کد خبر: ۱۹۸۶۸۴
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۵ - ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - 02 November 2021
رئیس کل سابق بانک مرکزی به اظهاراتی مبنی بر انتشار پول بی‌پشتوانه در دو سال گذشته و تاثیر آن بر رشد پایه پولی واکنش نشان داد.

بانکداری ایرانی- رئیس کل سابق بانک مرکزی به اظهاراتی مبنی بر انتشار پول بی‌پشتوانه در دو سال گذشته و تاثیر آن بر رشد پایه پولی واکنش نشان داد.

به گزارش ایسنا، علی صالح آبادی_رئیس کل بانک مرکزی در جلسه هماهنگی لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: بخشی از رشد پایه پولی در سال‌های ١٣٩٨ و ١٣٩٩ مربوط به تسعیر دارایی‌های بلوکه شده و پرداخت مابه‌التفاوت ارز ترجیحی توسط بانک مرکزی بوده که این رویکردها در نهایت منجر به رشد تورم شده است.

در واکنش به این اظهارات، عبدالناصر همتی در صفحه شخصی اینستاگرام خود نوشت: اخیرا مطالبی مطرح شده است که گویی در سال‌های گذشته پول بی‌پشتوانه منتشر شده و لذا این دلیل رشد پایه پولی بالا بوده است. لازم است اشاره شود که از نظر اصول حسابداری امکان انتشار پول بی‌پشتوانه وجود ندارد و در سال‌های ١٣٩٨ و ١٣٩٩ هیچگونه پول بی‌پشتوانه منتشر نشده است و آنچه که بر اساس تکالیف قانونی در بانک مرکزی انجام شده است، خرید ارزهای مسدودی دولت و صندوق توسعه ملی و پرداخت ریال به دولت در ازای آن برای تامین هزینه‌های ضروری کشور بود منجر به افزایش خالص ذخایر خارجی بانک مرکزی شده است.

وی افزود: در نتیجه، پول با پشتوانه ارزهای مسدودی و طبق تکلیف قانونی انتشار یافته است. کاهش اندک رشد پایه پولی در ماه‌های اخیر نیز به خاطر استفاده حدود ۲ میلیارد دلار از همان ذخایر ارزهای مسدودی قبلا خریداری شده در عراق و چین، برای واردات واکسن‌های کرونا و نهاده‌های کشاورزی بوده است که به دلیل رفع محدود مسدودیت و فروش آن توسط بانک مرکزی موجب برگشت ریال آن به بانک مرکزی شده است.

رئیس کل سابق بانک مرکزی در پایان بیان کرد: امید است با رفع تحریم‌ها و امکان استفاده از ارزهای مسدودی و صادراتی از فشار برای رشد پایه پولی و انتشار پول برای رفع مشکلات دولت کاسته شده و منجر به کاهش پایدار رشد پایه پولی و نقدینگی شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: