کد خبر: ۱۸۳۷۷۲
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۰ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۹ - 31 August 2020
در شرایطی که نیروگاه‌های برق آبی کشور به واسط بارش‌های آسمانی و افزایش ظرفیت سدهای کشور ، 9 درصد بیش از تعهد خود نسبت به تولید برق اقدام کردند، عبور از پیک مصرف برق در کشور با فشار و استرس مضاعف به سرانجام رسید.

 

به گزارش فارس، پس از پشت سر گذاشتن سال‌های کم بارش و دست و پنجه نرم کردن با پدیده خشکسالی، سال آبی 97 – 98 و سال آبی 98 – 99 جزء پر بارش ترین سال‌ها در دوره 50 ساله اخیر به حساب می‌آید، به طوریکه در 2 سال آبی اخیر به طور متوسط شاهد افزایش بارش 38 درصدی در مقایسه با میانگین 50 سال اخیر بوده‌ایم.

افزایش نزدیک به 40 درصدی بارندگی، منجر به افزایش آب پشت سدهای کشور در سال‌های اخیر شده است. در شرایطی که میزان آب ذخیره شده در پشت سدهای کشور در سال آبی 96 -97 به عنوان یکی از خشک‌ترین سال‌های‌ آبی 50 سال اخیر، 20 میلیارد متر مکعب بود؛ این رقم در شرایط کنونی به 31 میلیارد و 380 متر مکعب رسید و افزایش 56 درصدی را تجربه کرد.

*نیروگاه‌های برق آبی 9 درصد بیش از تعهد خود برق تولید کردند

یکی از برکات افزایش آب ذخیره شده در پشت سدهای کشور، افزایش تولید برق از نیروگاه‌های برق آبی مستقر در این سد ها به شمار می‎رود. در همین ارتباط، محمد مهدی حاج‌رسولی‌ها، مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در بیان افزایش تولید برق از نیروگاه‌های برق آبی، عنوان کرد:« اواسط خردادماه تا پایان مرداد ماه سال جاری و به درخواست دیسپاچینگ ملی، متوسط انرژی تولید شده روزانه توسط واحدهای برق آبی کشور بالغ بر ۹۸ هزار مگاوات ساعت بود. همین امر باعث شد تا حدود ۹ درصد بیش از تعهد واحدهای برق‌آبی به شبکه انرژی بیشتری تولید شود.»

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، در تشریح آمار تولید برق سده‌های کشور، بیان کرد:« در راستای برنامه‌ریزی نیروگاه‌های برق آبی کشور، تولید انرژی به میزان ۱۳ میلیارد کیلووات ساعت از ابتدای فروردین تا پایان مرداد ماه سال جاری در دستور کار قرار گرفت که از این میزان حدود ۷۰ درصد آن در حد فاصل ماه‌های خرداد ،‌تیر و مرداد رقم خورده است.»

حاج رسولی‌های در توضیح میزان تولید برق نیروگاه‌های مستقر در سدهای کشور، گفت:« نیروگاه‌های برق‌آبی کشور در بازه زمانی مذکور با ثبت رکورد تولید توان همزمان به ظرفیت ۱۰۱۴۰ مگاوات (۳۱ خرداد ماه) و حداکثر تولید انرژی روزانه به میزان ۱۵۶۸۱۳ مگاوات ساعت (۸ مرداد ماه) کمک قابل ملاحظه‌ای به نیاز مصرف شبکه برق داشته‌اند بطوریکه از ابتدای خرداد تا پایان مرداد مشارکت واحدهای برق آبی در تولید توان همزمان و استمرار تولید انرژی روزانه بترتیب ۱۳ و ۸ درصد از کل تولید نیروگاههای کشور بوده واین سهم در زمان پیک شبکه برق کشور (۳۱ تیرماه) بترتیب ۱۶ و ۱۱ درصد بوده است.»

*خشک سالی شرایط تامین برق پایدار را تحت تاثیر قرار خواهد داد

بررسی اظهارات مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران بیانگر این امر است که افزایش بارش‌های آسمانی و به تبع آن افزایش تولید انرژی برق از نیروگاه‌های برق آبی کشور یکی از اصلی‌ترین ارکان یاری دهنده وزارت نیرو و شرکت توانیر در راستای عبور از پیک مصرف برق سال جاری به حساب می‌آید.

در این باره، سیما غفاری، کارشناس حوزه انرژی، در ارتباط با تبیین نقش نیروگاه‌های برق آبی کشور در برنامه تامین برق 099، گفت:« توجه به آمارهای مطرح شده از سوی مسئولین مشخص کننده این امر است که 1.5 درصد از میزان مصرف برق روزانه در شرایط پیک بار از محل افزایش تولید برق نیروگاه‌های برق آبی تامین شده است.»

این کارشناس حوزه انرژی، ضمن بیان این نکته که شرایط آبی و بارش‌های کشور، یکی از عامل‌های موثر در عبور از پیک برق سال جاری و سال گذشته به حساب ‌می‌آید، اظهار داشت:« تولید فراتر از تعهد نیروگاه‌های برق آبی مستلزم ظرفیت آب ذخیره شده مناسب است. در حقیقت عبور از پیک مصرف با حساب کردن روی تولید بیش از تعهد نیروگاه‌های مستقر در سدهای کشور تنها در سال‌های ترسالی میسر بوده و این نیروگاه‌ها در سال‌های خشکسالی توان تولید برق بیش از تعهد خود را نخواهند داشت.»

*تامین برق پایدار در کشور نیازمند افزایش توان تولید برق است

استناد به صحبت‌های کارشناسان حوزه انرژی بیانگر این امر است که پایدار کردن شرایط برق در سال‌های آینده علاوه بر تاکید و استمرار بر سیاست‌های مدیریت تقاضا در این حوزه، نیازمند توسعه توان تولید برق در کشور نیز هست.

در شرایط کنونی، عبور از پیک مصرف برق با تکیه بر توان تولید نیروگاه‌های برق آبی کشور میسر شده است. این در حالیست که شرایط ترسالی و خشک سالی نقش تعیین کننده‌ای در تولید برق نیروگاه‌های واقع شده در سدهای کشور دارد. بنابر این عبور از پیک مصرف برق در شرایط خشک سالی مستلزم توسعه تولید برق در قالب، افزایش تولید برق نیروگاه‌های حرارتی و همچنین توسعه استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر خواهد بود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: