کد خبر: ۲۱۲۰۷۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۱ - ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - 05 August 2023
بانکداری ایرانی گزارش می دهد؛
بانک سامان به لحاظ بنیادی تلاش کرده در سال 1401 و 1402 عملکرد قابل توجهی را از خود به نمایش بگذارد. این بانک هزینه‌های مطالبات و مالی را به صفر رسانده‌است.

بانک سامان به لحاظ بنیادی تلاش کرده در سال 1401 و 1402 عملکرد قابل توجهی را از خود به نمایش بگذارد. این بانک هزینه‌های مطالبات و مالی را به صفر رسانده‌است. نسبت‌های مالی خود را که بهترین ملاک ارزیابی بانک‌ها برای کارشناسان هستند را به صورت جهشی بهبود بخشیده است.

به گزارش بانکداری ایرانی، بانک سامان در خرداد 1402 دارای مانده تسهیلات 1131 هزار ریال است ولی هزینه مطالبات مشکوک‌الوصول این بانک صفر شده‌است. این در حالی است که در آخر اسفند 1401 این هزینه شش هزار میلیارد ریال بود.
از طرف دیگر، هزینه مالی بانک نیز در دو سال گذشته صفر بود و می تواند بر سودآوری شرکت قدرت بیشتری دهد.

بر اساس گزارش های مالی بانک در خرداد 1402 تسهیلات پرداختی بانک، در این دوره مالی 1103 میلیارد ریال بوده‌است.

بر اساس این میزان از تسهیلات پرداختی، بانک سامان در خرداد امسال 56 هزار میلیارد ریال درآمد تسهیلاتی ساخته و درآمد حالص کارمزدی را با افزایش حدود 100 درصدی از 990 میلیارد ریالی در سال گذشته به دو هزار میلیارد ریال رسانده است. جمع درآمد عملیاتی بانک هم رشدی 26 درصدی داشته و 20هزار میلیارد ریال شد.

این گزارش می‌افزاید که حسابرس بانک در اسفند 1401 گزارش کرده که افزایش سرمایه از محل سود انباشته در جریان است. این افزایش سرمایه و اقدامات دیگر سرمایه نظارتی را چهار برابر افزایش داده و از 20هزار میلیارد ریال به 82 هزار میلیارد ریال رسید که بالاترین افزایش سرمایه نظارتی ظرف یکسال گذشته در صنعت بانکداری ایران است چرا که این میزان از افزایش سرمایه نظارتی نیاز به مقدمات زیادی دارد.

همچنین باید متذکر شد که درجه اهرمی بانک سامان که عبارت از جمع حقوق صاحبان سهام به دارایی بانک رقم 6.2 درصد شده است. این نسبت نشان دهنده اهمیت و نقش سهامداران بانک ها در تامین کل دارایی‌های بانکها (شرکت‌ها) است .پایین بودن این نسبت، ریسک بانک را نزد بستانکاران افزایش می‌دهد. به عبارت ساده تر این نسبت سهم حقوق صاحبان سهام از کل دارایی بانک‌هاست که با رابطه زیر مشخص می‌شود. درجه اهرمی بانک های بزرگ ایران حدود 5 درصد است .

علاوه بر این، دیگر نسبت های بانک سامان نشان می دهد که وضعیت بهبود تداوم دارد. نسبت سود به خالص فروش بانک که بر اساس رخدادهای عملیاتی بانک اتفاق می افتد از 34 درصد به 52 درصد رسیده همچنین حاشیه سود عملیاتی بانک 32 درصد است که از رقم های مناسب در بانکهاست.

همچنین نسبت بازده دارایی بانک از 0.9 درصد به 1.83 درصد رسیده و در کنار آن بازده سرمایه هم از 65 درصد به 104 درصد رسیده که نشان از عملکرد مناسب شرکت در بهره برداری از امکانات بانک است و همچنین بالا رفتن میزان بهره روی را نشان می دهد.

علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: