کد خبر: ۲۰۵۴۰۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۳ - ۰۵ شهريور ۱۴۰۱ - 27 August 2022
اختصاصی بانکداری ایرانی ؛
در اردیبهشت امسال خبری مبنی بر عقد قرارداد صنعت بیمه ایران با (RNRC) یکی از بزرگ‌ترین شرکت بیمه گری روسیه امضا شد که قراردادی بسیار باارزش برای ایران است.چراکه می‌تواند ریسک بیمه گری را از ایران به خارج منتقل کرده و بین دیگر کشورها تقسیم کند و مفید است. اما موضوعی که این روزها نگران‌کننده است موضوع توافق احتمالی و امضای برجام و تحریم‌های تحمیلی بانک مرکزی روسیه است که ممکن است نتیجه آن قرارداد را تحت تأثیر قرار دهد.

 بانکداری ایرانی- در اردیبهشت امسال خبری مبنی بر عقد قرارداد صنعت بیمه ایران با (RNRC) یکی از بزرگ‌ترین شرکت بیمه گری روسیه امضا شد که قراردادی بسیار باارزش برای ایران است؛ چراکه می‌تواند ریسک بیمه گری را از ایران به خارج منتقل کرده و بین دیگر کشورها تقسیم کند و مفید است. اما موضوعی که این روزها نگران‌کننده است موضوع توافق احتمالی و امضای برجام و تحریم‌های تحمیلی بانک مرکزی روسیه است که ممکن است نتیجه آن قرارداد را تحت تأثیر قرار دهد.

بر اساس گزارش بانکداری ایرانی، در آن تاریخ اعلام شد که شرکت بیمه اتکایی امین دنبال قرارداد با شرکت بزرگ روسی بوده و از این شرکت روسی برای همکاری با ایران دعوت کرده که درنهایت موفق به عقد قرارداد شد. هدف اصلی قراردادهای بیمه اتکایی انتقال ریسک از کشور به خارج است.

شرکت اتکایی امین اعلام کرده که در انتقال ریسک از داخل به خارج در این حوزه موفق خواهد بود. مدیرعامل بیمه اتکایی امین در خصوص این همکاری گفته بود: «با آغاز همکاری بین دو شرکت امیدوار هستیم بتوانیم بخشی از ریسک‌های پذیرفته‌شده از بازار داخل را در کشورهای روسیه و CIS واگذار نموده و نیز با قبولی اتکایی از بازار بیمه اتکایی روسیه و کشورهای CIS، در جهت ارزآوری به داخل کشور گام بردارد.»

با توجه به مشکلاتی که کشور روسیه در حال حاضر با تحریم‌های تحمیلی دارد، سوال اساسی این است که با توافق احتمالی و امضای برجام، آیا همچنان انتقال ریسک از ایران به خارج ممکن است یا خیر؟ آیا قرارداد با شرکت روسی بیمه گری همچنان باارزش است؟

دلیل این نگرانی این است که صد درصد از سهام شرکت (RNRC) متعلق به بانک مرکزی روسیه است و در هشتم اسفند سال 1400، طی اتفاق‌هایی که در اوکراین افتاده رهبران کمیسیون اروپا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، انگلیس، کانادا و آمریکا از اخراج بانک های روسی از سیستم پیام رسان سوئیفت و تحریم بانک مرکزی روسیه حمایت کردند و این وضعیت روسیه را با مشکلاتی مواجه کرده و ریسک معامله با آن را زیاد کرد، بنابراین شرکت بیمه طرف قرارداد نیز کن است که تحت تأثیر این تحریم‌ها قرار بگیرد.

تاکنون در این رابطه شرکت اتکایی امین توضیحاتی ارائه نکرده است که در قبال این تحریم‌های روسیه چه راهکاری را ارائه کرده است آیا شرکت بیمه گری روسی نیز با محدودیت‌های تحریمی مواجه است و آیا این تحریم‌ها علیه بانک مرکزی روسیه، بر قرارداد با ایران تأثیر دارد یا خیر و در صورت تأثیرگذاری، راه برون‌رفت از مشکلات احتمالی چیست. نکته اصلی این است که تیم مذاکره‌کننده ایرانی با جدیت فراوان در حال مذاکره برای توافق احتمالی و لغو تحریم‌های غرب است لذا این احتمال قوت گرفته است که تحریم‌های ایران لغو شده و ایران به‌راحتی با شرکت‌های بیمه گری بزرگ دنیا مراوده داشته باشد. شرکت بیمه اتکایی امین باید در این خصوص پاسخ دهد که بعد از لغو تحریم‌ها و بازگشایی درب‌های ایران برای شرکت‌های بزرگ بیمه دنیا با ریسک به وجود آمده از تحریم شرکت‌های روسی چه راهکاری وجود دارد.

غیرقابل انکار است که در شرایط کنونی قرارداد با شرکت های بزرگ روسی می‌تواند راهکار باشد و بخشی از مشکلات ایران را کاهش دهد. اما در بلندمدت آیا این‌گونه توافق‌ها می‌تواند مشکلات ایران را حل کند؟ با توجه به تلاش ارزنده بیمه اتکایی امین برای انتقال ریسک بیمه ایران به خارج ، باید این موضوع را نیز یادآور شد که شفافیت در این حوزه برای خروج ریسک تحریم صنعت بیمه ایران و تحت تأثیر قرار گرفتن احتمالی از تحریم‌های روسیه بعد از امضای برجام ضروری است.

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: