کد خبر: ۲۰۳۹۳۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۴ - ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - 13 June 2022
اما و اگرهای صورت‌های مالی سال 99 بانک دی
نکته مهم سرمایه‌گذاری بانک دی در ملک است؛ چراکه باوجود تذکرهای بانک مرکزی، هرگونه سرمایه‌گذاری بانک‌ها در ملک تخلف بوده و باید از آن پرهیز کنند.

سرانجام بانک دی صورت‌های مالی سال 1399 را با یک سال و چند ماه تأخیر منتشر کرد. این بانک سال 99 را با زیان 83 هزار میلیارد ریالی یعنی معادل 66 درصد سرمایه پایان برد.

نکته مهم سرمایه‌گذاری بانک دی در ملک است؛ چراکه باوجود تذکرهای بانک مرکزی، هرگونه سرمایه‌گذاری بانک‌ها در ملک تخلف بوده و باید از آن پرهیز کنند. همچنین مطالبات معوق بانک نیز از موارد اصلی گزارش حسابرس بانک است.

به گزارش بانکداری ایرانی، علت این زیان انباشته سرسام‌آور به عملکرد بانک برمی‌گردد. بانک دی در پایان سال اعلام کرد که 16 هزار میلیارد ریال درامد تسهیلاتی داشته اما 53 هزار میلیارد ریال بابت سپرده مشتریان ، سود پرداخت کرده و نه‌تنها هیچ درآمدی را در سال 99 ثبت نکرده بلکه زیان (درآمد)خالص (هزینه) 36 هزار و 485 میلیارد ریالی داشت. هرچند سرمایه‌گذاری‌های بانک در سال 99 که بعضا در بازار سرمایه بوده بانک را از زیان ده بودن نجات داده و درنهایت سود خالص 22 هزار و 324 میلیارد ریالی را نصیب بانک کرد.

سرمایه‌گذاری بحث‌برانگیز بانک دی در ملک
بانک دی در سال 99 102 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری داشته که درواقع در بخش بورس و ملک بوده است. 44 هزار و 799 میلیارد ریال در بخش سهام و 49 هزار و 111 میلیارد ریال در بخش ملک سرمایه‌گذاری کرده است این در حالی است که به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، این بانک در بخشنامه‌ای به شبکه بانکی با اشاره به مفاد قانون پولی و بانکی کشور ازجمله بند (۱) ماده (۳۴) قانون مذکور و همچنین مفاد مواد (۱۶) و (۱۷) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، ابلاغ کرد: هر نوع سرمایه‌گذاری بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیر بانکی درزمینهٔ املاک و مستغلات ازجمله خرید زمین، خرید و ساخت مجتمع‌های تجاری، اداری، مسکونی و مراکز خرید به طرقی غیر از اعطای تسهیلات اعم از مستقیم توسط بانک‌ یا مؤسسه اعتباری غیر بانکی و یا غیرمستقیم از طریق شرکت‌های زیرمجموعه، ممنوع اعلام می‌شود. چنانچه بانک یا مؤسسه اعتباری غیر بانکی از مفاد این مصوبه تخلف کند، مشمول مجازات‌های مقرر در ماده (۴۴) قانون پولی و بانکی کشور و سایر قوانین و مقررات ذیربط می‌شود.»

از سرمایه‌گذاری بحث‌برانگیز در ملک تا گزارش حسابرس از معوقان بانک


مطالبات معوق دردسرساز بانک دی
حسابرس بانک دی لیستی از مطالبات معوق و وثایق بانک منتشر کرده که به دلیل نامعلوم بودن در برخی از موارد مورد تایید حسابرس نیست.

شرح برخی از این موارد که حسابرس اعلام کرده است عبارت است از

- مانده مطالبات بانک ملت طبق اسناد حسابرس بانک از شرکت های فرعی مبلغ 31 هزار و 774 میلیارد ریال بوده که طبق شرح حسابرس به زیان انباشته بانک افزوده‌شده است.

- در سال 99 معادل 946 میلیارد ریال وثیقه دریافت شده که کیفیت آن مساله دار است.

- مانده مطالبات گروه و بانک دی از شرکت آتیه سازان دی معادل 792 میلیارد ریال است.


- مطالبات از شرکت لیزینگ دی بالغ یک هزار 326 میلیارد ریال است که وثیقه ان با مشکل مواجه است.

- مطالبات از لیزینگ فرعی دی مبلغ پنج هزار و 552 میلیارد ریال است.

- مطالبات از شرکت های فرعی دماوند طبق بند 4-8 حسابرسی مبلغ 16 هزار و 477 میلیارد ریال، سه هزار میلیارد ریال و 450 میلیارد ریال که در سرفصل پیش‌پرداخت سرمایه‌گذاری‌ها طبقه‌بندی‌شده ولی به مستندات قابل اتکایی حسابرس برخورد نکرده است.

یکی از مواردی که حسابرس در خصوص مطالبات شرح داده است:

از سرمایه‌گذاری بحث‌برانگیز در ملک تا گزارش حسابرس از معوقان بانک

 

همچنین این رسانه ضمن توجه به اصول حرفه ای خود از پاسخ بانک دی استقبال می کند چراکه تعامل سازنده از ارزش های سازمانی این پایگاه خبری است.

 

علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: