کد خبر: ۲۰۵۵۵۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۱ - ۰۹ شهريور ۱۴۰۱ - 31 August 2022
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مرکزی گفت: بر اساس داده های ۶۸ دستگاه سامانه ترددشمار آنلاین در محورهای شریانی استان، استان مرکزی بعد از استان های تهران و البرز سومین استان پرتردد کشور از لحاظ ترددهای بین استانی است.

بانکداری ایرانی- ایسنا/مرکزی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مرکزی گفت: بر اساس داده های ۶۸ دستگاه سامانه ترددشمار آنلاین در محورهای شریانی استان، استان مرکزی بعد از استان های تهران و البرز سومین استان پرتردد کشور از لحاظ ترددهای بین استانی است.

مهرداد جهانی روز جهارشنبه ۹ شهریور در نشست با اصحاب رسانه به مناسبت هفته دولت اظهار کرد: اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان مرکزی، در اقدامی جهـــادی و در راستای تلاش برای تحقق اهداف دولت مردمی، به منظور رضایتمندی مردم استان و کاربران جــاده ای با تجهیز کارگاه های نگهداری و ساخت شبکه راه های استان، از ابتدای دولت سیزدهم عملیات اجرای ۷۶ پروژه راهداری و راه روستایی را با هشت هزار و ۱۷۰ میلیارد ریال اعتبار شروع کرده است.

وی افزود: در همین راستا، در حال حاضر پروژه های مختلفی به ارزش ۶۷۷ میلیارد تومان به بهره­برداری رسیده و مابقی آن در حال اجراست.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مرکزی بیان کرد: همچنین تاکنون ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار طی سال ۱۴۰۱ برای پروژه های عمرانی این اداره کل مصوب شده است که امیدواریم تا سال ۱۴۰۲ ضمن تلاش برای افزایش میزان اعتبارات بتوانیم با تلاش مضاعف برای راه های استان گامی ارزشمند برداریم.

جهانی ادامه داد: استان مرکزی با داشتن یک میلیون و ۴۵۰ هزار نفر جمعیت در ۱۲ شهرستان، در مجاورت هفت استان تهران، البرز، قزوین، همدان، لرستان، اصفهان و قم قرار گرفته است، قرار گرفتن در مرکز کشور و همجواری با پایتخت، استان مرکزی را به کریدور شمال به جنوب و غرب به شرق کشور مبدل ساخته که این امر موجب شده تا راههای استان از نظر ترددهای بین استانی پس از تهران و البرز، سومین رتبه کشور را از نظر حجم تردد بخود اختصاص دهد. قرار گرفتن چند استان صنعتی، گردشگری و زیارتی در کنار هم به مرکزیت استان مرکزی، بیش از پیش بر اهمیت راههای استان افزوده است.

وی در خصوص اهمیت راه های استان مرکزی گفت: این استان دارای ۶۴۵۰ کیلومتر انواع راه شریانی، اصلی، فرعی، روستایی، بزرگراه و آزادراه است که از این رقم حدود ۷۵ درصد، راه های روستایی است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مرکزی تصریح کرد: در واقع حجم بسیار بالایی از ترددهای جاده ای از یک چهارم راه های استان انجام می شود که با توجه به برخورداری از رتبه سوم تردد بین استانی در کشور، مسلما کنترل ترافیک و نگهداری و مدیریت راه های موجود با این حجم از ترافیک مسئولیت بسیار بزرگی است که ما در این مسیر با تمام توان و جدیت در تلاشیم تا با سطح سرویس دهی حداکثری بتوانیم خدمات لازم را به کاربران جاده ای ارائه دهیم.

جهانی با بیان اینکه راه های روستایی یکی از ارکان اصلی توسعه روستاها بشمار می رود، افزود: راه های روستایی ۷۵ درصد از راه های استان را بخود اختصاص داده که طبق برنامه های در نظر گرفته شده، علاوه بر نگهداری مستمر از راه های موجود، بر اساس اولویت های تعیین شده، برخوردار ساختن روستاها از راه آسفالته از برنامه های مهم این اداره کل است و دولت سیزدهم توجه ویژه ای به این موضوع دارد.

وی اضافه کرد: این اداره کل از گستردگی زیادی در فعالیتها و تحقق رسالت سازمانی برخوردار است که از آن جمله می توان به نگهداری راه ها، نگهداری و توسعه ابنیه فنی راه ها، نگهداری، توسعه و ارتقای ایمنی راه ها، نگهداری ماشین آلات راهداری و مدیریت فعالیت های جاری راهداری در سطح استان، ساخت راه های فرعی و روستایی، نگهداری و توسعه سامانه های هوشمند جاده ای به منظور مدیریت هوشمند راه ها، نگهداری و توسعه راهدارخانه ها، مدیریت سیستم حمل و نقل جاده ای در حوزه کالا و مسافر، نظارت بر فعالیت ناوگان حمل و نقل در جهت ارتقای ایمنی، ارتقای فرهنگ ایمنی و ترافیک بمنظور رانندگی ایمن و تلاش برای کاهش تصادفات جــاده ای، آگاه سازی عموم مردم از اقدامات انجام شده و خدمات دولت و توسط روابط عمومی با مشارکت و همراهی اصحاب رسانه، فعالیت های مختلف فرهنگی، تامین نیروی انسانی و حفاظت و حراست از کارکنان اشاره کرد.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای افزایش میزان اعتبارات بیان کرد: اعتبارات ملی و استانی مصوب اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مرکزی در سال گذشته در مجموع، حدود ۳۵۰ میلیارد تومان بود که با پیگیری های مستمر در طول سال، این رقم از مرز ۸۰۰ میلیارد تومان عبور کرد تا اتفاقات خوبی در نگهداری و ساخت راه های استان حاصل شود که امروز و در هفته دولت شاهد بهره برداری از پروژه های این اداره کل به ارزش ۶۷۷ میلیارد تومان بودیم، گفتنی است بخشی از این پروژه ها هنوز تمام نشده و در حال اجراست.

جهانی ادامه داد: امسال نیز تاکنون هزار میلیارد تومان اعتبار برای این اداره کل مصوب شده تا وضعیت راه های استان ارتقا یافته و کاربران جاده ای با آرامش خیال بیشتری نسبت به گذشته از راه های استان عبور کنند.

وی همچنین در خصوص اقداما ت به عمل آمده در دولت سیزدهم، نگهداری رویه آسفالتی راه ها را یکی از این اقدامات دانست و گفت: بهسازی و روکش آسفالت راه های استان به طول ۱۷۰ کیلومتر با اعتباری بالغ بر ۲۳۹ میلیارد تومان که از آن جمله می توان به بهسازی و روکش آسفالت محورهای اراک – توره – بروجرد، محلات – دلیجان ، تعریض محور کمیجان – ساروق، آشتیان – فرمهین، فرمهین – تفرش ، آشتیان – ورسان، آشتیان – حاتم آباد، خمین – اراک، اراک – سلفچگان، شازند – ازنا، شازند – اراک، محلات – دلیجان، خمین – گلپایگان، خمین – الیگودرز، آزادراه ساوه – تهران، مامونیه – آزادراه، ساوه – بوئین زهرا، اخترآباد، قره کهریز، گلدشت – آشیانه، دهنمک اشاره کرد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مرکزی خاطرنشان کرد: در این راستا یکی از مهمترین اولویت های استان بهسازی و روکش آسفالت محور اراک – توره – بروجرد است که سال گذشته عملیات بهسازی آن انجام شده و امسال روکش نهایی آن عملیاتی خواهد شد.

جهانی اضافه کرد: در نگهداری و توسعه ابنیه فنی راه ها نیز بهره برداری از دو تقاطع غیر همسطح به ارزش ۱۸ میلیارد تومان شامل تقاطع غیر همسطح راه آهن پرندک به ارزش ۱۰ میلیارد تومان و تقاطع غیر همسطح شهرک صنعتی شهید مهدی پرندک به ارزش ۸ میلیارد تومان که طی سنوات گذشته دارای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی بودند ولی طی یک سال اخیر به بهره برداری کامل رسیده اند از جمله این اقدامات بوده است.

وی افزود: همچنین در این راستا ۱۸۰۰ متر حفاظ بتنی به ارزش ۵ میلیارد تومان جهت ایمن سازی پل های آزادراه ساوه-تهران اجرا شده است، مرمت و بازسازی ۱۵۰ دستگاه انواع پل و آبرو در سطح راه های استان، عملیات تکمیلی تقاطع غیر همسطح نورآباد شازند، کردیجان در شهرستان آشتیان، واریانت روستای میانرودان در شهرستان خمین و بازسازی اساسی پل سفید پل قره چای و پل در شهرستان خمین و اجرای دریواسیون و تنقیه پلهای استان از جمله اقداماتی است که برای نگهداری ابنیه فنی راههای استان بعمل آمده است.

جهانی با اشاره به اقدامات حوزه ارتقاء ایمنی راهها بیان کرد: نگهداری از ۳۵۰ کیلومتر روشنایی به ارزش ۶ میلیارد تومان و احداث ۲۲ کیلومتر روشنایی طولی (۱۱کیلومتر محور اراک-توره-بروجرد، ۸ کیلومتر آزادراه ساوه-تهران و ۳ کیلومتر در گردنه های نقره کمر و عبدل آباد شهرستان تفرش) به ارزش ۲۲ میلیارد تومان، خط کشی ۱۶۰۰ کیلومتر از راههای استان به ارزش ۱۶ میلیارد تومان، اجرای ۱۹ کیلومتر حفاظ میانی (۱۵ کیلومتر گاردریل و ۴ کیلومتر نیوجرسی) به ارزش ۲۰ میلیارد تومان، نصب ۴۰۰ متر مربع تابلوی اطلاعاتی و ۳۰۰۰ عدد انواع تابلوهای ایمنی و مسیر نما جمعاً به ارزش ۳ میلیارد تومان، نصب ۱۵۰ عدد چراغ چشمک زن به ارزش ۱.۵ میلیارد تومان، ارتقای ایمنی در محورهای نراق-مشهد اردهال، گلدشت-آشیانه، جاسب، بیات، محور قدیم ساوه-تهران و ساوه-همدان، ساوه-بوئین زهرا، اراک-سلفچگان، خمین-الیگودرز، تفرش-جلایر و... با اجرای ۴۳۰ کیلومتر شیب شیروانی و شانه سازی راهها از مهمترین اقداماتی است که در یک سال اخیر در قالب پروژه­های امانی و پیمانی توسط این ادره کل بعمل آمده است.

وی بیان کرد: برای افزایش راندمان کاری در حوزه ایمنی راهها با تشکیل اکیپ های امانی، صرفه جویی ۳۰ درصدی در زمینه خط کشی، تعمیر و نگهداری روشنایی و احیای حفاظ های فلزی و تابلوهای ایمنی صورت پذیرفته است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مرکزی تصریح کرد: در حوزه احیاء، بازسازی و نگهداری ماشین آلات راهداری نیز بازسازی ۳ دستگاه ماشین آلات سنگین راهداری فرسوده به ارزش ۲۰ میلیارد تومان، تعمیر و تجهیز ۷ دستگاه کامیونت گشت راهداری به ارزش یک میلیارد تومان و نگهداری از ۲۹۶ دستگاه انواع ماشین آلات سبک، نیمه سنگین و سنگین راهداری با صرفه جویی ۲۷ درصدی در هزینه ها توسط کارگاه ماشین آلات راهدارخانه مرکزی انجام شده است.

جهانی در خصوص ساخت راههای روستایی، با تاکید بر لزوم توجه به اهمیت مسئله محرومیت زدایی از روستاها و توانمند ساختن مناطق کم برخوردار، گفت: این اداره کل با صرف هزینه ۱۵۰ میلیارد تومانی توانست در یک سال اخیر ۷۴ کیلومتر راه روستایی را زیرسازی و آسفالت کند که مهمترین دستاورد آن برخورداری کامل ۱۶ روستا از راه آسفالته است که از آن جمله می توان به راه های روستایی سیردر شهرستان خنداب، روستای سلوکلو، چاپار و راستگردان در شهرستان کمیجان، ده حسین و تکیه در شهرستان شازند، قزل قاش و گوگسیگرد در شهرستان تفرش، خرم آباد، بندنقین و میچینک در شهرستان ساوه، قانیاروق، علیم آباد و کاروانسرا در شهرستان اراک و ... اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: سهم برخورداری راههای روستایی بالای ۲۰ خانوار استان مرکزی از راه آسفالته ۹۲ درصد است که در مقایسه با میانگین کشوری ۹ کیلومتر بیشتر است. میزان باقیمانده از راه های روستایی خاکی بالای ۲۰ خانوار حدود ۲۱۰ کیلومتر است که در صورت تامین اعتبار، اقدامات لازم در خصوص زیرسازی و آسفالت آن توسط این اداره کل انجام خواهد گرفت.

وی ادامه داد: طی یک سال اخیر در راستای ارتقای سامانه های هوشمند جاده ای به منظور مدیریت هوشمند راهها ۷۲ میلیارد تومان هزینه شده است که شامل ارتقاء دوربین های نظارتی به ۲۷ سامانه، بروزرسانی و تجهیز دوربین های ثبت تخلف سرعت به سیستم محاسبه میانگین سرعت و ارتقاء آنها به ۷۲ دستگاه دوربین و ارتقاء سامانه هوشمند توزین بار به ۴ دستگاه است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مرکزی ادامه داد: بر اساس داده های ۶۸ دستگاه سامانه ترددشمار آنلاین در محورهای شریانی استان، استان مرکزی بعد از استان های تهران و البرز سومین استان پر تردد کشور از لحاظ ترددهای بین استانی است که از مجموع این ترددها به طور میانگین ۲۰ درصد از وسایل نقلیه عبوری شامل خودروهای سنگین است که این امر نشان از اهمیت راههای استان در زمینه حمل و نقل جاده ای دارد و به طور خاص در برخی از محورها مانند محور سلفچگان-دلیجان و دلیجان-اصفهان میزان تردد وسایل نقلیه سنگین از ۶۰ درصد نیز تجاوز می کند که این امر بدون شک در میزان آسیب پذیری راههای استان تاثیر بسزایی دارد.

جهانی اظهار کرد: ۱۳۵ شرکت حمل و نقل کالا در حوزه حمل و نقل کالای استان فعالیت می کنند که نتیجه آن، جابجایی ۲۰ میلیون تن کالا از مبداء استان مرکزی به اقصی نقاط کشور است. حدود ۱۵ درصد از بارهای حمل شده بصورت درون استانی و ۸۵ درصد برون استانی و مقصد اصلی بارهای استان مرکزی به ترتیب تهران، اصفهان و خوزستان است.

وی افزود: با تلاش رانندگان استان مرکزی ۳۵ هزار و ۶۵۲ تن کالای اساسی از بنادر جنوب کشور طی یک سال اخیر حمل شده است که در مقایسه با سایر استان های کشور از رتبه اول برخوردار است، سهم روزانه تعیین شده برای استان مرکزی ۴۵ ناوگان در روز بوده که با توجه به استقبال رانندگان استان و حضور جهادی در تخلیه بنادر، روزانه بطور میانگین ۹۵ ناوگان در این عرصه یاری رسان بوده اند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مرکزی اظهار کرد: ۴۸ شرکت حمل و نقل مسافری در استان مرکزی فعالیت می کنند و سالانه حدود یک میلیون و ۲۰۰هزار مسافر را از مبدا استان مرکزی جابجا کرده و حدود یک میلیون مسافر را به استان وارد می کنند.

وی توسعه مجتمع های خدمات رفاهی بین راهی را از دیگر اقدامات دانست و گفت: بهره برداری از ۳ مجتمع خدمات رفاهی بین راهی به ارزش ۱۰۳ میلیارد تومان در محورهای دلیجان-سلفچگان، فرمهین-اراک و اراک-خمین با مشارکت سرمایه گذاران بخش خصوصی از جمله اقدامات در این حوزه بوده است.

وی اظهار کرد: در سفر ریاست جمهوری ۱۷۰۰ میلیارد تومان به این اداره تخصیص پیدا کرده که ۶۰۰ میلیارد آن استانی و ۹۰۰ میلیارد، ملی است.

جهانی همچنین از آمادگی برای جابجایی مسافرین و زائرین اربعین خبر داد و گفت: زائران اربعین حسینی پس از خاتمه زیارت در کشور عراق و در زمان بازگشت به کشور، با هدف سهولت دسترسی به وسایل نقلیه عمومی مسافری، مرز ورود به کشور را به سامانه پیامکی ۲۰۰۰۱۴۱ اعلام کنند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: