کد خبر: ۲۰۹۶۲۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۴ - ۲۱ فروردين ۱۴۰۲ - 10 April 2023
بانک جهانی اعلام کرد: رشد اقتصادی ایران برای سال جاری میلادی با کمترین افت رشد، ۲ درصد پیش‌بینی می شود.

بانک جهانی اعلام کرد: رشد اقتصادی ایران برای سال جاری میلادی با کمترین افت رشد، ۲ درصد پیش‌بینی می شود.

 بانک جهانی با اشاره به اینکه ۱۵ کشور خاورمیانه و شمال آفریقا در سال ۲۰۲۳ رشد اقتصادی کمتری نسبت به سال قبل خواهند داشت، اعلام کرد: ایران جزو کشورهایی است که کمترین افت را در رشد اقتصادی طی سال 2023 تجربه خواهد کرد و احتمالا رشد اقتصادی در این سال به 2 درصد برسد. در سال قبل از آن نیز رشد 2.7 درصدی در اقتصاد داشته است.

بر اساس این گزارش، تراز حساب‌های جاری ایران معادل 3.1 درصد تولید ناخالص داخلی پیش‌بینی شده که در سال قبل معادل 3.8 درصد تولید ناخالص داخلی برآورد شده بود. تراز مالی ایران نیز از معادل منفی 2.3 درصد تولید ناخالص داخلی در سال 2022 به معادل منفی 2.5 درصد تولید ناخالص داخلی در سال جاری میلادی خواهد رسید.

سه کشور مراکش، جیبوتی و لبنان تنها کشورهای منطقه هستند که رشد اقتصادی بیشتری نسبت به سال قبل از آن خواهند داشت. رشد اقتصادی قطر از 4.6 درصد به 3.3 درصد و عراق نیز از 7.9 درصد رشد اقتصادی به 2.8 درصد خواهد رسید. رشد اقتصادی امارات نیز که در سال 2022 بالغ بر 6.6 درصد اعلام شده بود در سال جاری به 3.6 درصد کاهش خواهد یافت.

کشورهای نفتی منطقه وضعیت بدتری از این نظر خواهند داشت و انتظار می‌رود متوسط رشد اقتصادی کشورهای نفتی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در سال 2023 با افت 55 درصدی مواجه شده و به 2.8 درصد برسد. متوسط رشد اقتصادی این کشورها در سال قبل 6.1 درصد اعلام شده بود.

نگار کریمی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: