به گزارش ایسنا، حوزه روابط کار از جمله حوزه هایی است که بیشترین مخاطب را در میان مردم دارد و کارفرمایان و کارگران به سبب دریافت خدمات مورد نیاز، بخش اعظمی از مخاطبان آن را تشکیل می دهند.
وزارت کار با توجه به افزایش جمعیت جامعه هدف از یک سو و محدودیتهای موجود در بحث افزایش ساختار اداری از سوی دیگر، سامانه جامع روابط کار را به منظور شفاف سازی و افزایش سرعت خدمت رسانی و دسترسی غیر حضوری کارگران و کارفرمایان به خدمات حوزه کار راه اندازی کرده است. بر این اساس کارگران و کارفرمایان برای دریافت خدمات مورد نیاز از قبیل ثبت درخواست بیمه بیکاری، ثبت شکایات و پاره ای امور دیگر با مراجعه به دفاتر پیشخوان می توانند مراحل احراز هویت خود را دنبال کنند اما در این مسیر مشکلاتی همچون عدم آشنایی دفاتر پیشخوان با نحوه ثبت نام و سردرگمی کارگران در نحوه ثبت نام و پرداخت هزینه ها به وجود آمد که باعث شد وزارت کار راهکارهای دیگری را برای تسهیل ثبت نام و احراز هویت کارگران و کارفرمایان در دستور کار قرار دهد.
هدف از ایجاد سامانه جامع روابط کار، ارائه خدمات الکترونیکی با سرعت، شفافیت و سلامت بیشتر در راستای سیاست های وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در جهت استقرار دولت الکترونیک است و وزارت کار درصدد برآمد به منظور توسعه مراکز ثبت نام و احراز هویت کارگران و کارفرمایان صرفنظر از دفاتر پیشخوان، از ظرفیت شعبات بانک رفاه کارگران در سراسر کشور نیز استفاده کند.
پیشنهاد مراجعه به شعب بانک رفاه کارگران برای احراز هویت در دویست و نود و سومین نشست شورای عالی کار به تصویب رسید. پیش از این مبلغ پرداختی برای احراز هویت کارگران در دفاتر پیشخوان ۵۰۰۰ تومان اعلام شده بود اما دفاتر پیشخوان بابت احراز هویت کارگران مبلغ ۱۸ هزار تومان دریافت می کردند که پرداخت این مبلغ برای کارگران مشکل بود.
سامانه جامع روابط کار تمام فرایندها و وظایف معاونت روابط کار وزارت کار و خدمات مورد نیاز را به شکل الکترونیکی و غیرحضوری به کارگران و کارفرمایان ارائه می کند و برای بهره مندی از خدمات آن کافی است تنها یکبار احراز هویت صورت گیرد.در همین راستا تسهیل روند احراز هویت کارگران و کارفرمایان در سامانه جامع روابط کار با امضای تفاهم نامه مشترک میان معاونت روابط کار وزارت کار و بانک رفاه کارگران از امروز کلید خورد.
آنطور که شاکرمی معاون روابط کار وزارت کار می گوید: سامانه جامع روابط کار تمام فرایندها، خدمات و وظایف معاونت روابط کار وزارت کار را به شکل الکترونیکی و غیر حضوری به جامعه بزرگ هدف خود یعنی کارگران و کارفرمایان ارائه می دهد.
به گفته وی، عضویت در این سامانه و بهره برداری از خدمات آن نیازمند احراز هویت صرفا برای یک بار است که تاکنون تنها در دفاتر پیشخوان دولت انجام می شد ولی از این پس کارگران و کارفرمایان می توانند جهت احراز هویت خود به غیر از دفاتر پیشخوان دولت به تمام شعب بانک رفاه در سراسر کشور مراجعه و برای دریافت سایر خدمات به شکل غیرحضوری اقدام کنند.
به گزارش ایسنا، سامانه جامع روابط کار با هدف شفافسازی و ساماندهی اطلاعات در حوزه روابط کار راهاندازی شده است. این سامانه از چند زیر سامانه بسیار پیشرفته شامل ثبت دادخواستها، بازرسی کار، طبقه بندی مشاغل، بررسی مشاغل سخت و زیان آور، آموزش ایمنی نیروهای کار، بازرسی کار، بیمه بیکاری، کارگران ساختمانی و ثبت و تایید و پیگیری قراردادهای کار تشکیل شده و علاوه بر تفکیک نوع قراردادهای کار اعم از دائم و موقت، موجبات کنترل و نظارت دقیق بر انعقاد قراردادها را فراهم میکند.