کد خبر: ۱۹۴۸۰۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۸ - ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - 20 May 2021
عدم افزایش سرمایه بانک رفاه کارگران با توجه به قوانین موجود و میزان لازم کفایت سرمایه جهت ادامه فعالیت بانک ها، این بانک را با طیف وسیعی از جمعیت کارگری که سهامداران اصلی آن هستند با چالش های جدی روبرو می کرد.

عدم افزایش سرمایه بانک رفاه کارگران با توجه به قوانین موجود و میزان لازم کفایت سرمایه جهت ادامه فعالیت بانک ها، این بانک را با طیف وسیعی از جمعیت کارگری که سهامداران اصلی آن هستند با چالش های جدی روبرو می کرد.

معنای ساده افزایش سرمایه عبارت است از: فرایندی که در پی آن شرکت با جذب منابع جدید به شکل قوی‌تری در چرخه اقتصادی ظاهر می‌شود و فعالیت‌های توسعه‌ای خود را پی می‌گیرد. فرآیند انجام این مهم به واسطه اهمیت آن و نیز تغییرات قابل تأملی که با خود به همراه دارد بسته به نوع آن با بررسی های چندین و چندماهه رو به رو است.

بانک ها با عملیات واسطه گری مالی و اعطای تسهیلات به بخش های تولیدی کشور مهم ترین منبع تامین مالی در کشور هستند که در اقتصاد نیز نقش مهم و به سزایی در افزایش تولید ناخالص داخلی و رشد اقتصادی دارند. بنابراین یکی از روش های تأمین مالی سیستم بانکی با هدف افزایش قدرت وام دهی از محل منابع پایدار، استفاده از افزایش سرمایه و کسب نقدینگی برای سیستم بانکی است.

بنابر این مفهوم افزایش سرمایه به ویژه برای بانک های کشور از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. تنها بانک کارگری کشور یعنی بانک رفاه کارگران که با تسهیلات در بخش های مختلف سبب رونق اقتصادی فضای کسب و کار و بهره مندی جامعه کارگری از تسهیلات قرض الحسنه و مشاغل خانگی این بانک شده در اقدامی مؤثر موفق به افزایش سرمایه خود از ۲۳ هزار و ۳۲۶ میلیارد ریال به ۱۹۲ هزار و ۶۸۹ میلیارد ریال شد که از جهات مختلف قابل بررسی است.

افزایش سرمایه ۷۳۵ درصدی این بانک در درجه اول بانک رفاه کارگران را در زمره چند بانک نخست کشور قرار می دهد که با سرمایه ای قابل اتکاء در نظام بانکی کشور حضور دارد. از منظر ارتقاء خدمات رسانی نیز باید به این موضوع توجه کرد که اسم بانک رفاه کارگران با جامعه کارگری کشور گره خورده و ارتباط تنگاتنگ آن با این مسئله، نیازمند افزایش ظرفیت ها در بخش تسهیلات است.

تمرکز جدی دولت برای واگذاری بسیاری از امور به بخش خصوصی در آینده ای نه چندان دور جمعیت کارگری را افزایش می دهد که در این صورت میزان افزایش توانمندی ها در حوزه های مختلف برای این بانک اجتناب ناپذیر خواهد بود.

عدم افزایش سرمایه بانک رفاه کارگران با توجه به قوانین موجود و میزان لازم کفایت سرمایه جهت ادامه فعالیت بانک ها، این بانک را با طیف وسیعی از جمعیت کارگری که سهامداران اصلی آن هستند با چالش های جدی روبرو می کرد. کاهش سطح تسهیلات، مشکلات عدیده در جذب منابع و عدم حمایت های لازم از بسیاری از واحدهای تولیدی زیر مجموعه شستا که تعداد قابل توجهی از ظرفیت های صنعتی کشور را شامل می شوند، تنها بخشی از پیامد های منفی بود که می شد برای این بانک متصور بود.

افزایش کفایت سرمایه بانک رفاه کارگران به ۸.۶۹ درصد میزان ارائه تسهیلات به هر بخش تولیدی را حداقل ۱۰ برابر کرده است که خود پشتوانه مهمی برای تحقق شعار سال خواهد بود. به طوری که در بخش پرداخت تسهیلات قرض الحسنه به مستمری بگیران سازمان تأمین اجتماعی، رشد ۱۰ برابری در سال ۹۹ را شاهد بودیم. از دیگر مزایای افزایش کفایت سرمایه بانک میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:

افزایش اعتماد عمومی به بانک
ایجاد سپر ایمنی برای بانک در مواقع مواجه با ریسکهای غیر منتظره
کاهش نگرانی نهادهای نظارتی بانکها
کاهش ریسک نقدینگی بانک

بانک رفاه کارگران اگرچه در آخرین صورت های مالی خود با کاهش ۹۳ درصدی زیان انباشته، گام بزرگی را برداشت اما نبود زمینه لازم جهت حضور قدرتمند در موضوعاتی مانند سرمایه گذاری ، خرید و پذیرش اوراق مشارکت و نیز خرید دارائی ها، امکان پایدار ماندن این وضعیت را با تهدید رو به رو می کردکه با این افزایش سرمایه، اوضاع به نفع این بانک تغییر کرد.

با این وجود باید اذعان کرد این اتفاق یکی از بهترین خبرها برای نظام بانکی در چندماهه اخیر است که در آن شاهد بازگشت بانک رفاه کارگران به جایگاه اصلی خود هستیم.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: