کد خبر: ۱۸۹۴۳۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۴ - ۰۱ دی ۱۳۹۹ - 21 December 2020
با وجود گله‌مندی شرکتهای بیمه؛
خوشبختانه شیوع و همه گیری ویروس کرونا، عامل کاهش تصادفات جاده ای شده و پلیس راه استان های مختلف از کاهش تا 20 درصدی تصادفات سخن می گویند و از طرف دیگر به دلیل سرمایه گذاری های مالی شرکت های بیمه بازدهی خوبی را کسب کرده‌اند.

نزاع خیابانی آنها برای جذب بیمه شخص ثالثسال 99 با همه مشکلاتی که داشت، اما برای شرکت ها بیمه بهتر از سال های قبل بوده است.


به گزارش بانکداری ایرانی ، از یک طرف، خوشبختانه شیوع و همه گیری ویروس کرونا، عامل کاهش تصادفات جاده ای شده و و پلیس راه استانهای مختلف از کاهش تا 20 درصدی تصادفات سخن می گویند و از طرف دیگر به دلیل سرمایه گذاری های مالی شرکت های بیمه بازدهی خوبی را کسب کرده‌اند.


اما با وجود کاهش تصادفات جاده ای و افت میزان پرداخت خسارت، شرکت‌های بیمه همواره سخن از زیان ده بودن بیمه شخص ثالث به میان آورده و از اجباری بودن آن گله‌مند هستند. آنها می گویند که شرکت‌های بیمه از محل بیمه شخص ثالث هیچ عایدی نداشته و تنها به خاطر نقدینگی بالای آن و اجباری بودن آن در این حوزه هستند.


در اواخر سال 98 مدیرعامل سابق شرکت بیمه آسماری با اشاره به این نکته که «از فروش بیمه نامه شخص ثالث سودی عاید شرکت‌های بیمه نمی‌شود»، افزود: تنها دلیل شرکت‌های بیمه که سبب ثالث فروشی می‌شود نقدینگی است، تا به واسطه این نقدینگی امورات خود را راحت‌تر بگذرانند و اگر این بیمه‌نامه حالت نقدینگی نداشت هیچ شرکت بیمه‌ای تمایل به فروش این بیمه‌نامه نداشت.


این سخنان در حالی مطرح می شود که همتی زمانی که رییس بیمه مرکزی بود و در اوج مشکلات صنعت بیمه اظهار کرده بود که اجباری شدن برخی از رشته ها برای صنعت بیمه چندان بد نبوده اما این شرکت های بیمه هستند که با نرخ شکنی های نا بجا باعث ضرر و زیان شرکت خود می شوند ولی در سال 96 از زیان 32 هزار میلیارد ریالی شرکت های بیمه از محل بیمه «شخص ثالث» ظرف پنج سال گذشته خبر داد که بخشی از آن از به دلیل رقابت ناسالم شرکت های بیمه و نرخ شکنی آنها بوده است و نه چیز دیگر.


بر اساس این گزارش، در آذر سال 1395 رییس کل وقت بیمه مرکزی طی سخنرانی‌ اعلام کرد: «تجربه نشان داده است در کشور ما اجباری کردن برخی از رشته‌های بیمه‌گری در توسعه و استفاده از آن نقش داشته است. بیمه‌های شخص ثالث، حوادث راننده، بیمه‌های درمانی، بیمه‌های عمر کارکنان، بیمه حوادث دانش‌آموزی از مواردی است که با نوعی اجبارهمراه بوده و در کشور ما رواج یافته است که در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد پرتفوی بیمه‌ها را تشکیل می دهند.» این توسعه بیمه شخص ثالث در صنعت بیمه ادامه داشته و شرکت ها نیز از ان استقبال کرده اند و در حقیقت شرکت ها برای بیمه شخص ثالث از تسهیلات طولانی مدت تا 36 ماه و نرخ شکنی های سخن می گویند. این در حالی است که امسال وضعیت خسارت دهی آنها کاهش یافته و قطعا رقابت بر سر بیمه شخص ثالث از مرحله رقابت به چنگ و نزاع خواهد رسید.

در همین راستا در گزارش صورت های مالی شرکت های بیمه برای دوره شش ماهه نخست امسال نشان می دهد که شاخص «نسبت خسارت» اغلب این بنگاه‌های مالی نسبت به مدت مشابه سال قبل به میزان چشمگیری کاهش یافته و حق بیمه تولیدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته 31،4 درصد رشد داشته است. همچنین مطابق این آمارها نسبت خسارت بازار با 8،3 واحد کاهش (در مقایسه با دو ماهه اول سال قبل) به 49 درصد رسیده است.

علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: