کد خبر: ۲۰۹۹۸۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۱ - ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 29 April 2023
اختصاصی بانکداری ایرانی ؛
بانک مهر ایران، تسهیلات ارزان و بدون ضامن را به مشتریان ارائه می‌کند. موضوعی که در صنعت بانکداری ایرانی کمی غریب به نظر می رسد. چرا که دریافت وام خرد برای شهروندان چندان ساده نیست.

بانک مهر ایران؛ بانکی با آینده درخشانبانک مهر ایران به دلیل فعالیت حوزه تسهیلات خرد، همواره مهمترین بانک برای شهرندان بوده‌است؛ اما این همه ماجرای بانک مهر ایران نیست. این بانک تلاش می‌کند در صنعت بانکداری ایران به عنوان یک بانک اسلامی، مدرن و سالم معرفی شود، موضوعی که در اقتصاد ایران نادر است.

به گزارش  بانکداری ایرانی ؛ بانک مهر ایران، تسهیلات ارزان و بدون ضامن را به مشتریان ارائه می‌کند. موضوعی که در صنعت بانکداری ایرانی کمی غریب به نظر می رسد. چرا که دریافت وام خرد برای شهروندان چندان ساده نیست. باید هفت خوان رستم را طی کنند تا شاید بعد از ماه‌ها تلاش، وامی با نرخ سود بالا دریافت کنند.علاوه بر اعطای وام های ارزان و اسلامی قرض الحسنه، شرایط را برای همگان فراهم کرده است تا برای رفع مشکلات شهروندان به انها تسهیلات اعطا کنند.

بر اساس این گزارش، آمارهای بانک مهر ایران نشان می‌دهد که این بانک بیش از 40 درصد از تسهیلات خود را بدون ضامن به شهروندان پرداخت کرده‌است. به گفته شمسی‌نژاد، مدیرعامل بانک مهر ایران، بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار فقره تسهیلات در یک سال اخیر بدون ضامن بر مبنای اعتبارسنجی پرداخت شده که آمار مهمی است؛ چرا که بر اساس این خبر یعنی یک چهارم تسهیلات قرض الحسنه ایران را بانک مهر ایران پرداخت می‌کند.

شایان ذکر است که در سال گذشته به دلیل وام‌های تلکیفی بانک‌های مختلفی وارد فضای تسهیلات‌دهی قرض‌الحسنه شدند. به همین دلیل در سه ماه نخست پارسال رشدی حدود 70 درصدی رخ داده و حدود 400 هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه‌ای پرداخت شد. با این وجود همچنان بانک مهر ایران در این بخش بالاترین سهم را داشت.

در مقابل این میزان از تسهیلات، معوقات بانک بسیار پایین است. چندی پیش مطرح شد که میزان معوقات بانکیِ بانک‌های قرض الحسنه مهر ایران و قرض‌الحسنه رسالت، به کمتر از یک ونیم درصد رسیده است. بطور میانگین می‌توان گفت حدود ۹۹ درصد تسهیلات، بازپرداخت می‌شوند. در همین ارتباط سید سعید شمسی‌نژاد، مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، با اشاره به اینکه کم‌ترین میزان معوقات شبکه بانکی برای قرض‌الحسنه مهر ایران است در گفت‌وگو با دانشجو مطرح گفته بود که «با اینکه تعداد وام‌هایی که سالانه اعطا می‌شود بسیار زیاد است و در طی سال بیش از ۳.۵ میلیون فقره تسهیلات پرداخت می‌شود، اما معوقات ما به کمتر از نیم درصد رسیده است.» این سخنان نشان از سلامت بانک قرض‌الحسنه دارد کمترین میزان معوقات شبکه بانکی را به خود اختصاص داده‌است.

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران که چندی است معاملات بازار ثانویه اوراق قرض‌الحسنه آن اغاز شده، در صنعت بانکداری ایرانی نمونه خاصی است که بیشترین فعالیتش در حوزه قرض‌الحسنه است.

بر کسی پوشیده نیست که بانک قرض الحسنه مهر ایران یکی از موسسات بانکی فعال کشور است که انواع خدمات قرض الحسنه را به مشتریان واجد شرایط خود ارائه می‌دهد. سرمایه اولیه بانک مهر ایران در آغاز فعالیت، ۱۵ هزار ميليارد ريال بود تا اینکه با تصویب مجمع سال ۱۳۹۹ سرمایه این بانک به ۲۵ هزار میلیارد ریال افزایش یافت.

این بانک در قالب طرح‌های اعتباری قرض الحسنه، سپرده‌ها، طرح‌های مسئولیت اجتماعی، قراردادها، قانون جدید چک، اوراق قرض الحسنه و بیمه عمر رایگان به مشتریان خود خدمت رسانی می‌کند.

در کنار تسهیلات دهی و بانکداری سالم، فعالیت در حوزه بانکداری الکترونیکی سبب شده تا این بانک را یک بانک مدرن بسازد. بر اساس همین اقدامات، بانک دارای سامانهٔ افتتاح حساب آنلاین و تحویل کارت درب منزل، سامانهٔ تسهیلات آنلاین، همراه بانک، اینترنت بانک، سامانهٔ تسویهٔ ناخالص آنی ، سامانهٔ اتاق پایاپای الکترونیکی، سیستم وصول چک‌های بانک‌های دیگر، تلفن بانک و درگاه پرداخت اینترنتی است و تمامی شرایط بانکداری مدرن را دارد.

ناگفته نماند که بر اساس رتبه‌بندی برترین موسسات مالی اسلامی در جهان که توسط نشریه بین‌المللی بنکر در سال ۲۰۱۸ منتشر شد، بانک قرض الحسنه مهر ایران در صدر موسسات مالی اسلامی در جهان قرار گرفت. نشریه بین‌المللی بنکر رشد دارایی‌های موسسات کاملاً اسلامی و موسسات با باجه‌های اسلامی را مورد بررسی قرار داده‌است که بر اساس آن این بانک به عنوان بانک کاملاً اسلامی با ۶۱٫۱ درصد رشد و ۳ هزار و ۸۷۸ میلیون دلار دارایی منطبق بر شریعت، در رتبه اول بانک‌های ایران و رتبه برتر موسسات کاملاً اسلامی دنیا قرار گرفت.

 

علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: