کد خبر: ۲۰۲۱۹۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۷ - ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - 16 March 2022
محمدشکری / کارشناس بازارسرمایه

بازارسرمایه از اواسط سال‌۹۹ با فراز و فرود بسیاری همراه بوده است. نوسانات بعضا منفی که در این مدت به سرمایه‌گذاران بورسی تحمیل شد از چند منظر قابل بررسی است و تبعات احتمالی بر روند دادوستدها در ۱۴۰۱ خواهد داشت. وقوع برخی رخدادها مسیر معاملات سهام را با تغییرات عجیبی مواجه کرده است.

رخدادهایی که هم‌اکنون و با گذشت‌ ماه‌های متمادی از آن همچنان نمی‌توان با اطمینان کافی از عبور آن خبر داد. گرچه از اواخر سال‌۹۹ به دلیل همزمانی با انتخابات ریاست‌جمهوری و بلاتکلیفی‌های تیم اقتصادی تا حدودی روزهای سختی برای این بازار تصور می‌شد اما با همه این اوصاف تداوم خروج سرمایه‌های خرد و کلان همراه با زیان از دایره پیش‌بینی‌ها خارج بود.


بازار سهام در سال‌ پرحاشیه ۱۴۰۰بسیاری از سهامداران خود را از دست داد. این در حالی است که سایه عوامل اثرگذار منفی که باعث به‌وجود آمدن این شرایط ناخوشایند شدند، همچنان بر سر بازار و سهامدارانش سنگینی می‌کند. این موضوع باعث شده وضعیت بورس در سال‌آینده نیز با اما و اگرهایی همراه باشد. خروج گسترده پول حقیقی در یک سال‌گذشته حاوی درس‌های بزرگی برای متولیان بازارسرمایه است. افت معاملات طی‌ ماه‌های اخیر و بست‌نشینی سهامداران مقابل درهای خروج حاکی از یک نکته بسیارمهم است. نکته‌ای که در صورت مغفول‌ماندن از سوی سیاستگذاران بورسی می‌تواند تراژدی دیگری را برای این بازار رقم بزند.

برکسی پوشیده نیست که بخش عمده‌ای از منابع و پول حقیقی از اواخر سال‌۹۸ به پشتوانه حمایت‌‌‌‌‌‌‌ دولت و تشویق و ترغیب برخی سیاستگذاران کشور وارد بورس شد، اما از آنجا که تالارهای شیشه‌ای خود را برای این حجم از استقبال آماده نکرده بودند، در کنار همه بی‌تدبیری‌های متولیان امر تابلوهای سرخ‌پوش معاملاتی نتوانستند روی‌خوشی به تازه‌واردان بازار نشان دهند، از این‌رو بخشی از افرادی که به واسطه تبلیغات مختلف و امیدواری‌های بی‌منطق سر از بازار سهام درآورده بودند در کمتر از یک‌ماه نه‌تنها سرمایه خود را از دست دادند حتی از سر ناچاری نیز راهی بازارهای دیگر شدند.

اتفاقی ناخوشایند که بدون‌شک تا مدت‌ها در کارنامه بورسی کشور از آن به بدی یادخواهد شد. این مهم از آن حیث می‌تواند تهدیدی جدی برای ‌ماه‌های آینده به حساب بیاید که براساس برآوردها و شرایط غیرقابل پیش‌بینی داخلی و خارجی کشور، تحلیل‌ها از بی‌رغبتی کامل سرمایه‌گذاران برای ورود به این بازار حکایت می‌کند.

افول بازارسرمایه در یک سال‌اخیر به رقم دعوت برخی مسوولان امر برای ورود مجدد به بازار نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران در مواجهه با چنین رویکردی نسبت به دو سال ‌قبل محتاط‌تر شده‌اند و با احتیاط بیشتری عمل خواهند کرد، به‌طوری‌که به‌نظر می‌رسد دیگر نمی‌توان صرفا بر پایه وعده و وعید، منابع هنگفت و بدون حساب و کتاب را روانه بورس کرد. این موضوع عامل مهمی در به‌وجود آمدن وضعیت نامشخص بازار طی ‌ماه‌های آینده محسوب می‌شود.

الگویی ناکارآ که گرچه یک‌بار نتیجه موردنظر را به‌بار آورد اما درنهایت و در ادامه ثمری درپی نخواهد داشت. در مسیر صعود و نزولی که بازار سرمایه طی این دوران پشت‌سر گذاشت درس‌های بسیاری نهفته است اما بدون‌اغراق می‌توان عنوان کرد که سرمایه‌گذار امروز با سرمایه‌گذار سال‌۹۸ بسیار متفاوت است. تفاوت دو دسته مذکور برای سیاستگذاران بازار از آنجا اهمیت می‌یابد که با ایجاد اصلاحات در برخی بخش‌ها شاهد کاهش تنش و بازگشت آرامش و تعادل به بازار باشیم.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: