کد خبر: ۲۰۱۸۴۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۰ - ۰۷ اسفند ۱۴۰۰ - 26 February 2022
بهبود روزافزون وضعیت شرکت بیمه کارآفرین؛
بیمه کارآفرین در سال 1400 توانست وضعیت خود نسبت به سال گذشته را حدود 40 درصد ارتقا دهد.در حوزه حق بیمه صادره، سود انباشته و درآمد بیمه کارآفرین حدود 40 درصد بیش از سال گذشته عملکرد داشته است.

شرکت بیمه کارآفرین در سال 1400 توانست وضعیت خود نسبت به سال گذشته را حدود 40 درصد ارتقا دهد.
در حوزه حق بیمه صادره، سود انباشته و درآمد بیمه کارآفرین حدود 40 درصد بیش از سال گذشته عملکرد داشته است، اما مهم‌تر از همه اینکه این شرکت رشدی 154 درصدی در سود عملیاتی داشته که در کنار نسبت‌های بنیادی قوی شرکتی امن برای سرمایه‌گذاری شده است.

به گزارش  بانکداری ایرانی،  رشد این شرکت در صنعت بیمه مناسب ارزیابی می‌شود چراکه این شرکت در برخی حوزه‌ها مانند سود خالص بیش از 75 درصد رشد داشته است.

همچنین درآمدهای بیمه‌ای از محل‌های مختلف در سال 1400 معادل 13 هزار و 944 میلیارد ریال بوده که نسبت به سال گذشته با رقم 10 هزار و 131 میلیارد ریال 38 درصد رشد داشته است.

نسبت‌های بنیادی قوی و رو به رشد
اما برای بررسی شرکت‌های بیمه باید به نسبت‌های آن شرکت توجه بیشتری کرد تا مشخص شود که شرکت دارای شرایط بنیادی قوی است یا خیر؟
مهم‌ترین نسبت‌های مالی شرکت‌های بیمه، نسبت خسارت است که هر چه بیشتر نسبت به دوره‌های قبلی کاهشی‌تر باشد یعنی روند مدیریت ریسک شرکت مناسب‌تر شده است.

در پایان آذر 1400 حق بیمه صادره شرکت بیمه کارآفرین، معادل 11 هزار و 987 میلیارد ریال بوده و خسارت پرداختی پنج هزار و 657 میلیارد ریال بوده است. بر اساس این داده‌ها، نسبت خسارت 46 درصد بود.

حال‌آنکه در آذر 99 حق بیمه صادره 9 هزار 957 میلیارد ریال و خسارت پرداختی پنج هزار و 336 میلیارد ریال بود که درنهایت نسبت خسارت سال آذر 99 معادل 53 درصد بوده که نشان می‌دهد در سال 1400 نسبت خسارت شرکت کاهشی هفت‌درصدی داشت.

نسبت بازدهی حقوق صاحبان سهام نیز به موفقیت مدیریت شرکت و میزان کارایی آن‌ها در حداکثر کردن بازده سهامداران عادی است. درواقع، نسبت حقوق صاحبان سهام به دارایی که نشان از بهبود وضعیت سهامداران شرکت و برخورداری از شرکت دارد، در سال جاری این نسبت حدود 16 درصد بود.

همچنین سود خالص شرکت بیمه کارآفرین در آذر 1400 معادل دو هزار و 490 میلیارد ریال بوده که رشدی 75 درصدی نسبت به سال قبل داشته اما مهم‌تر اینکه نسبت سود شرکت 2 درصد بوده که بر اساس استانداردهای بیمه رقم مناسبی است. در حقیقت، نسبت سود خالص به دارایی نیز یکی از بهترین معیار برای سنجش سودآوری یک شرکت بوده و نشان از توان به‌کارگیری مؤثر از دارایی‌های شرکت در ایجاد سود خالص است.
افزون بر این، سرمایه شرکت بیمه کارآفرین در سال جاری 9 هزار و 504 میلیارد ریال بوده که بر این اساس نسبت به سرمایه به دارایی 11 درصد بوده که نشان از اهمیت مالی شرکت دارد. علاوه بر این نسبت اهرمی شرکت 5درصد بوده است.
گفتنی است که سود انباشته شرکت در آذر 1400 مبلغ سه هزار و 495 میلیارد ریال بوده و نسبت به رقم سود انباشته سال پایان سال 1399 با رقم دو هزار و 519 میلیارد ریال رشدی 39 درصدی داشته است.

رشد 154 درصدی سود عملیاتی شرکت بیمه
در شهریورماه 1400 رقم نسبت سود عملیاتی 50 درصد بوده است یعنی از این میزان فروش سود عملیاتی 50 درصدی کسب‌شده است.

در شهریور سال گذشته نسبت سود عملیاتی حدود 20 درصد بوده و شرکت نتوانست از فروش خود سود عملیاتی مناسبی کسب کند، لذا در سال جاری عملکرد عملیاتی شرکت و کیفیت سودآوری شرکت بهبود چشمگیری داشت.

در آذر سال جاری این وضعیت بهبود چشمگیری داشت؛ چراکه سود عملیاتی شرکت بیمه کارآفرین نسبت به سال قبل رشدی 154 درصدی داشته و از رقم یک هزار و 116 میلیارد ریالی سال قبل به رقم دو هزار و 842 میلیارد ریال رسید. این رشد در نسبت بازدهی حقوق صاحبان سهام خالص سود و نسبت سود عملیاتی در صنعت بیمه کمتر معمول و مرسوم بوده و نشان از بالا بودن کیفیت سودآوری شرکت بیمه کارآفرین دارد.

وضعیت رو به رشد
این وضعیت مالی با نسبت‌های مناسب گویایان است که وضعیت شرکت بیمه کارآفرین روزبه‌روز بهبود بیافته و شرایط سودآوری مناسبی را محقق می‌کند که برای سرمایه‌گذاری و اعتماد مشتریان مناسب‌تر از قبل می‌شود.

علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: