کد خبر: ۲۱۱۵۰۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۸ - ۲۱ تير ۱۴۰۲ - 12 July 2023
بانکداری ایرانی بررسی کرد؛
در دهه 90 شمسی کمترین رقم مطالبات غیرجاری بانک سینا رقم 9هزار میلیارد ریال در ابتدای دهه بود ولی این رقم در سال گذشته به رقم هشت هزار و 289 میلیارد ریال رسید.

بانک سینا در سال گذشته بیش از 560هزار میلیارد ریال تسهیلات با رشدی 28 درصدی نسبت به سال قبل داشته اما در مقابل این رشد تسهیلاتی، نسبت مطالبات غیرجاری بانک از رقم حدود 2.5 درصدی به 2.2 درصد کاهش یافت. این وضعیت گویای وضع کنترلی و وصول مطالبات به موقع بانک سیناست چرا که از نظر بانک مرکزی تا رقم 5 درصد هم برای تسهیلات غیر جاری قابل قبول است.

به گزارش بانکداری ایرانی،  رقم مانده تسهیلات و مطالبات غیرجاری بخش اقتصادی به کمترین رقم در 10 سال گذشته در سال 1401 رسیده است. در دهه 90 شمسی کمترین رقم مطالبات غیرجاری بانک سینا رقم 9هزار میلیارد ریال در ابتدای دهه بود ولی این رقم در سال گذشته به رقم هشت هزار و 289 میلیارد ریال رسید.

ثبت رکوردی 10ساله رقم و نسبت مطالبات غیرجاری در بانک سینا

در همین رابطه معاون حقوقی و مطالبات بانک سینا چندی پیش از کاهش درصدی، نسبت مطالبات غیرجاری به تسهیلات سخن گفته و آن را در کمترین رقم در سالهای اخیر اعلام کرده که از رقم 4.5 درصد در سال 1399 به رقم 2.2 درصد در سال گذشته رسیده است.

ثبت رکوردی 10ساله رقم و نسبت مطالبات غیرجاری در بانک سینا


بانک سینا در سال جاری نیز برنامه سختگیرانه ای برای انضباط مالی خود دارد و تلاش کرده تا وضعیت سالم مالی را بیشتر مورد توجه قرار دهد.

بانک سینا برای امسال پیش بینی کرده است که مطالبات غیرجاری به رقم 2.14 درصد برسد که یکی از کمترین رقم در صنعت بانکداری ایران است و می توان گویای شرایط مناسب در وصول مطالبات بانک است. این بانک اعلام کرده که بر اساس بودجه مصوب، پیش بینی رشد درآمد تسهیلات اعطایی در سال 1402 نسبت به سال قبل حدود 25 درصد رشد را تجربه می کند و در مقابل این تسهیلات و درامد، انتظار میرود میانگین مانده سپرده‌های سرمایه‌گذاری در پایان سال 1402 نسبت به سال قبل حدود 42 درصد رشد کند .

همچنین مانده سپرده‌های سرمایه گذاری در پایان سال 1402 نسبت به سال 1400 رشدی 27 درصدی داشت. 

بر اساس بودجه مصوب سال 1402 برای میانگین مانده تسهیلات اعطایی رشدی حدود 34 درصد در سال 1402 مورد انتظار است که این افزایش از محل سپرده‌های جذب شده طی سال تأمین خواهد شد. مانده تسهیلات اعطایی در پایان سال 1401 نسبت به سال 1400 حدود 27.3 درصد رشد داشته است.

در مقابل این رخدادها، هزینه مطالبات مشکوک الوصول هم کاهشی است و پیش بینی می شود که امسال وضعیت بهتر از سال قبل را در این حوزه داشته باشد. مبلغ مطالبات مشکوک الوصول را مبلغ 2هزار میلیارد ریالی در نظر گرفتند که رشدی 3درصدی است این در حالی است که پیش بینی می شود که تسهیلات رشدی بالای 27 درصدی داشته باشد بنابراین رقم 3درصدبرای مطالبات مشکوک الوصول رقمی به مراتب پایین و مثبت است.

ثبت رکوردی 10ساله رقم و نسبت مطالبات غیرجاری در بانک سینا


گفتنی است که در سال 1400 رقم مطالبات مشکوک الوصول رقم چهار هزار میلیارد ریال بود که در سال 1401 به رقم یک هزار و 875 میلیارد ریال رسید.

شایان ذکر است که نسبت مطالبات غيرجاري به کل تسهیلات پرداختی (NPL) یکی از مهمترین شاخص هاي ارزیابی عملکرد بانک هاست، به طوري که بانک مرکزي با حساسيت ویژه اي، این موضوع را دنبال می کند و محدودیت هاي خاصی نيز براي بانک هایی که این نسبت را کنترل نمی کنند، در نظر می گيرد. کاهش مطالبات غيرجاري به معناي وصول این مطالبات و یا رعایت دقيق ضوابط قانونی در پرداخت تسهیلات جدید است، به گونه اي که امکان تعویق بازپرداخت آنها به حداقل ممکن برسد. بر این اساس NPL یکی از شاخصهاي مهم بانکی است و درصد مطالبات غيرجاري از کل تسهیلات پرداخت شده را نشان میدهد. به بيان دیگر، اگر مانده مطالبات معوق هر بانک را عدد اول در نظر بگيریم و کل مانده تسهیلات داده شده را عدد دوم، رقمی که از تقسيم عدد اول بر دوم به دست می آید NPL ناميده می شود که به صورت درصد نشان داده می شود. طبيعتا هرچه این رقم پایين تر باشد، نشان می دهد که مطالبات معوق آن بانک کمتر است.

علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: