کد خبر: ۲۰۱۷۴۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۰۳ اسفند ۱۴۰۰ - 22 February 2022
خبرها حکایت از آن دارد که سرانجام بانک ملت برنده چالش مالیاتی پیرامون تسعیر دارایی‌های ارزی شده و همین مساله سبب هیجان در بورس شده و موتور شاخص را روشن کرد.

بانکداری ایرانی- لیلا فریادرس ، خبرها حکایت از آن دارد که سرانجام بانک ملت برنده چالش مالیاتی پیرامون تسعیر دارایی‌های ارزی شده و همین مساله سبب هیجان در بورس شده و موتور شاخص را روشن کرد.

به گزارش  بانکداری ایرانی، در روزهای اخیر اخبار پیرامون بانک ملت زیاد بود؛ چرا که این بانک دارای قریب به هفت و نیم میلیارد دلار ارز است که در خصوص تسعیر آن ارزها، چالش‌هایی به وجود آمده و درنهایت دیوان عدالت اداری بانک ملت را معاف از درامد مالیات بر درآمد تسعیر دارایی ارزی اعلام کرد.

همین مساله سبب شد تا بازار سرمایه روی خوشی به این حکم نشان داده و نقدینگی زیادی را به سمت بورس کشاند.

آیا بانک ملت با رای دیوان عدالت اداری نجات‌بخش بورس می‌شود؟


همان گونه که از نمودار فوق برمی‌آید بالاترین جذب نقدینگی حقیقی‌ها در بازار سرمایه روز دوم اسفند متعلق به بانک ملت بوده که درنهایت به‌صف خرید 300 میلیونی هم نزدیک شد.

این خبر به همراه خبرهای مثبت از توافق احتمالی هسته‌ای سبب شد تا بازار سرمایه روی خوشی نشان داده و نما گرهای بازار سبز شد و بانک ملت نقش لیدری بورس را مانند همیشه ادامه دهد.

این هیجانات سبب شد تا بانک ملت مجاب به افشاگری شود و در کدال در خصوص تسعیر ارز و معافیت آن افشاگری کند. براین اساس، مجتبی کحالی معاون مدیرعامل در امور مالی "وبملت" عطف به نامه اول اسفند با موضوع شفاف‌سازی درباره حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر معافیت سود تسعیر دارائی‌ها و بدهی‌های ارزی از پرداخت مالیات و بازگشت ذخایر مالیاتی سال قبل اعلام کرد:

«مفروضات ذکر شده در این دادخواست و دادنامه صادره از سوی دیوان عدالت اداری با شرایط دارائی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک‌ها متفاوت است. لذا اظهارنظر در خصوص امکان تسری موضوع موردنظر در دادنامه فوق به درآمد تسعیر خالص دارائی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک‌ها منوط به ابلاغ بخشنامه سازمان مالیاتی است. این بانک ضمن تأکید بر لزوم حفظ منافع سهامداران، متعهد به پیگیری موضوع و افشای آثار حکم صادره پس از ابلاغ بخشنامه سازمان مالیاتی است.»

چرا این بخشنامه برای سهامداران باارزش است؟
بانک ملت حدود هفت و نیم میلیارد دلار تراز مثبت ارزی است و اگر روش تسعیر دارایی طبق نرخ مندرج در ابلاغیه معاون اول رئیس‌جمهور یعنی نرخ تسعیر بر اساس میانگین شش‌ماهه نرخ دلار در سامانه نیما باشد؛ بانک ملت رشد قابل‌توجهی در این حوزه خواهد داشت.

شنیده‌ها حکایت از آن دارد که بیش از 80 درصد از ذخیره 10 هزار و 600 میلیارد تومانی بابت سود تسعیر است که در صورت تایید بانک مرکزی تبدیل به سود عملیاتی شده و نفع آن برای سهامداران و بانک خواهد بود به همین دلیل بازار سرمایه به این رخداد واکنش خوبی نشان داده است.

علاوه بر این در ترازنامه آذرماه 1400 تفاوت تسعیر ارز حدود 16 هزار و 956 میلیارد ریال در نظر گرفته شده است.
سپرده ارزی کوتاه‌مدت بانک ملت در 10 ماهه منتهی به دی‌ماه 1400 مبلغ 60 هزار و 874 میلیارد ریال بوده و سپرده ارزی بلندمدت بانک نیز 208 هزار و 354 میلیارد ریال ارزیابی‌شده است.

اضافه بر این مانده تسهیلات ارزی بانک ملت در ده‌ماهه منتهی به دی‌ماه مبلغ 3444 هزار میلیارد ریال اعلام‌شده است. درآمد حاصله از این تسهیلات 97 هزار میلیارد ریال بوده است.

 

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: