کد خبر: ۲۱۷۲۵۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۲ - ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 08 May 2024
در حالی که قیمت‌گذاری چرخه سیاست‌‌‌های تسهیلی فدرال رزرو در سال‌جاری رشد کرده است (۴۵ نقطه پایه در حال حاضر برای سال‌جاری)، هفته گذشته داده‌‌‌ها از جمله جلسه‌‌‌ فدرال رزرو و داده‌‌‌های اشتغال بخش غیر‌‌‌کشاورزی تاثیر زیادی بر این قیمت‌گذاری‌‌‌ها داشتند، که نتایج آن کاهش نوسانات بین بازارها بوده است. مجددا نوسانات نرخ بهره، بازار سهام و بازار فارکس به شدت کاهش یافته، چرا که ایده روندهای واگرایی در سیاست پولی افت کرده است.

با افت مجدد شاخص‌های اصلی بازار سهام، چهارمین روز معاملاتی هفته جاری نیز به انتها رسید. به طوری که شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران هفتمین روز کاهشی خود را تجربه کرد و در روز سه‌شنبه با افت ۰.۳۴ درصدی (معادل با ۷۶۷۴ واحد)، در محدوده۲ میلیون و ۲۳۱‌هزار واحد قرار گرفت.

همچنین سه‌شنبه هفتمین روز متوالی نیز بود که شاخص کل به نوسان در کانال ۲میلیون و ۲۰۰‌هزار واحد پرداخت. نمادهای «فارس»، «شبندر» و «شتران» بیشترین تاثیر منفی را بر این

شاخص گذاشتند. بررسی‌ها نشان می‌دهند که در این هفت روز شاخص کل مجموعا ۳.۲۳‌درصد از ارتفاع خود را از دست داده است. شاخص هم‌وزن نیز که نماگر مناسب‌تری از وضعیت نمادهای کوچک و متوسط پذیرش‌شده در بورس است، ۰.۳۷‌درصد کاهش را تجربه کرد و در محدوده ۷۴۱‌هزار و ۳۴۵ واحد قرار گرفت.

وضعیت در رکن دیگر بازار سهام نیز یکسان بود. به طوری که شاخص کل فرابورس هم در روز سه‌شنبه ۰.۱۶‌درصد از ارتفاع خود را از دست داد و در نهایت با قرار گرفتن در محدوده ۲۴‌هزار و ۹۵۷ واحد کار خود را به پایان برد. همچنین بررسی‌های مربوط به تغییر مالکیت در بازار سهام نشان می‌دهد که در این روز مجموعا ۱۵۲ میلیارد تومان نقدینگی از بورس و فرابورس خارج شده است (هفتمین روز متوالی خروج پول) و ارزش معاملات خرد سهام و حق‌تقدم نیز با رشد اندک ۰.۳۶درصدی، در سطح ۲۹۹۴ میلیارد تومان قرار گرفت.

این اتفاق در حالی رخ داده است که هم دلار نیما و هم دلار آزاد در این روز افزایش یافتند. اما این مساله نتوانست تا از طریق کانال افزایش سودآوری شرکت‌ها و ترغیب سرمایه‌گذاران به افزایش تقاضا در بازار، روند نزولی این روزهای بورس را قطع کند. بسیاری از کارشناسان عقیده دارند که دلیل عدم‌افزایش جذابیت بازار سهام در این روزها مشکلاتی از قبیل بالا بودن نرخ بهره و کاهش حاشیه سود شرکت‌ها از جانب دولت، از طریق دستکاری نرخ خوراک و سرکوب دلار نیمایی است و به‌نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاران در حال ورود به بازارهای موازی هستند.


افت یکپارچه کامودیتی‌‌‌ها
کامودیتی‌‌‌ها در روز سه‌‌‌شنبه یکپارچه رنگ قرمز به خود گرفتند. بهای نفت برنت و WTI با کاهش ۰.۲۸ و ۰.۲۴درصدی به قیمت ۸۳.۱ و ۷۸.۲۹دلار به ازای هر بشکه رسید. طلا نیز با کاهش ۰.۵۲درصدی در قیمت ۲هزار و ۳۱۲دلار معامله شد. به نظر می‌رسد که گزارش نسبتا ضعیف‌‌‌ اشتغال ایالات متحده در روز جمعه برای از بین بردن هر ایده‌‌‌ای در مورد افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در سال‌جاری کافی بوده است و مقامات فدرال رزرو نیز مشتاق هستند تا حدس و گمان در مورد احتمالات برای افزایش نرخ بهره را کاهش دهند.

در حالی که قیمت‌گذاری چرخه سیاست‌‌‌های تسهیلی فدرال رزرو در سال‌جاری رشد کرده است (۴۵ نقطه پایه در حال حاضر برای سال‌جاری)، هفته گذشته داده‌‌‌ها از جمله جلسه‌‌‌ فدرال رزرو و داده‌‌‌های اشتغال بخش غیر‌‌‌کشاورزی تاثیر زیادی بر این قیمت‌گذاری‌‌‌ها داشتند، که نتایج آن کاهش نوسانات بین بازارها بوده است. مجددا نوسانات نرخ بهره، بازار سهام و بازار فارکس به شدت کاهش یافته، چرا که ایده روندهای واگرایی در سیاست پولی افت کرده است. این شرایط ممکن است تا انتشار داده‌‌‌های کلیدی CPI ماه آوریل ایالات متحده در هفته آینده ادامه یابد. در این شرایط دلار آمریکا وضعیت خوبی دارد چرا که بالاترین نرخ بهره کوتاه‌مدت را در G۱۰ ارائه می‌دهد. دلار نیوزیلند و پوند انگلیس نیز باید در این شرایط عملکرد بهتری داشته باشند، اگرچه پوند با ریسک نشست روز پنج‌شنبه بانک مرکزی انگلیس مواجه است. اگر اظهارات پیل، اقتصاددان ارشد بانک مرکزی انگلیس نبود، بازارها در مورد تغییرات در جلسه سیاستگذاری روز پنج‌شنبه بانک مرکزی انگلیس، بسیار هیجان‌زده بودند.

به عقیده کارشناسان دیدگاه اصلی این است که هنوز کمی زود است که بانک مرکزی انگلیس موضع احتیاطی خود را تغییر دهد و سیگنال کاهش نرخ بهره را در ژوئن اعلام کند.

با این حال، کاهش نرخ بهره در ژوئن تنها ۳۰‌درصد توسط بازار قیمت‌گذاری شده است و اگر لحن بانک مرکزی انگلستان در روز پنج‌شنبه تغییری نکند، بعید است پوند رالی شدیدی داشته باشد. در سمت دیگر این طیف، ین ژاپن قرار دارد. نوسانات کم و نرخ‌‌‌ بهره بسیار پایین ژاپن، همچنان ین را به عنوان ارز انتخابی برای تامین مالی مناسب می‌نماید.

نگار کریمی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: