کد خبر: ۲۱۴۷۳۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۱ - ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - 20 December 2023

بانکداری ایرانی-عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی گفت که لایحه اصلاحیه بودجه ۱۴۰۳ لایحه دولت در برنامه هفتم و نه مصوبات مجلس در برنامه هفتم تنظیم شده است.

به گزارش ایسنا، حسینعلی حاجی دلیگانی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی به عنوان مخالف کلیات لایحه اصلاحیه بودجه ۱۴۰۳ گفت: در لایحه بودجه ۴۹.۸ درصد به مالیات‌ها اضافه شده است؛ در حالی که هنوز اجرای صحیح نظام جامع مالیاتی را نداریم لذا این افزایش مالیات برای کسانی تقسیم می شود که مالیات می دهند. این باعث تعطیلی برخی از کارها و فعالیت ها می شود و اثر گرانی می گذارد؛ همچنین باعث رکود تورمی شده که با سیاست های کلی برنامه مغایرت دارد.

وی ادامه داد: چه طور می‌خواهیم به بودجه رسیدگی کنیم در حالی که هنوز بودجه شرکت ها به مجلس ارائه نشده است. بودجه شرکت ها یک سوم بیشتر از بودجه‌ای است که بناست رسیدگی کنیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: می خواهیم بودجه سال آینده را بررسی کنیم اما هنوز بودجه شرکت‌ها به دست ما نرسیده است؛ بودجه شرکت ها ۳۷۴۲ هزار میلیارد تومان است که هزار هزار میلیارد تومان بیشتر از بودجه عمومی است و ما اطلاعی از آن نداریم که آن جا چه می گذرد.

حاجی دلیگانی گفت: برخی شرکت‌ها می گویند زیانده هستیم اما پاداش‌های داده شده سر به فلک می کشد. چرا گزارش آن در تنظیم بودجه به مجلس داده نشد؟ آیا ما باید با چشم بسته بودجه را بررسی کنیم؟

وی ادامه داد: طبق تبصره ۳ لایحه بودجه، دولت اجازه گرفته که هر دستگاه اجرایی قصد افزایش قیمت‌های خدمات یا کالا داشت از سازمان برنامه مجوز گیرد.

جاجی دلیگانی با بیان اینکه درآمدها پیش بینی شده قابل تحقق نیست، افزود: تورم بر مردم تحمیل شده و فقرا فقیرتر می شوند. همچنین ارز لازم برای تامین کالای اساسی پیش بینی نشده است.

وی ادامه داد: درآمد اختصاصی دستگاه ها در سال جاری ۱۸۱ همت بوده و الان پیش بینی ۲۷۵ همت شده که به معنای گران کردن خدمات دولت است علاوه بر آن بودجه براساس لایحه دولت در برنامه هفتم تنظیم شده و نه براساس مصوبه مجلس.

وی در پایان گفت: وضعیت گندم پیش بینی شده در بودجه جامع نیست. باید تدبیر اساسی برای آرد، نان و گندم کرد که این وضعیت قابل پذیرش نیست.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: