کد خبر: ۱۹۹۴۸۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۶ - ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - 27 November 2021
بانک قرض الحسنه رسالت از جمله بانک‌هایی است که در سه سال گذشته وضعیت متفاوت و رو به رشدی را تجربه کرده و در سال جاری رشدی نزدیک به 900 درصدی را در سودآوری خود تجربه کرده است.

بانک قرض الحسنه رسالت از جمله بانک‌هایی است که در سه سال گذشته وضعیت متفاوت و رو به رشدی را تجربه کرده و در سال جاری رشدی نزدیک به 900 درصدی را در سودآوری خود تجربه کرده است.

به گزارش بانکداری ایرانی، بانک قرض الحسنه رسالت در یک سال گذشته علاوه بر افزایش سرمایه حدود چهار برابری و رساندن سرمایه خود از رقم 500 میلیارد ریال به مبلغ یک هزار و 940 میلیارد ریال، گام بزرگی را در جهت رشد کفایت سرمایه و نسبت های دارایی و سرمایه به ریسک برداشته است.

بر اساس همین رخدادها بود که بانک رسالت که در شهریور 96 هیچ گونه درآمد مشاع نداشته و رقم این سرفصل را صفر اعلام کرده بود، در شهریور 1400 بعد از دوسال درآمد مشاع 13 هزار و 655 میلیارد ریالی را ثبت کرده است.

نکته مهمتری که برای بانک رسالت رخ داده است موضوع سود خالص است. در یکی دو سال اخیر بانک قرض الحسنه رسالت با زیان خالص حدود 400 میلیارد ریالی مواجه بوده و رقم زیان رو به رشد بود اما در سال 1400 بر اساس برنامه ریزی های گذشته و بسترسازی های مناسب، سود خالص چهار هزار و 584 میلیارد ریالی را با رشد 851 درصدی نسبت به سال 99 ثبت کرده است.

در شهریور سال گذشته بانک قرض الحسنه رسالت نه تنها برای هر سهم سودی در نظر نگرفته بود بلکه زیان 211 ریالی نیز شناسایی کرده بود اما در سال جاری برای هر سهم 2362 ریال سود شناسایی کرده که بر اساس محاسبات حدود 439 درصد رشد در این حوزه رخ داده است.

و نکته جالب توجه دیگر اینکه در ابتدای سال 99 این بانک دارای زیان انباشته 253 میلیارد ریالی بود و با توجه به اینکه در آن دوران سرمایه بانک 500 میلیارد ریال بود خطر زیادی را متوجه بانک کرده بود و سبب نگرانی سرمایه گذاران شده بود اما در شهریور 1400 سود انباشته بانک به رقم چهار هزار و 835 میلیارد ریال رسیده که دو برابر سرمایه بانک است و نشان از سلامت مالی بانک و از بین رفتن کلیه ریسک های موجود است.

و در نهایت اینکه کفایت سرمایه بانک قرض الحسنه رسالت در ابتدای سال 99 نزدیک به صفرو حدود 0.9 درصد بوده اما در ابتدای سال 1400 به رقم 2.68 درصد رسیده و رشد سه برابری نشان از بهبود نسبت سرمایه به دارای موزون به ریسک بانک نیز است.

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: