کد خبر: ۲۰۰۳۹۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۷ - ۰۷ دی ۱۴۰۰ - 28 December 2021
همچنین صحبت‌های رئیس کل بانک مرکزی از بهبود عرضه بازار ارز، باعث شد که فرصتی برای جولان افزایشی‌های بازار به وجود نیاید. در این شرایط، هر خبری از بهبود روند مذاکرات می‌تواند بهای دلار را به شکل پله‌ای پایین آورد.

در روز شروع دور جدید مذاکرات هسته‌ای وین، بازار ارز هم به انتظار اخبار جدید نشست. اخبار جدید منتشر شده از مقر مذاکرات خبر از نزدیک‌تر شدن به توافق جدید می‌دهد. همچنین صحبت‌های رئیس کل بانک مرکزی از بهبود عرضه بازار ارز، باعث شد که فرصتی برای جولان افزایشی‌های بازار به وجود نیاید. در این شرایط، هر خبری از بهبود روند مذاکرات می‌تواند بهای دلار را به شکل پله‌ای پایین آورد.

دیروز دوشنبه ۶ دی ماه دلار که بر اثر خبر‌های برجامی به کانال ۲۹‌هزار تومان برگشته بود، بدون حرکت افزایشی یا کاهشی در محدوده ۲۹‌هزار و ۸۰۰ تا ۲۹ هزارو ۹۰۰ تومان نوسان داشت. فعالان بازار ارز که در انتهای روز یکشنبه تلاش‌هایی برای افزایش قیمت دلار در روز دوشنبه داشتند در ابتدای ساعات کاری دیروز با رقم ۲۹‌هزار و ۸۷۰ تومان شروع به کار کردند. این رقم در حوالی ظهر روز دوشنبه با کاهشی ۲۰ تومانی به قیمت ۲۹‌هزار و ۸۵۰ تومان رسید که این قیمت تا اواخر ساعت کاری روز دوشنبه بدون تغییر ماند و بازار ارز در این روز در همان قیمت ۲۹‌هزار و ۸۵۰ تومان بسته شد. پیش‌بینی‌های فعالان بازار ارز از قیمت دلار در روز‌های آتی نیز همچنان خالی از نوسان و در محدوده ۲۹‌هزار و ۸۰۰ الی ۹۰۰ تومان مطرح می‌شد.

خبر اول: روند مذاکرات در دوره جدید
خبر اول مورد توجه دلار در روزهای اخیر مذاکرات در جهت لغو تحریم‌هاست. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در روز شروع دور جدید مذاکرات گفت: امروز سند مشترک و قابل‌‌‌قبولی روی میز مذاکره‌‌‌کنندگان داریم که آنها را اسناد یکم و پانزدهم دسامبر می‌‌‌خوانیم؛ هم در موضوع هسته‌‌‌ای و هم تحریم‌ها. او در این راستا تاکید کرد: این به آن معناست که دیگر سند ژوئن ۲۰۲۰ را کنار گذاشتیم و به سند جدید و مشترکی رسیده‌ایم. از امروز مذاکرات ما حول آن سند مشترک شروع می‌شود؛ از جمله موضوعات در دستور کار در مذاکرات جاری ما بحث تضمین و راستی‌آزمایی‌هاست. او در ادامه به ‌‌‌پافشاری ایران بر روی بحث فروش آزاد نفت در دور جدید مذاکرات نیز اشاره کرد. بازار ارز نیز در واکنش به این اخبار از حجم معاملات خود کاسته و با نوسان اندک در روز دوشنبه به کار خود ادامه داد. نرخ دلار در بازار آزاد ایران که از روز‌های ابتدایی هفته جاری دچار کاهش قیمت شده بود، همچنان در انتظار تداوم روند کاهشی به‌سر می‌برد. به گفته برخی از فعالان بازار ارز ایران در صورت تداوم انتشار اخبار مثبت از محل مذاکرات هسته‌ای در روز‌های آتی، احتمالا شاهد ریزش‌های بیشتر نرخ دلار خواهیم بود.

خبر دوم: تقویت ورودی ارز
اما اخبار مذاکرات، تنها موضوعی نبود که مورد توجه فعالان بازار ارز قرار گرفت. علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی روز دوشنبه در نشستی مطبوعاتی گفت: از نظر ورود ارز به کشور در شرایط بسیار خوبی هستیم و پیش‌بینی من این است که در آینده نزدیک اوضاع روبه‌بهبود خواهد رفت. وی در ادامه به بهتر شدن شرایط بازار ارز در صورت ایجاد توافق جدید برجام نیز اشاره کرد. سخنان حاضران در این نشست مطبوعاتی می‌تواند بیانگر انتظارات کاهشی بازارساز از بازار ارز در روز‌ها و ماه‌های آینده باشد. با این حال باید دید این سکون قیمتی دلار تا کی ادامه‌دار خواهد بود و روند قیمت این اسکناس آمریکایی در روز‌های آینده به چه سمتی خواهد رفت.

سیگنال رئیس کل بانک مرکزی و همچنین اخبار برجامی نشان می‌دهد که به نظر نمی‌رسد افزایشی‌های بازار این روزها شرایطی برای مانور در بازار داشته باشند.

سکه تمام بهار آزادی هم که در روز‌های گذشته در حوالی قیمت ۱۳‌میلیون و ۵۰ الی ۱۰۰‌هزار تومان نوسان می‌کرد در روز ساکن شدن قیمت دلار بدون نوسان ماند و در همان نرخ روز یکشنبه با قیمت ۱۳‌میلیون و ۱۰۰‌هزار تومان معامله شد. این در حالی است که قیمت هر اونس طلای جهانی روز دوشنبه با ۲ دلار افزایش قیمت نسبت به‌روز قبل از آن در ساعت ۱۹:۳۰ به وقت تهران ۱۸۱۲ دلار معامله شد. قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز در معاملات روز دوشنبه به یک‌میلیون و ۲۹۵‌هزار تومان رسید.

باران ایرمان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: