاملات افت نه‌چندان مطلوبی را تجربه کرد. با این وجود در شرایط فعلی سطح حمایتی 2.15 تا 2.2 میلیون واحدی مهم‌ترین محدوده حمایتی است که باید دید نسبت به آن چه واکنشی متبادر می‌شود.

دولت هفته گذشته اوراق "اخزا" با نرخ 28.8 درصد منتشر کرد که مشتری چندانی نداشت. عدم تمایل بانک‌ها و دیگر مشتریان نسبت به خرید این اوراق نشان می دهد تثبیت نرخ بهره بیش از 30 درصد در حال انجام است و ارقامی از این دست نمی‌توانند سود انتظاری سرمایه‌گذاران را تامین کنند. به میزانی که نرخ بهره بدون ریسک افزایش پیدا کند، شرایط سرمایه‌گذاری دشوارتر خواهد شد و موجب می‌شود بازار در مقاطع کنونی P/E‌ پایین‌تری را ببیند.

افزایش کسری بودجه در سال‌های گذشته به معضلی در اقتصاد تبدیل شده است. از این رو در چند سال گذشته نیز بورس متاثر از تصمیمات سیاست گذاران برای جبران کسری‌های بودجه بود. به نظر می‌رسد بازار تا فصل مجامع شرایط مطلوبی خواهد داشت. از طرفی از جمله دلایل رشد را می‌توان در افزایش دلار نیمایی تا 50 هزار تومان و انتشار گزارش‌ شرکت ها جست‌ و‌ جو کرد. اگر عوامل موثر تغییر مثبت ملموسی نکند، پیش‌بینی می‌شود روند کم‌رمق و متعادل در هفته جاری ادامه‌دار باشد.

محمد خبری‌زاد: با فروکش کردن تب‌ و تاب تنش‌های منطقه‌ای، مجددا روند ماه‌های گذشته در پیش گرفته شد. چشم‌انتظاری نسبت به تغییر سیاست‌ های بانک مرکزی و عدم‌تغییر قابل‌توجه نرخ دلار نیما و نرخ بهره نتیجه‌بخش نبود و بورس را به رکود ناشی از عدم ورود نقدینگی سوق داد. افت ارزش معاملات در هفته‌های اخیر شدت گرفته و با عدم حمایت‌ صندوق‌های حمایتی و برخی سهامداران عمده، نزول شاخص در هفته گذشته محتمل بود. با وجود اینکه از شدت عرضه‌ها کاسته شده اما متقاضی و خریدار ویژه‌ای نیز مشاهده نمی‌شود.

بطور کلی دو نوع اوراق "اراد و اخزا" منشأ دولتی داشته و منتشر می‌شوند. اوراق "اراد" برای تامین مالی دولت منتشر می‌شود و بخش عمده‌ای از آن برای بازگشت اوراقی است که در سال جاری موعد سررسید آنها فرا خواهد رسید. از طرفی بخش اعظم اوراق "اخزا" برای جایگزین اوراقی منتشر می‌شود که سررسید آنها در سال جاری خواهد بود.

اوراق "اخزا" هم برای دوران خدمت پیمانکاران اختصاص می‌یابد و پیمانکاران بخش‌های مختلف این اوراق را منتشر می‌کنند. با این وجود بالا بودن نرخ بهره بین‌بانکی در شرایط فعلی خرید و فروش این اوراق را نیز با چالش روبرو کرده است. با توجه به عدم استقبال سرمایه‌گذاران از نرخ 28.8 درصدی این اوراق، اگر بازده تا سررسید این اوراق برای افزایش جذابیت خرید به 40 درصد افزایش یابد، بورس نیز متاثر از این موضوع قرار گرفته و شرایط نامطلوب تشدید می‌شود. با عدم افزایش محصوس نرخ دلار نیما تا پایان فصل بهار نمی‌توان رشد خاصی در بورس انتظار داشت. پیش‌بینی می‌شود روند هفته جاری متعادل باشد.

نگار کریمی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: