بانک تجارت یکی از بانکهای مطرح در بین 32 بانک و موسسه مالی ایرانی در شبکه الکترونیکی پرداخت کارت یا همان شاپرک است.
به گزارش بانکداری ایرانی و بر اساس گزارش بانک مرکزی، در مرداد 1401، در شبکه الکترونیکی پرداخت کارت، یا «شاپرک»، تعداد سه میلیارد و 715 715 میلیون تراکنش مبلغ 6762هزار میلیارد ریال در مرداد 1401 انجام شدهاست. این رقم در سال گذشته سه میلیارد و 161 تراکنش به ارزش 5368هزار میلیارد ریال بود.
در حقیقت میزان تراکنش های بانک تجارت به لحاظ ریالی در مرداد 1401 بالغ بر 472 هزار میلیارد ریال بود که پنجمین بانک به لحاظ رتبه بندی است.
وضعیت بانک تجارت در شبکه شاپرک
در شبکه الکترونیکی کارت ایران همه بانکها حضور دارند اما 9 بانک از 32 بانک و موسسه مالی ایران بیشترین فعالیت را در این شبکه دارند که بانک ملت، ملی ایران، صادرات ایران، سپه، پارسیان، کشاورزی، تجارت، سامان و رفاه کارگران بیشترین نقش را دارند .
بانک تجارت یکی از مهمترین بانک در این شبکه است. بر همین اساس، در مرداد امسال بانک تجارت 4.6 درصد از کل تراکنشهای ایران را به خود اختصاص داده بود. همچنین 6.99 درصد از کل ارزش ریالی تراکنشهای شاپرک متعلق به بانک تجارت بود.
این میزان از تراکنشها نسبت به سال گذشته تغییر داشته است. در مرداد سال گذشته 4.85 درصد از کل تراکنشهای شبکه شاپرک را به خود اختصاص داده بود که به ارزش ریالی نیز 6.25 درصد از کل مبالغ در این شبکه متعلق به بانک تجارت بود.
تفکیک سهم پذیرنده
بر اساس این گزارش، در مرداد ماه امسال، سهم بانک تجارت از کل کارتخوان فروشگاهی به لحاظ تعدادی در سامانه شاپرک 4.87 درصد، 1.84 درصد کل ابزارهای پذیرش اینترنتی و 0.42 درصد ابزارهای پذیرش موبایلی بودهاست. همچنین در این دوره، به لحاظ ریالی نیز 6.53 درصد از کارتخوان فروشگاهی و 9.73 درصد از ابزار پذیر اینترنتی و 0.77 درصد از ابزارهای پذیرش موبایلی را به خود اختصاص داده بود.
سهم تراکنش های ریالی و تعدادی در داخل فعالیت های بانک تجارت
در پنج ماهه نخست منتهی به 31 مرداد 1401 ، از حدود 97.83 درصد از کل تراکنشهای بانک تجارت متعلق به کارتخوان فروشگاهی و 1.93 درصد متعلق به ابزار پذیرش اینترنتی و 0.25 درصد به ابزارهای پذیرش موبایلی بود. همچنین سهم مبلغی هر یک از ابزارهای پذیرش از تراکنش های بانک تجارت در این دوره به این شرح بود که 79.40 درصد متعلق به کارتخوان فروشگاهی و20.57 درصد اختصاص به ابزار پذیرش اینترنتی و 0.02 درصد به ابزارهای پذیرش موبایلی داشت.