کد خبر: ۱۹۰۴۸۳
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۴ - ۳۰ دی ۱۳۹۹ - 19 January 2021
حق سرانه بیمه در مناطق ایران زیر 5درصد است حال آنکه در تهران 14 درصد است همچنین ضریب نفوذ بیمه که بطور میانگین در ایران حدود 2،34 درصد است در تهران حدود 3،96 درصد است لذا برای انکه بنابه گفته رییس کمیسیون مجلس ، ضریب نفوذ مناسبی در کشور رخ دهد باید صنعت بیمه از تمرکز گرایی دست برداشته و به سراغ مناطق نیز برود.

صنعت بیمه در ایران چنان توان خود را در پایتخت کشور متمرکز کرده که برخی از شرکت‌های بیمه حتی در برخی از استانها نیاز به داشتن شعبه ندیده و مرکز استانها را هم جای مناسبی برای فعالیت نمی شناسند. یکی از علت های اصلی این رویکرد، کمبود نیروی متخصص در مناطق است.


به گزارش بانکداری ایرانی، صنعت بیمه در حال پوست اندازی بزرگی است. ابزارهای نوین، سرمایه سنگین شرکت های خصوصی، فناوری‌های به‌روز در برخی از شرکت‌ها و شرکت‌های تخصصی از جمله مواردی هستند که در یک دهه اخیر در صنعت بیمه رخ داده و این صنعت را متحول کرده‌است، اما آیا این همه ماجراست؟ آیا همه نواقص و چالش‌های صنعت بیمه ایران حل شده و این صنعت به بازدهی، بهره‌وری و شکوفایی رسیده‌است؟ برای پاسخ به این سوال باید صنعت بیمه را در حوزه‌های مختلفی مورد بازنگری قرار داد.


یکی از مورادی که باید به آن توجه زیادی کرد مساله نیروهای متخصص در صنعت بیمه‌است. نیروی متخصص در هر صنعتی به عنوان شاه کلید پیروزی بنگاه‌های فعال در آن صنعت است. صنعت بیمه ایران دارای نیروهای مجرب زیادی است که بر اساس سالها کار و تلاش تحارب زیادی را کسب کرده‌اند اما شرکت‌های بیمه علاوه بر نیروی مجرب به نیروی تحصیل کرده و خلاق نیاز دارد تا بتواند تحولی در این صنعت ایجاد کند. در گذشته برخی از شرکتهای بیمه مانند بیمه دولتی ایران با دانشگاه های کشور قرارداد امضا کرده تا از دانش و تحقیقات و حتی نیروهای متخصص ان دانشگاه‌ها بهره برده و علاوه بر این موارد نیروی تازه نفس تربیت کنند، اما در سال‌های اخیر این کار کمتر صورت می‌گیرد.


بر اساس آخرین سالنامه بیمه مرکزی، در حال حاضر در صنعت بیمه حدود 40 هزار نفر به عوان ثابت مشغول به کار هستند البته حدود 33 درصد یعنی حدود 12 هزار نفر از این تعداد در بیمه مرکزی و شرکت دولتی بیمه ایران مشغول هستند و از حدود 28 هزار نفر موجود تنها 42 درصد تحصیلات بالاتر از فوق دیپلم دارند.


اما مشکل بزرگتر شرکت های بیمه در زمینه نیروی انسانی تمرکز نیروهای متخصص در تهران است. این مساله سبب شده است تا صنعت بیمه در شهرهای ایران از مشکل نیروی زبده رنج ببرد.


اخیرا، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت که سال آینده وارد تدوین قانون برنامه هفتم توسعه می شویم و صنعت بیمه به عنوان یکی از مباحث اقتصاد کشور مدنظر ماست که اکنون براساس گزارشات رسیده، عملکرد صنعت بیمه در برنامه ششم توسعه راضی کننده و قانع کننده نیست و باید صنعت بیمه اقدامات ویژه تری انجام دهد.


حق سرانه بیمه در مناطق ایران زیر 5درصد است حال آنکه در تهران 14 درصد است همچنین ضریب نفوذ بیمه که بطور میانگین در ایران حدود 2،34 درصد است در تهران حدود 3،96 درصد است لذا برای انکه بنابه گفته رییس کمیسیون مجلس ، ضریب نفوذ مناسبی در کشور رخ دهد باید صنعت بیمه از تمرکز گرایی دست برداشته و به سراغ مناطق نیز برود.


چندی پیش یکی از مدیران شعب یکی بیمه خصوصی طی مصاحبه ای اعلام کرده بود که جای خالی نیروی متخصص و متعهد در استان های کوچک به حدی است که این امرباعث دلسردی بیمه گذاران و مشتریان شده‌است چرا که نیروهای شرکت های بیمه حتی توان معرفی محصولات شرکت‌های بیمه را ندارند.
بر اساس این گزارش، در حال حاضر 40 درصد از تولید حق بیمه در تهران و 60 درصد مابقی در 30 استان کشور متمرکز یافته است این درحالی که تنها 16 درصد از جمعیت کشور در تهران سکونت دارند یعنی این رخداد نشان از ان دارد که شرکت های بیمه تمام تمرکز خود را بر تهران گذاشته و به شهرستانها کمتر توجه دارند.


در نهایت اینکه برای رسیدن به درصد خوبی از حق بیمه تولیدی، ضریب نفوذ و صنعت بیمه پویا باید در درجه اول به تربیت متخصصین بومی اقدام کرد و در نهایت توجه را بیشتر معطوف مناطق کرد و بجای تمرکزگرایی صرف به توسعه صنعت بیمه در همه مناطق کشور دست زد و می توان با خلاقیت و نوآوری با کمترین هزینه در مناطق ضریب نفوذبیمه را افزایش داد.

علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: