کد خبر: ۲۰۰۳۱۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۶ - ۰۴ دی ۱۴۰۰ - 25 December 2021
روزنامه جمهوری با اعلام اینکه دولت بودجه‌ دستگاه های زیانده و بی خاصیت را حذف کند تا مجبور به حذف ارز ترجیحی و اخذ مالیات از دارایی مردم نباشد، نسبت به وقوع طغیان در جامعه هشدار داد.

روزنامه جمهوری با اعلام اینکه دولت بودجه‌ دستگاه های زیانده و بی خاصیت را حذف کند تا مجبور به حذف ارز ترجیحی و اخذ مالیات از دارایی مردم نباشد، نسبت به وقوع طغیان در جامعه هشدار داد.

به گزارش بانکداری ایرانی به نقل از روزنامه جمهوری با انتقاد از تصمیمات غیر کارشناسانه مسئولان اعلام کرد : لایحه بودجه 1401 ، ایرادات بسیاری دارد که انتظار می‌رود با همکاری دولت و مجلس برطرف شوند. برای خنثی سازی تحریم‌ها در لایحه پیشنهادی ، حذف ارز 4200 تومانی و مالیات بر دارائی گنجانده شده که اقدامی خطرناک است. چرا که مستقیماً بر معیشت مردم اثر منفی داشته و سفره کوچک اقشار فقیر را کوچک‌تر می‌کند.

دولت برای توجیه حذف ارز ترجیحی، سخن از یارانه‌ای جدید تحت عنوان کارت اعتباری به میان می‌آورد. تجربه‌ای که طی 20 سال گذشته با پرداخت انواع یارانه‌ها ، عدم کارائی و فسادزا بودن آن به اثبات رسیده است. به نظر می‌رسد دولت سیزدهم از تجربه تلخ پرداخت یارانه در سال‌های گذشته و عوارض منفی آن از تبعیض گرفته تا تورم‌زائی و زیان‌های مستمر اقشار ضعیف جامعه از کاهش ارزش پول ملی غفلت کرده‌اند !

احتمال دیگر این که چون بودجه‌نویسان از اقشار ضعیف نیستند با مشکلات آشنائی ندارند و بدون آنکه به عوارض منفی این قبیل تصمیمات توجه داشته باشند به سوی چنین طرح‌هائی کشیده می‌شوند.

اخذ مالیات از دارائی‌ها ، علاوه بر اینکه نوعی بدعت در اخذ مالیات است، مشکلات زیادی برای عموم مردم به وجود خواهد آورد که چه بسا به انفجار اجتماعی بزرگ و غیر قابل کنترل منجر شود !

مالیات را از درآمد می‌گیرند نه از دارائی . اگر سازوکاری وجود داشته باشد که جمع‌آوری دارائی با پرداخت مالیات همراه باشد، اقدامی منطقی است. این روشی است که در جهان مرسوم بوده و در ایران به صورت ناقص اجرا شده است. اجرای صحیح و کامل این روش، می‌تواند درآمد مالیاتی دولت را حتی به همان میزان افزایش 61 درصدی پیش‌بینی شده در لایحه بودجه 1401 محقق کند ولی گرفتن مالیات از دارائی موجود ، نه منطقی است و نه ممکن !

کارمندی را در نظر بگیرید که با زحمت زیاد در سال‌های قبل از بی‌ارزش شدن پول ملی با قناعت و به صورت اقساطی خانه‌ای خریده و در اثر سقوط پول ملی همان خانه 20 میلیارد تومان قیمت‌گذاری می‌شود و صاحبخانه با حقوق کارمندی یا بازنشستگی با قناعت، روزگار می‌گذراند . دولت چگونه می‌خواهد از خانه این کارمند مالیات بگیرد؟ آیا می‌داند این اقدام چه طغیانی در جامعه به راه می‌اندازد؟

این روش‌ها به جای آنکه تحریم‌ها را خنثی کنند به خنثی‌سازی مردم منجر می شوند. دولت چرا برای شهرداری‌ها بودجه در نظر گرفته است؟ چرا می‌خواهد به دستگاه‌های آویزان و بی‌خاصیت بودجه بدهد؟ این بودجه‌ها را حذف کند تا مجبور نباشد ارز ترجیحی را حذف و یا از دارائی مردم مالیات اخذ کند.

نمایندگان مجلس برای اصلاح لایحه بودجه 1401 وظیفه‌ای سنگین بر عهده دارند.

باران ایرمان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: