کد خبر: ۲۱۳۸۳۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۸ - ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - 07 November 2023
عضو کمیسیون صنایع گفت: اگر مردم فقط بخاری های فرسوده خود را تعویض کنند می توانند ۲۰ درصد در مصرف گاز صرفه‌جویی کنند.

بانکداری ایرانی-عضو کمیسیون صنایع گفت: اگر مردم فقط بخاری های فرسوده خود را تعویض کنند می توانند ۲۰ درصد در مصرف گاز صرفه‌جویی کنند.

بهزاد رحیمی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره طرح تعویض بخاری‌های فرسوده با بخاری‌های نسل جدید و پر بازده هرمتیک گفت: یکی از محوری‌ترین مسائلی که کشور ما با آن دست و پنجه نرم می‌کند، موضوع ناترازی و هدررفت بالای انرژی در کشور است. این موضوع در سال‌های اخیر به حدی جدی شده است که در بخش‌هایی نظیر گاز و بنزین، خام سوزی صورت می‌گیرد و منابع کشور بدون هیچ گونه ارزش افزوده‌ای دود می‌شوند و سرانه مصرف نیز بسیار بالا است.

رحیمی در ادامه با تاکید بر اینکه موضوع بهینه‌سازی در حوزه بخاری‌ها، یک اقدام کلیدی در زمینه بهینه‌سازی است افزود: بخاری‌های موجود در منازل در کشور ما مصرف فوق العاده بالایی دارند و بیش از ۷۵ درصد سوخت را هدر می‌دهند و فقط ۲۵ درصد آن را می‌سوزانند.

این نماینده مجلس در ادامه توضیح داد: اجرای کامل طرح جایگزینی و نوسازی بخاری‌های فرسوده با بخاری‌های نسل جدید در پایان پنج ساله برنامه هفتم توسعه پتانسیل صرفه‌جویی ۲۰ درصدی در کل مصرف گاز کشور در ایام پیک را دارد. علاوه بر این، هدف برای کاهش سالانه ۱۰ میلیارد متر مکعب مصرف گاز در اوج تقاضای گاز است که به طور کامل ناترازی گاز زمستانی صنایع را برطرف خواهد کرد.

وی در ادامه افزود: بخاری‌های نسل جدید هرمتیک مصرف گاز خیلی پایینی دارند و قطعاً بدون دخالت دولت امکان پذیر نیست که این شرکت خودش مستقیماً اقدام به تولید کند و همچنین اینکه مردم بتوانند خودشان این بخاری‌ها را خریداری کنند چون این بخاری‌ها قیمت خیلی بالایی دارند.

این نماینده مجلس یازدهم در ادامه بیان کرد: دولت باید به صورت تضمینی این بخاری‌ها را خریداری کند تا آنها بتوانند خطوط تولید خود را راه اندازی کنند و علاوه بر این این اقدام باید یک سازوکار اجباری برای مصرف کنندگان داشته باشد.

رحیمی افزود: ولی باز هم این اقدام نیازمند مشوق‌های دیگری هم هست. با توجه به میزان مصرف زیاد و غیراستاندارد بودن بخاری‌های فعلی که در منازل وجود دارد ما ناچاریم به سمت استفاده از این بخاری‌های نسل جدید برویم

وی ادامه داد: از سوی دیگر این صنعت ساخت بخاری‌های هرمتیک خیلی خودش را معرفی نکرده است و خوشان به تنهایی اقدام به تحقیق و توسعه کرده اند ولی تولید این بخاری‌ها بدون حمایت دولت به فاز انبوه نمی‌رسد.

رحیمی توضیح داد: با توجه به کمبود و ناترازی گاز در زمستان‌ها باید به سمت استفاده از بخاری‌های هرمتیک برویم ولی دولت این موضوع را جدی نگرفته است و همچنین کمتر کسی با این تکنولوژی در کشور آشنایی دارد.

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: باید دولت به این سمت برود ولی کسانی که صاحب نظر و تصمیم گیرنده هستند واقعیت‌ها را قبول نمی‌کنند و باید به همین وضعیت ادامه بدهیم تا به بن بست برسیم و بعد تصمیم بگیرند که این شرایط را اصلاح کنند.

وی افزود: سرمایه‌گذاری اولیه موردنیاز حدود ۲ میلیارد دلار است ولی جلوگیری از اتلاف انرژی هر سال معادل ۳ میلیارد دلار است که به معنی بازگشت کلیه سرمایه‌گذاری انجام شده در این بخش در همان سال اول است.

برچسب ها: گاز ، صرفه جویی ، بخاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: