کد خبر: ۱۸۶۵۶۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۲ - ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - 28 October 2020
طبق ماده ۱۱ فصل چهارم مشارکت درمنافع آیین‌نامه شماره ۶۸ بیمه‌های زندگی و مستمری، موسسات بیمه مکلفند در انواع بیمه‌‌های زندگی جز در بیمه‌های خطر فوت زمانی، بیمه‌گذاران بیمه‌های زندگی خود را در حداقل ۸۵ درصد منافع حاصل از مجموع معاملات بیمه‌های مذکور سهیم کنند.

طبق ماده ۱۱ فصل چهارم مشارکت درمنافع آیین‌نامه شماره ۶۸ بیمه‌های زندگی و مستمری، موسسات بیمه مکلفند در انواع بیمه‌‌های زندگی جز در بیمه‌های خطر فوت زمانی، بیمه‌گذاران بیمه‌های زندگی خود را در حداقل ۸۵ درصد منافع حاصل از مجموع معاملات بیمه‌های مذکور سهیم کنند.


شرکت بیمه رازی در راستای اجرای این تکلیف برای سال ۱۳۹۸ با واریز ۳۹ درصد، بالاترین سود مشارکت درمنافع را به حساب اندوخته بیمه‌گذاران بیمه‌های زندگی خود واریز کرده است. محمدمهدی امانی، معاون فنی شرکت بیمه رازی دراین باره گفت: از محل درآمد حاصل از سرمایه‌‌گذاری‌های اندوخته‌های‌ بیمه‌گذاران زندگی در سال ۱۳۹۸، این شرکت بازده سرمایه‌گذاری خوبی داشته است. امانی با بیان اینکه معمولا نرخ تورم در کشورمان از نرخ بهره‌های بانکی بالاتر است، یادآور شد: نرخ سود فنی بیمه‌های زندگی تعیین شده در آیین‌نامه ۶۸ یا توسط شورای عالی بیمه تقریبا برابر یا معمولا کمتر از نرخ سود بانکی است. بنابراین در نبود سود مشارکت در منافع جذاب، بیمه‌گذاران بیمه‌های زندگی انگیزه‌ای برای خرید یا حفظ این بیمه‌نامه‌ها نخواهند داشت.

به گفته معاون فنی بیمه رازی یکی از مهم‌ترین عوامل توسعه‌نیافتگی بیمه‌های زندگی، عدم سرمایه‌گذاری مناسب اندوخته‌ بیمه‌های زندگی در شرکت‌‌های بیمه است که نتیجه آن تعلق گرفتن سود ناچیز به این بیمه‌نامه‌ها در پایان سال مالی بیمه‌نامه براساس نرخ سود فنی تضمینی آیین‌نامه ۶۸ یا مقداری بالاتر تحت عنوان مشارکت در منافع است. وی توسعه بیمه‌های زندگی را استراتژی بیمه رازی اعلام کرد و افزود: شرکت بیمه رازی برای رفع مشکل و کمرنگ‌کردن تاثیر تورم بر بیمه‌های زندگی و همچنین به منظور ایجاد جذابیت بازار این بیمه‌نامه‌ها، افزایش ضریب نفوذ بیمه، شفافیت عملیات بیمه‌گری و سرمایه‌گذاری و نیز حمایت از حقوق بیمه‌گذاران اقدام به راه‌اندازی سبد اختصاصی بیمه‌های زندگی کرده است.

در سبد مذکور اندوخته‌ بیمه‌گذاران به صورت مجزا در رشته‌ زندگی در آن سرمایه‌گذاری می‌شود که در این روش علاوه بر شفافیت و تفکیک حساب‌های زندگی امکان ارائه‌ سود و نمایش آن به بیمه‌گذاران بیمه‌های زندگی به صورت روزانه نیز وجود خواهد داشت. امانی یکی دیگر از دلایل عدم توسعه‌یافتگی بیمه‌های زندگی در کشور را نبود محصولات و خدمات متنوع در این حوزه با توجه به نیازهای جامعه دانست و تاکید کرد: به عنوان مثال نبود محصولات مستمری و بازنشستگی در کشور کاملا مشهود است؛ بنابراین شرکت‌های بیمه و بیمه مرکزی همزمان باید در توسعه و گسترش آن تلاش مضاعفی کنند. قطعا ارائه محصولات و خدمات جدید باید در بستر مناسب فناوری اطلاعات انجام شود و در همین راستا شرکت بیمه رازی در حال توسعه این بخش در بستر سامانه همراز خود است.

امانی با بیان اینکه فروش این محصول نیازمند شبکه فروش توانمندی است که قدرت ارائه مشاوره به مشتریان و تحلیل دقیق نیازهای آنان را داشته باشد ادامه داد: بیمه رازی نیز به موازات تقویت شبکه فروش خود، آماده جذب و آموزش نمایندگان تخصصی فروش محصولات زندگی است، به طوری‌که با فروش با کیفیت بیمه‌های زندگی به متقاضیان، کمترین نرخ بازخرید یا حق بیمه معوق وجود داشته باشد. این استراتژی باعث حفظ بیمه‌های زندگی در درازمدت خواهد شد که با عملکرد خوب شرکت بیمه در بازده سرمایه‌گذاری اولین ذی‌نفع پایدار آن دارندگان این بیمه‌نامه‌ها خواهند بود.

باران ایرمان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: