کد خبر: ۲۰۶۸۵۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۸ - ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - 13 November 2022
کمبود نقدینگی در صرافی FTX و فروپاشی این نهاد در روز گذشته سبب شد بازار رمزارزها از جمله بیت‌کوین و اتریوم به مسیر نزولی خود ادامه دهند.

کمبود نقدینگی در صرافی FTX و فروپاشی این نهاد در روز گذشته سبب شد بازار رمزارزها از جمله بیت‌کوین و اتریوم به مسیر نزولی خود ادامه دهند.

آمارها نشان می‌دهد که کاهش ارزش توکن‌های FTT، سرمایه‌گذاری صرافی FTX در پروژه‌های رمزارزها با ورشکستگی همراه شده است و این موضوع سبب شد تا ارزش توکن‌های این صرافی که در هفته گذشته از ۲۵ دلار به ۴دلار رسیده بود، اکنون با فروپاشی به ۲/ ۲ دلار سقوط کند. به دنبال این موضوع لیدر بازارهای پر‌ریسک‌(بیت‌کوین) با کاهش ۱۴ درصدی خود در روزهای اخیر حمایت کانال ۱۸ هزار دلاری را از دست داد و به کانال ۱۶ هزار دلاری راه پیدا کرد.

همچنین دومین ارز دیجیتال مهم در سطح جهان‌(اتریوم) نیز با ریزش ۲/ ۷ درصدی به میانه کانال ۱۲۰۰ دلار هدایت شود. در مقابل شیب نزولی بیت‌کوین، طلا در آخرین ساعات پایانی بازارها و در پی ریزش دلار جهانی با رشد ۵/ ۲ درصدی مواجه شد و به میانه کانال ۱۷۷۰ دلار رسید.

فرود بیت‌کوین در پی زوال FTX
وضعیت بازار کریپتو در روزهای اخیر نشان می‌دهد که صرافی FTX، از جمله مهم‌ترین صرافی‌های مهم در جهان و با دو سرمایه‌گذار معتبر جهانی از جمله BINANCE و ALAMEDA پایان یافت؛ زیرا این نهاد قادر به برطرف کردن 8 میلیارد دلار کسری نقدینگی خود نبود و این موضوع سبب شد روزانه از ارزش توکن‌های FTT کاسته شده و از قیمت 25 دلار به 2 دلار سقوط کند. فروپاشی FTX به دلیل سرمایه‌گذاری این نهاد در بازارهای کریپتو در روزهای اخیر سبب شد بیت‌کوین با افت 14 درصدی و قیمت 16 هزار و 700 دلار در ساعت 15 به وقت تهران، بار دیگر کف قیمتی دو سال گذشته را تجربه کند.

همچنین اتریوم نیز با افت 2/ 7 درصدی در روزهای اخیر، از کانال 1500 دلار به 1200 دلار تنزل یافت. برخی از تحلیل‌گران بر این باورند که سرمایه‌گذاران بازارهای ریسکی به دودسته تقسیم شدند. دسته اول افرادی هستند که قصد سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت در بازارها را دارند و با افت قیمتی بیت‌کوین اقدام به انتقال دارایی‌های خود به بخش‌های مختلف بازارهای جهانی از جمله طلا با هدف کسب سود بیشتر کردند. دسته دوم نیز اشخاصی هستند که با افت قیمتی بیت‌کوین و اتریوم با پیش‌بینی بازگشت ارزهای دیجیتال به کانال سابق قیمتی، خرید خود را چند برابر کرده‌اند.

سردی نگاه سرمایه‌گذاران دست اول در بازار رمزارزها سبب شد بازار طلا که در پی افت شاخص دلار جهانی به بالای 1700 دلار راه پیدا کرده بود، با اقبال بیشتری مواجه شود. این امر در نهایت سبب شد فلز زرد در آخرین روز معاملاتی خود در هفته گذشته در محدوده سبز قرار گیرد و با رشد 5/ 2 درصدی قیمت 1770 دلار را در بازار ثبت کند. عامل دیگری که تقویت فلز زرد را به دنبال داشت، روند کاهشی دلار جهانی در روز‌های اخیر بود. شاخص ارز آمریکایی به دنبال پیش‌بینی عقب‌نشینی فدرال رزرو از سیاست‌های انقباضی خود، از کانال 109 واحد به کانال 106 واحد نزول کرد و سبب شد طلا به سقف کانال 1700 دلار صعود کند.

باران ایرمان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: