کد خبر: ۲۰۲۱۸۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۸ - ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - 15 March 2022
مراسم رونمایی از نخستین شهرک استارتاپی کشاورزی و امنیت غذایی و صنایع وابسته و کارخانه نوآوری سورین، صبح روز ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ در کرج برگزار شد

مراسم رونمایی از نخستین شهرک استارتاپی کشاورزی و امنیت غذایی و صنایع وابسته و کارخانه نوآوری سورین وابسته به بخش خصوصی، با حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و جمعی از مدیران و فعالان این صنعت صبح روز ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ در کرج برگزار شد.

مدیرعامل مرکز فابا: فرصت های زیادی برای نواوری در بخش کشاورزی وجود دارد
 

به گزارش بانکداری ایرانی به نقل از فابا نیوز، در این مراسم رشید جلالی، مدیر عامل کارخانه نوآوری سورین، محمد مراد بیات، مدیرعامل مرکز فابا گزارشی از چگونگی فعالیت استارتاپ ها در حوزه کشاورزی را ارائه کردند، سپس معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری نیز در سخنان کوتاهی از این اقدام بزرگ تجلیل و حمایت همه جانبه خود را از این طرح اعلام کرد.

چالش ها و فرصت های پیش‌روی بخش کشاورزی

محمدمراد بیات، مدیرعامل مرکز فابا در آیین رونمایی از شهرک استارت آپی شرکت زیست پویش سورین، ضمن ارائه گزارشی از چالش ها و فرصت های پیش‌روی بخش کشاورزی، اظهار داشت: فرصت های زیادی برای نواوری در بخش کشاورزی وجود دارد که فناوری های روز دنیا مانند اینترنت اشیا، هوش مصنوعی،اپلیکیشن‌ها و شبکه سازی های تخصصی و آموزشی میتوانند به توسعه پایدار این بخش کمک بسزایی کنند.

بیات با اشاره به سوداوری بخش امنیت غذایی برای استارت‌آپ ها افزود: قرارگیری استارت آپها در کنار حوزه کشاوری میتواند از یک سو منجر به سودآوری بالا برای استارت آپها داشته باشد و از سوی دیگر منجر به رشد بخش کشاورزی و امنیت غذایی شود.

گفتنی است، این شهرک که ۵۰ هکتار وسعت، بیش از ۲۰ هزار مترمربع سوله و بیش از ۳ هزار مترمربع ابنیه و ساختمان دارد، با همکاری مشترک معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری، وزارت جهاد کشاورزی، کارخانه نوآوری سورین و مرکز فابا رونمایی شد.

بستری برای رونق شرکت‌های خلاق و دانش‎بنیان کشاورزی

«شهرک استارتاپی امنیت غذایی و صنایع وابسته و کارخانه نوآوری سورین» با هدف تامین غذای سالم، تکمیل زنجیره تامین و سالم‌سازی آن، پرهیز از خام فروشی و خلق ارزش افزوده، راه اندازی شده است.

در این شهرک و کارخانه نوآوری، ایجاد گلخانه‌های صنعتی و فناور، تولید فرآورده‌های کشاورزی، کشت فناورانه و تولید فرآورده‌های کشاورزی سالم در دستور کار قرار گرفته است.

با توجه به تراکم بالای شهرک‌ها و شرکت‌های صنعتی، واحدهای فناور و ظرفیت بالای کشاورزی در استان البرز، این شهرک و کارخانه نوآوری با هدف یکپارچگی و هماهنگی میان بخش‌های مختلف زنجیره ارزش، از ایده تا صنعت کشاورزی شکل گرفته و تلاش می‌کند با حمایت از شرکت‌های خلاق و استارتاپ‌ها، امنیت غذایی و تامین غذای سالم را محقق کند.

رفع مشکلاتی چوت آسیب پذیری محصولات، هدررفت منابع، تکیه کشاورزی به روش های سنتی و استفاده کم بهره از منابع انسانی و ظرفیت‌ها، ورود فناوری های پیشرفته مورد توجه قرار دارد.

فناوری‌هایی چون اینترنت اشیا، هوش مصنوعی، نرم افزارها و فناوری‌های دیجیتال، فناوری حسگر و چشم ماشین، زیست فناوری و کشت سلولی، تصویربرداری پیشرفته و پایش هوشمند برای ارتقای روش‌های کشاورزی، اجرای کشاورزی هوشمند، ارتقای مدل های مدیریتی در بخش کشاورزی، استفاده از مدل های نوین درآمد در کشت‌، بهره برداری و کنترل کیفی با ایجاد این مرکز و استفاده از ظرفیت‌های شرکت های خلاق و استارتاپ های کشاورزی، دنبال می شود.

علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: