کد خبر: ۲۱۶۲۹۱
تاریخ انتشار: ۲۳:۲۵ - ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - 09 March 2024
اختصاصی بانکداری ایرانی ؛
مجموع اقدامات بانک ایران زمین در سال جاری سبب شده تا این بانک به یکی از بانک های خاص تبدیل شود که هم در حوزه های تاپ مانند هوش مصنوعی کار می کند و هم بانکی که در محله های شهرها دنبال حمایت از مردم است.

بانک ایران زمین در سال 1402، از فعالیت در هوش مصنوعی تا حمایت از مردم  در محلاتبانک ایران زمین در سال 1402 هم مانند گذشته استراتژی‌های خاصی را برای فعالیت عملیاتی و غیرعملیاتی در نظر گرفته است.

به گزارش بانکداری ایرانی مجموع اقدامات بانک ایران زمین در چند حوزه بانکی، دیجیتالی و آی‌تی، مدیریت ریسک، مسئولیت اجتماعی، انضباط مالی ودیگر اقدامات است.

در سال های اخیر ، مهمترین تمرکز این بانک روی بانکداری باز بود. استفاده از هوش مصنوعی، ابزارهای های نوین بانکداری و برخورداری از فضای مناسب دیجیتالی فضای خاصی را ایجاد کرد. دسترسی به خدمات گسترده بانکی، بتوانند با ترکیب اطلاعات بانکی خود در یکجا، بهره برداری از پلتفرم ها و امکانات خاص بانکداری باز با خلاقیت های خاص بانک ایران زمین سبب شده تا بیش از 300 خدمات از در این بستر مهیا شود. بانکداری باز در حقیقت استفاده شهروندان و خدمات گیرندگان بانک را کمک می کند تا از بسترهای غیر سنتی بانک بهره برداری کنند . بانک ایران زمین در این حوزه یکی از فعال ترین بانک خصوصی بود که در سال جاری خوش درخشید.

از دیگر موفقی های بانک کاهش ریسک بانکداری بود. در سال جاری نسبت های مالی بانک مانند نسبت جاری که در دوسه سال گذشته نزدیک به صفر و در برخی مواقع حتی منفی بود در سال جاری به بالاتر از 0/40 واحد رسید که موفقیت بزرگی است. در حقیقت نسبت های دارایی جاری بانک هم حدود 0/7 واحد ایستاد و نشان داد که نسبت بدهی به دارایی یک توازن ریسک گریزی در این بانک تجربه کرده است.

یکی دیگر از اقدامات مفید مالی این بانک در سال جاری مساله انضباط مالی بوده که در سپرده قانونی بانک نمایان شده است. سپرده قانونی 102هزار میلیارد ریالی بانک بر اساس سپرده مشتریان 796هزار میلیارد ریالی تعیین شده که تقریبا 13 درصد از سپرده را شامل می شود یعنی حدود 13 درصد از سپرده مشتریان نزد بانک سپرده قانونی شده که عموما برای بانکهای منضبط این مقدار تغیین می شود بانکهایی که برداشت های بی رویه نداشتند و سپرده مشتریان را کنترل کردند. البته ناگفته نماند که بر اساس گزارش هایی که بانک منتشر کرده مشخص شده که این بانک به عنوان یکی از بانک‌‌های پیشرو در عرصه مدیریت ریسک عملیاتی در کشور، با راه‌اندازی این سامانه توانست شناسایی عوامل بروز ریسک و ایجاد پایگاه زیان داده را تسهیل کند.

سامانه مدیریت ریسک عملیاتی بانک ایران زمین ضمن ایجاد تعامل و ارتباط بین واحدهای مختلف این بانک، امکان سنجش ریسک عملیاتی مترتب بر تمام فعالیت‌‌های عملیاتی بانک را فراهم کرده است. این سامانه علاوه برجمع‌‌آوری اطلاعات مرتبط با زیان در هر شعبه، امکان ثبت رویدادهای زیان را برای کاربر فراهم کرده و عاملی کلیدی برای تصمیم‌گیری‌‌های اثربخش خواهد بود.

از دیگر اقدامات بانک ایران زمین باید به مشتری مداری و ایجاد یک زنجیره تامین سالم برای مناطق خاص نام برد. بانک ایران زمین طرحی را در سال 1402 کلید زد که سبب اقدامات مفیدی برای جامعه خواهد شد. در واقع، «طرح ملی توانمندسازی محلات» که اخیرا تفاهم‌نامه آن بین بانک ایران زمین و بنیاد آینده سازان محلات (باما) امضا شده، از ابتکارات این بانک در حوزه مسئولیت اجتماعی با تاکید بر اقشار کم‌برخوردار است. این بانک، با مشارکت در این طرح، به واسطه ارتباط نزدیک با جوامع محلی و توجه به نیازها و چالش‌های آنها، سهم بسزایی در مسئولیت اجتماعی دارد و در مسیر بهبود رفاه اقتصادی و اجتماعی این قشر جامعه حرکت می‌کند. در این طرح، نهادهایی همچون کمیته امداد امام خمینی، سازمان بهزیستی، هلال احمر و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) با هدف ارائه خدمات در حوزه‌های مسکن، اشتغال، سلامت، تغذیه و پوشاک در 2020 محله، مشارکت دارند و توانمندسازی افراد بالای 30 سال به منظور رفاه بیشتر و تحول ویژه نوجوانان و جوانان در حوزه استعدادیابی برای اشتغال با درآمدزایی مناسب صورت می‌گیرد. بر اساس طرح توانمندسازی محلات، برای هر کوچه یک شهردار و در مجموع، 20 هزار شهردار انتخاب شده است. شهرداران محلات، آموزش‌های متعددی را در حوزه‌های مدیریتی و تیم‌سازی با دریافت مدرک بین‌المللی فرامی‌گیرند.

مجموع این اقدامات بانک ایران زمین سبب شده تا این بانک به یکی از بانکهای خاص تبدیل شود که هم در حوزه های تاپ مانند هوش مصنوعی کار می کند و هم بانکی که در محله های شهرها دنبال حمایت از مردم است.

علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: