کد خبر: ۱۹۹۴۱۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۴ - ۰۳ آذر ۱۴۰۰ - 24 November 2021
رییس سازمان بورس گفت: پیشنهاد پرداخت سود سال جاری سهام عدالت باید در شورای عالی بورس تصویب تا به شرکت ها ابلاغ و طی دو ماه انجام شود.

رییس سازمان بورس گفت: پیشنهاد پرداخت سود سال جاری سهام عدالت باید در شورای عالی بورس تصویب تا به شرکت ها ابلاغ و طی دو ماه انجام شود.

مجید عشقی در حاشیه جلسه هیات مدیره سازمان بورس به آخرین وضعیت پرداخت سود سهام عدالت اشاره کرد و گفت: مقرر شد پیشنهادات نهایی پس از اخذ مجوز از طریق شواری عالی بورس به شرکت‌ها ابلاغ شود که طی یکی دو ماه آینده این کار انجام خواهد شد.

وی افزود: سال گذشته رویه پرداخت سود سهامداران عدالت به دو روش مستقیم و غیرمستقیم وجود داشت که سال جاری نیز با الهام از همان رویه سود سهام عدالت پرداخت می‌شود هرچند تصمیم نهایی با شورای عالی بورس است.

این مقام مسئول درباره مشکل برگزاری مجمع برخی شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی توضیح داد: در مورد شرکت‌های استانی باید تصمیم‌گیری شود. بسته کامل سهام عدالت شامل شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت، شرکت‌های غیر بورسی‌ و موضوعاتی شامل فروش سهام و دیگر موارد در دست تهیه است و جلسات آن برگزار می‌شود که امید است به جمع‌بندی برسد.

عشقی ادامه داد: سود شرکت‌های ۳۶ گانه از سبد سهام عدالت دریافت و بطور مستقیم و غیرمستقیم به وکالت از شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی پرداخت می‌شود اما درباره ترکیب هیات مدیره و مجامع این شرکت‌ها باید تصمیم‌گیری شود.

۲۷۰ شرکت از طریق سجام سود پرداخت کردند

وی درخصوص پرداخت سود سهام شرکت‌ها از طریق سامانه سجام گفت: پیش از این هر شرکت استانی برای پرداخت سود، رویه مخصوص داشت اما در یکی دو سال گذشته این موضوع مطرح شد تا شرکت سپرده‌گذاری، دریافت و پرداخت سودها را از طریق اطلاعاتی که در سامانه سجام وجود دارد، انجام دهد. سال گذشته نزدیک به ۱۳۰ شرکت و سال جاری نیز ۲۷۰ شرکت سود سهام را از طریق سامانه سجام پرداخت کردند.

رییس سازمان بورس اضافه کرد: برخی شرکت‌ها برای پرداخت سود سهام از طریق سامانه سجام درخواست دادند که در یکی دو ماه آینده بستر فنی برای انجام آن آماده می‌شود تا همه شرکت‌ها بتوانند سود را از این طریق پرداخت کنند. البته در آینده الزامی خواهیم گذاشت تا همه شرکت‌ها سود سهام را از طریق سامانه سجام پرداخت کنند.

توسعه‌ بخشی، سیاست سازمان بورس در اعطای مجوزها

عشقی تصریح کرد: اکنون کمیته‌های مربوط به اخذ مجوز در حال بررسی درخواست‌های ارائه شده هستند. دیروز نیز مجوز موافقت اصولی تاسیس یک کارگزاری صادر شد و این روند ادامه خواهد داشت. تاکنون از ۳۸ درخواست تاسیس کارگزاری چهار درخواست پاسخ داده و سه درخواست رد شده است. این درخواست‌ها به مرور و با دقت برای رعایت همه الزام‌ها بررسی می شوند، تلاش بر این است هفته‌ای یک تا ۲ مجوز در هیات مدیره بررسی و نظر نهایی اعلام شود.

وی افزود: در صدور مجوز موافقت اصولی‌ها، حداقل‌هایی از نظر سابقه کاری در صنعت، توان مالی و تحصیلات در نظر گرفته شده که باید کسب شود. صندوق‌ های سرمایه‌گذاری را نهادهای مالی راه‌اندازی می‌کنند اما اکنون بحث در خصوص اعطای مجوزها نهادهای مالی مانند شرکت‌های کارگزاری و سبدگردان‌ها است.

باران ایرمان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: