کد خبر: ۲۱۰۳۳۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۶ - ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 14 May 2023
عضو کمیته اقدام ارزی درباره تبعات تصمیم جدید بانک مرکزی مبنی بر خرید مستقیم ارز صادراتی و واگذاری به واردکنندگان، توضیحاتی ارائه کرد.

عضو کمیته اقدام ارزی درباره تبعات تصمیم جدید بانک مرکزی مبنی بر خرید مستقیم ارز صادراتی و واگذاری به واردکنندگان، توضیحاتی ارائه کرد.

 محمد لاهوتی درخصوص تصمیم جدید رییس بانک مرکزی مبنی بر دریافت مستقیم ارز از صادرکننده و فروش به وارد کننده به اقتصاد آنلاین گفت: این دستورالعمل به نوعی حذف صرافی‌ها و وارد شدن بانک مرکزی به خرید ارز را کلید زد و اتفاقی بود که در سال ۷۴ به دلیل نوسانات ارزی در دولت سازندگی هم رخ داد.

وی افزود: در شرایط کنونی، عدم امکان حواله به حساب های اشخاص در داخل مهیا نیست و مشکلاتی که انجام حواله و واریز وجه از خارج به حساب های بانک مرکزی و یا بانک هایی که با آن در ارتباط هستند، وجود دارد این اجازه را نمی دهد. ضمن اینکه واریز وجه به حساب شرکت هایی که معرفی می شوند نیز به راحتی صورت نخواهد گرفت.

این فعال اقتصادی ادامه داد: بانک مرکزی هنوز نرخ یا ساز و کار تعیین نرخ را برای خرید ارز از صادرکنندگان اعلام نکرده و اگرچه این تصمیم نشان می دهد بانک مرکزی قصد دارد نرخ شناور را اعلام کند اما به دلیل اینکه رقابتی وجود ندارد و تنها خریدار، بانک مرکزی است، عملا تعیین کننده نرخ بانک مرکزی خواهد بود و مدیریت نرخ در اختیار این بانک است. بهتر بود به جای اینکه بانک مرکزی به خرید و فروش ارز ورود کند، اجازه دهد صادرکننده و واردکننده با نرخ توافقی و در یک بستر مناسب نسبت به معامله ارز اقدام کنند.

لاهوتی گفت: تا زمانی که دستورالعمل اجرایی این تصمیم صادر نشده و شرایط واریز وجوه صادرکنندگان به حساب بانک مرکزی مشخص نشود، نمی توان به درستی قضاوت کرد که وضعیت جدید، شرایط را بهبود خواهد بخشید یا سخت تر از گذشته خواهد کرد. اگر نرخ ارز تعیین شده، تفاوت زیادی با بازار داشته باشد و شرایط مثل امروز پیش رود که در نیما تفاوت فاحش قیمت با بازار آزاد وجود دارد، عرضه ارز را کمتر هم خواهد کرد.

وی ادامه داد: به نظر می رسد با این روش صرافی ها حذف شدند و رقابت نسبی دیگر وجود ندارد. ضمن اینکه مشخص نیست آیا امکان انتقال وجه به حساب بانک مرکزی وجود دارد یا از چه طریقی با توجه به تحریم ها عملیاتی خواهد شد. به بانک مرکزی توصیه می شود مروری به گذشته سامانه نیما از بدو شروع به کار در سال ۹۷ داشته باشد تا به این نتیجه برسد هر زمانی فاصله ارز نیمایی یا بانک مرکزی با نرخ ارز آزاد کم بوده، عرضه ارز بیشتر و واردات تسهیل شده ضمن اینکه نرخ ارز هم کاهش یافته است. چراکه تقاضا از بازارهای رقیب کاهش یافته است.

نگار کریمی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: